بازدید کدام بناهای تاریخی شیراز فردا رایگان است؟

به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ماه بازدید از اماکن و بناهای تاریخی علاقه‌مندان رایگان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از فارس، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ماه بازدید از همه اماکن و بناهای تاریخی و محوطه‌های جهانی این استان برای همه علاقه‌مندان رایگان است.

محمد ثابت اقلیدی افزود: ۳۰ و ۳۱ فروردین ماه در سراسر فارس برنامه‌های گرامیداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی برگزار می‌شود که رونمایی از سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید از مهمترین برنامه‌های این روز است.

وی ادامه داد: این سند در مسیر تثبیت و صدور اسناد مالکیت اماکن تاریخی و میراث فرهنگی استان و با همکاری اداره ثبت‌اسناد و املاک استان به نام میراث فرهنگی صادر شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس ادامه داد: همچنین پنجشنبه ۳۰ فروردین نشست بین‌المللی تخصصی، تقدیر از پیسشکسوتان، استادکاران، کنشگران و افراد مؤثر در تحقق مسئولیت اجتماعی در تخت جمشید برگزار می شود.

ثابت اقلیدی عنوان کرد: محور اصلی نشست‌های تخصصی این برنامه شامل آمادگی، واکنش و بازیابی بناها و محوطه‌های تاریخی در برابر بلایا و حوادث به‌ویژه بحران فرونشست در محوطه‌های باستانی استان است.

وی اضافه کرد: هم‌زمان با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، پنل تخصصی تزئینات آجری در بناهای تاریخی شیراز نیز با همکاری انجمن صنفی مرمتگران آثار تاریخی استان فارس در مجموعه فرهنگی تاریخی آرامگاه سعدی برگزار می‌شود.

به گفته او در این نشست تخصصی به اصطلاحات و شناخت انواع تزیینات آجری، نحوه اجرای تزیینات آجری، دانش بومی در علم مدرن، کوره‌های آجرپزی در شیراز و استادان سنتی آجرتراش ابزارها و نحوه انتقال هنر آجرکاری پرداخته می‌شود.

ثابت اقلیدی گفت: گردهمایی ۳۰۰ نفر همیاران دانش‌آموزی میراث فرهنگی فارس با همکاری اداره‌کل آموزش‌وپرورش در مجموعه فرهنگی و تاریخی ارگ کریم‌خانی از دیگر برنامه‌های روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی است.

وی اضافه کرد: شنبه آینده نیز با همکاری انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری فارس از نقشه قدیمی بافت تاریخی شیراز رونمایی می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: هدف از نام‌گذاری و گرامیداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، تشویق افراد و جوامع محلی به آگاهی افزایی درباره اهمیت میراث فرهنگی در زندگی، هویت و اجتماع آنها است.

کد خبر 1759327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha