مسجد «بابا سلطان» ترکیه با طراحی منحصر بفرد

مسجد «بابا سلطان» در شهر بورسای ترکیه، یک مسجد منحصر بفرد از نظر ظاهر و معنا است و هر بخش از آن نماد یک چیز است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: مسجد «بابا سلطان»، یکی از مساجد منحصر بفرد در منطقه ینی شهیر در شهر بورسای ترکیه است.

این مسجد در سال ۲۰۲۳ میلادی در شهر بورسای ترکیه افتتاح شده است و با طراحی معماری متمایز خود نمازگزاران را شگفت زده می‌کند.

این مسجد که از سازه ای فولادی ساخته شده است، شکل دایره ای دارد و برای کسی که از بالا به آن نگاه می کند به صورت نقطه کوچکی به نظر می رسد. سقف مسجد دارای نورپردازی به شکل هلال و ستاره است.

قطر این مسجد ۲۴ متر است که نمادی از تعداد ساعات شبانه روز است.

این مسجد توسط معمار «علی طارق باکصوی» طراحی شده است  و وی درباره آن می‌گوید که معانی پشت طرح مسجد مهم‌تر از ظاهر بیرونی آن است.

بکصوی گفت: شکل مسجد دایره ای است اگر از بالا به آن نگاه کنیم، نشان دهنده نیاز انسان به این است که یک نقطه یا حتی یک اتم کوچک در این عالم است.

وی افزود: نیم گنبد نماد زندگی موقت این دنیاست و نیمه دیگر گنبد که به رنگ طلایی است نماد زندگی پس از مرگ است یعنی ما یک طرح معماری داریم که به ما یادآوری می کند که اگر زندگی کنیم که خدا را خشنود کند، به سوی آخرت می رویم که ارزش آن از طلای دنیا بیشتر است.

بکصوی خاطرنشان کرد: مسجد دارای ۱۲ پنجره است که رو به سایه در داخل مسجد با توجه به موقعیت خورشید تغییر می‌کند.

وی در ادامه اظهار کرد که فرش‌های مسجد طرحی سه بعدی دارند و این حس را القا می کند که چیزی شما را به جلو می راند، گویی نمازگزاران را ترغیب می کند که به سمت ردیف‌های اول بشتابند.

بکصوی خاطرنشان کرد: تنها مناره این مسجد که عبارت «جلاله» بر روی آن نوشته شده است، نماد یگانگی خداوند است.

کد خبر 1759229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha