گزارش شبستان از همایش نان کامل و سلامت خانواده در کرمان

همایش " نان کامل و سلامت خانواده" ویژه بانوان با تلاش انجمن تغذیه سالم و قرارگاه مردمی نان کامل استان کرمان و با هدف ترویج مصرف نان کامل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ همایش " نان کامل و سلامت خانواده" ویژه بانوان با تلاش انجمن تغذیه سالم و قرارگاه مردمی نان کامل استان کرمان و با هدف ترویج مصرف نان کامل و ارائه مطالب کاربردی توسط حکیم خیراندیش و دکتر زنده‌دل، پنجشنبه(۳۰ فروردین) در تالار فرهنگ و هنر برگزار شد.

گزارش شبستان از همایش نان کامل و سلامت خانواده در کرمان

دکتر علی‌اصغر زنده‌دل، متخصص بیوتکنولوژی در این همایش درباره اهمیت نان سالم توضیحاتی داد و با بیان اینکه نان؛ غذای استراتژیک است و اگر از سبد غذایی دنیا حذف شود همه می‌میرند؛ گفت: بیش از ۵۰۰ نوع نان محلی در کشور وجود دارد و این تنوع در هیچ کجا حتی در هند هم نیست.
وی سرانه سالانه نان برای هر ایرانی را ۱۷۵ کیلوگرم دانست که هفت برابر مصرف جهانی است و افزود: ضایعات نان در تهران سالانه ۱۵۰ هزار تُن اعلام شده است.

گزارش شبستان از همایش نان کامل و سلامت خانواده در کرمان

وی تولید ضایعات نان را متاثر از عواملی از جمله عدم کیفیت، پایین بودن دانش تولید نان، نوع مصرف، عدم شکرگزاری و... دانست و با بیان اینکه امروزه گرفتن قوه نامیه و عقیم‌سازی گندم و از طرفی افزودنی‌های اجباری به نان باعث بروز برخی بیماری‌ها است به گونه‌ای که با مصرف هر نان غیرسالم گویا ۱۱ قرص شیمیایی استفاده کردیم.
دکتر زنده دل ادامه داد: اما اگر نان سالم باشد نیاز به افزودنی ندارد و اولین دستاورد نان‌های تراریخته یبوست به عنوان بدترین بیماری است.
وی در ادامه ویژگی‌های طرز تهیه صحیح خمیر و روش‌های اصولی نگهداری نان را توضیح داد.

گزارش شبستان از همایش نان کامل و سلامت خانواده در کرمان

حکیم خیراندیش هم در سخنانی با این توضیح که در قرن ۲۱ اگر بخواهیم با شرایط کنونی کشور و جهان، بیماری‌ها را توسط طب سنتی درمان کنیم باید شاخه های گوناگون اخلاط را از نو تعریف کنیم؛ محور بحث خود را مزاج‌شناسی قرار داد.

از نکات جالب توجه این همایش، بسته پذیرایی سالم از مدعوین شامل یک بسته آرد، نان، شربت سکنجبین و کلمپه کرمان بود.

کد خبر 1759391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha