دستاوردهای مهم آشتی و سازش در مسجد

صلح و سازش بین طرفین دعواهای خصوصی  یکی از کارکردهای مساجد است که نسبت به صدر اسلام در خطر فراموشی قرار گرفته ما با تصمیم دستگاه قضایی روند احیا و تقویت آن در دستور قرار داد و می‌تواند مسجد را دوباره به آن جایگاه اصلی و اصیل خود بازگرداند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، مساجد هزاران کارکرد دارند که با احیا و فعال سازی آن امکان رفع بسیاری از مشکلات جامعه فراهم و فرصت های زیادی را خلق می کند.

صلح و سازش، حل اختلاف، زمینه صلح و رفع مشکلات افراد از جمله این کارکردها است که با فراموشی آن چالش های زیادی برای جامعه از جمله افزایش پرونده های قضایی را به وجود آورده است.

حل اختلاف یکی از کارکردها است که البته تلاش برای گسترش فرهنگ صبر و گذشت جز دیگری از کارکردهای مساجد به حساب می آید که نقش مهمی در کاهش خشونت، دعوا و نزاع دارد و زندگی ها را شیرین می کند.

مهارت آموزی در مساجد از جمله صبر و گذشت و بردباری موضوعی است که در آینده به آن می پردازیم اما مسیر سخن در این مجال، صلح و سازش بین طرفین دعوای خصوصی است تا آشتی ایجاد شود.

آشتی در مسجد، ‌گامی برای احیا کارکرد مراکز دینی

بسیاری از اختلافات با میانجی گری قابل رفع هستند و کمک به رفع آن می تواند از تشکیل پرونده جلوگیری کند و حتی پس از دادخواست خوانده باز هم می تواند آشتی برقرار کرد.

استان اصفهان از جمله مناطق کشور در ایجاد صلح و سازش در سال های گذشته بوده و اگر سرمایه گذاری برای صلح و سازش با حضور معتمدین و افراد کارشناس در مساجد شکل بگیرد حجم زیادی از پرونده های قضایی کاهش می یابد.

تجربه موفق شوراهای حل اختلاف و ستادهای صلح از همین موضوع حکایت دارد اما تشکیل این جلسات در مسجد و با محوریت معتمدین محلی می تواند با ریش سفیدی از تشکیل پرونده هم جلوگیری کند.

صلح و سازش ۴۰ درصد پرونده های قضایی

پیشگامی استان اصفهان در صلح و سازش پرونده های قابل گذشت قضایی، در کشور زبان زد بوده و همواره معتمدین، مسئولان و شاکیان در این مسیر همکاری کرده اند.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان از این افتخار اصفهانی ها سخن به میان آورد و گفت: ۴۰ درصد از پرونده های قابل گذشت و دعوای بین طرفین ارجاع شده به شوراهای حل اختلاف منجر به صلح و سازش شده است.

حجت الاسلام اسدالله جعفری با بیان اینکه این آمار مربوط به سال گذشته است، تصریح کرد: به صورت معمول همه ساله این آمار رقم می خورد که حجمم پرونده ها متفاوت است.

وی ادامه داد: بعضی از شهرستان ها در این خصوص آمار بالاتری دارند و با بهره گیری از معتمدین محلی و همکاری قضات به صلح و سازش کمک کرده اند.

مقام ارشد قضایی استان اصفهان به تلاش برای کسب رضایت قصاص نیز اشاره کرد و اظهار داشت: معتمدین محلی، قضات، شوراهای حل اختلاف و برخی از مسئولان برای کسب رضایت، در ۳۴ پرونده موفق بود.

آشتی در مسجد، ‌گامی برای احیا کارکرد مراکز دینی

وی با بیان اینکه گسترش فرهنگ صلح و آشتی مهم است، خاطرنشان کرد: علاوه بر فرهنگ سازی در این خصوص، کمک به صلح و سازش از اهمیت خاصی برخوردار بوده که مساجد در هر محله بستر مناسبی برای گفتمان سازی و کار عملیاتی در این خصوص هستند.

پیگیری تشکیل هیات صلح در مساجد

معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان اصفهان با اشاره به اهمیت صلح و سازش گفت: این موضوع یکی از مهمترین مفاهیم و ارزش های دینی جامعه اسلامی محسوب می شود که بدون گذشت و صبر بسیاری از مشکلات رفع نشده و چالش ها فزاینده خواهد شد.

حمید بهرامیان با بیان اینکه شوراهای حل اختلاف پیشگام در ایجاد صلح و سازش هستند، تصریح کرد: ستادهای صبر، صلح یاران و افراد معتمد محلی بدون نام و نشان برای آشتی بین مردم کار می کنند و دستاوردهای آن متوجه خانواده های زیادی شده است.

وی ادامه داد: صلح و سازش بین مردم تاثیرات اجتماعی دارد که دوستی و آشتی ها همدلی ملی را افزایش می دهد و ناهنجاری ها را نیز کاهش می دهد.

آشتی در مسجد، ‌گامی برای احیا کارکرد مراکز دینی

بهرامیان با بیان اینکه صلح یاران برای رفع اختلاف بین مردم کار می کنند، خاطرنشان کرد: تشکیل هیات های صلح در مساجد در رئوس برنامه های دادگستری ها قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: فارغ از تشکیل این هیات ها، مردم و معتمدین محلی برای این امر خیر پیشگام بشوند که در بعضی از مساجد این حرکت شکل گرفته و بسیار موثر بوده واقع شده اند.

نقش افراد صاحب نفوذ در صلح و سازش

شکل گیری جریان صلح و سازش و نقش محوری مساجد در این امر به مشارکت و همکاری افراد صاحب نفوذ و کارشناس نیاز دارد تا اینگونه طرفین دعوا ضمن اعتماد به آنان، اقدامات موثری نیز از سوی افراد فعال در این بخش رقم بخورد.

دادستان عمومی و انقلاب استان اصفهان در این خصوص گفت: وضعیت خوبی را در صلح و سازش بین افراد در شوراهای حل اختلاف و مراکز صلح داشته ایم و همین موضوع موجب کاهش پرونده های قضایی شده است.
سید محمد موسویان افزود: فرهنگ صلح و سازش و ریش سفیدی باید در جامعه مثل گذشته پا برجا و توسعه پیدا کند تا کمتر شاهد تشکیل پرونده و ورودی دادگاه ها باشیم.

وی اضافه کرد: افراد صاحب نفوذ و معتمد محلی و همچنین کارشناسان با محوریت مساجد در این امر کمک کنند تا دستاوردهای آن به جامعه برسد.

آشتی در مسجد، ‌گامی برای احیا کارکرد مراکز دینی

مسجد همراه با مردم مقصد گره گشایی

زمینه های صلح و سازش در جامعه فراهم است و مساجد می توانند هر کدام درهر محله علاوه بر ارائه خدمات دیگر فرهنگی و اجتمعی پیشگام بشوند اما در این جریان متولیان مساجد باید زمینه را فراهم و افراد صاحب نفوذ، معتمد و کارشناس به میدان عمل وارد بشوند.

این مراکز دینی به لحاظ معنویت جایگاه و عظمت ایمان مردم، حال و هوای خوبی را ایجاد کرده و قدرت اثر گذار معنوی آن بر رفع چالش ها موثر خواهد بود.

کد خبر 1759532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha