شهـر و دیـن

کلانشهرها چگونه دین را به امر عرفی تقلیل می‌دهند؟

خبرگزاری شبستان - مشهد: در ادبیات مسیحی الهیات بر زمین حکمرانی نمی‌کند و اگر ما بخواهیم به حقیقت نائل شویم باید زیستی خارج از زیست شهری داشته باشیم یعنی باید یک کشیش بشویم که از مردم و زندگی شهری سکونت در خانه‌ها و ازدواج و تولید مثل و ... به دور است و برای رستگاری در کلیساها زندگی می کند اما دین اسلام، دکترین زندگی و آزادگی است و هیچ زاویه ای از عرصه زندگی انسان را فراموش نکرده است و برای تعریف و تجسم زیست مؤمنانه و رو به پیشرفت در شهر تمدنی شیعه استاندارد دارد.

بر همین اساس مثلاً هم زمان با شروع ماه مبارک رمضان علاوه بر تغییراتی که در زیست فردی هر یک از ما پدید می‌آید، شاهد تغییرات معنوی متعددی نیز در زیست شهری خود هستیم؛ بله، در تاریخ بین الملل، انقلاب های متعددی را داشته ایم که هریک ازآن ها، نگرش مشخصی را بدنبال داشتند.

برخی از آنها، افق مطلوبی به اسم مارکسیسم و برخی دیگر افق مطلوبی به نام مکتب لیبرالی داشتنند، اما تنها انقلابی که تفاوت عمده ای با این انقلاب ها در ماهیت و نگرش داشت، انقلاب اسلامی ایران بود که تفاوت آن با سایر انقلاب ها را باید در ماهیت معنوی آن جستجو نمود.

اگر بپذیریم که شهر مجموعه‌ای از شهروندان است و شهروندان شهر را تشکیل می‌دهند نه سازه‌ها، پس می‌توانیم بگوییم وضعیت ایمانی شهروندان، شهر را می‌سازد، اما امروز در دهۀ چهارم انقلاب، نشانه هایی از تلاش برای دین داری و زیست مؤمنانه شهروندان در ارادۀ نظام شهرسازی ما دیده نمی شود و افق توحیدی و روح متعالی در شهرهای ما گم شده است.

محو شدن در یک جمعیت گمنام، پرسه‌زنی به این معنا که شما برای تفریح روزمره‌ات می‌روی و پرسه‌می‌زنی، یا با توسل به مد و پوشاک می‌خواهی احساس خطر نکنی و یا نایابی خلوت و تنهایی مورد نیاز برای دین‌ و برگزاری مناسک و ... در شهر، همگی از عوارض این خلاء بزرگ است.

بدین معنی که شهرسازی ما بگونه ای است که در واقع یک استانداردسازی برای ایفای نقشی که زندگی مدرن برایشان در نظر گرفته، در ساکنانش ایجاد می کند به زبان ساده تر شهروند را به سمت یک فضای برنامه ریزی شده می‌برد که قبلاً نقش‌ها در آن تعریف شده است، غافل از اینکه شهر به زیست مردم جهت می‌دهد.

در تبیین چرایی وضع حاکم بر شهرهایمان باید گفت که اصول سه گانه شهر معیار و الهام‌بخش اسلامی یعنی : 

الف) خانواده بنیانی
ب) مسجد محوری
ج) محله مقیاسی

امروز حلقه های مفقوده شهرسازی ما هستند که حفظ شیوۀ زندگی اسلامی و استمرار اعتقادات و ارزشهای اسلامی در شهر را به امری صعب و دشوار مبدل کرده است. 

پایان پیام/

کد خبر 1759362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha