هفته فرهنگی اصفهان، فرصتی برای نشان دادن هویت مذهبی تاریخی نصف جهان

معاون شهردار اصفهان گفت: اجرای ۴۲۰عنوان برنامه در هفته فرهنگی اصفهان در نقاط مختلف شهر تدارک دیده شده است تا شاخص‌های مذهبی تاریخی اصفهان برای مخاطیان بازخوانی و مرور شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اصفهان، نشست خبری ویژه برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان در شبستان مسجد شیخ‌لطف‌الله برگزار شد و معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و فرهنگی شهرداری اصفهان با بیان شعار هفته فرهنگی اصفهان با عنوان《شهر زنده و شهر زندگی》 اظهار کرد: برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان با هدف ارائه شاخصه‌های مختلف هویت اصفهان در ابعاد مختلف برای شهروندان اصفهانی و مخاطبان داخلی و خارجی آن در بخش های هنری، ادبی، فرهنگی و ورزشی شامل ۳۵۰ برنامه در مناطق و ۷۰ برنامه شهری با هزینه حدود ۱۰۰ میلیارد ریال تدارک دیده شده است.

وی با بیان اینکه جشنواره بین المللی پوپک دستاوردهای زیادی داشته است افزود: سومین جشنواره نقاشی پوپک، رویدادی بین‌المللی در هفته فرهنگی اصفهان است که در این دوره با دریافت آثاری از ۹ هزار و ۳۳۲ شرکت‌کننده در حال برگزاری است که هزار و ۲۱۱ اثر از ۲۸ شهر خارج  از کشور و بیش از ۸ هزار اثر از شهرهای داخل کشور به دبیرخانه این رویداد ارسال شده است که آمار موارد ارسالی، بسیار آمار مطلوبی در جشنواره‌های ببن المللی به حساب می‌آید. 

حیدری ادامه داد: ۳۲۷ اثر از کشور بلاروس، ۲۴۴ اثر از کشور روسیه، ۲۱۸ اثر از ارمنستان، ۱۲۹ اثر از کویت و ۱۹۱ اثر از ترکمنستان ارسال اثر داشتیم، این ۵ کشور ببشترین آثار را ارسال کرده‌اند؛ همچنین کشورهای‌ پرتغال، تاجیکستان، سریلانکا، تایلند، اوکراین، افغانستان، بلژیک،بلغارستان، کانادا، چین، هند، اندونزی، عراق، قزاقستان، نیکاراگوئه و پاکستان‌ در این جشنواره شرکت کردند؛ اختتامیه این جشنواره نیز روز ۹ اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد که داوران برجسته حوزه کودک و نوجوان و هنرهای تجسمی در آن به داوری پرداختند. 

وی ادامه داد: برنامه‌های هفته اصفهان در چندین محور دسته بندی شده است تا شاخصه هویتی اصفهان را بیشتر نمایان کند؛ هنرمندان اصفهانی در حوزه مکتب موسیقی اصفهان، در یک جشن بزرگ که ۵ شب در پردیس هنر برگزار می‌شود، به نمایش هنر خود می‌پردازند و در هنرسرای خورشید ۳ آلبوم از اساتید موسیقی اصفهان رونمایی خواهد شد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و فرهنگی شهرداری اصفهان خاطر نشان کرد: در چهارباغ اصفهان با توجه به جایگاه تاریخی‌ هویتی آن به نمایش تئاتر، اجرای موسیقی‌، تاریخ شفاهی کسبه چهارباغ و در سینما سوره، هفته فیلم اصفهان را خواهیم داشت که با اکران فیلم‌های مستند، کوتاه و بلند که توسط جوانان و پیشکسوتان ساخته شده، به حوزه اصفهان خواهند پرداخت. 

وی افزود: در حوزه اندیشه و فلسفه نیز با کمک خانه حکمت به همایش بررسی متمدنین‌ اصفهان و جایگاه اندیشمندان اصفهان و فلسفه در مکتب پرداخته می‌شود، در عصارخانه شاهی به بررسی نمادها، اسطوره‌ها و منابع علمی و فرهنگی و هنری اصفهان می‌پردازیم. 

حیدری گفت: پرده خوانی اصفهان که روایت داستان‌های تاریخی اساطیر اصفهان را به کمک هنرمندان اصفهانی انجام خواهیم‌ داد؛ همچنین نمایش خیمه شب بازی به صورت خودرویی در مدارس و محلاتی که از مرکز شهر فاصله دارند اجرا خواهد شد.

وی بیان کرد: نمایشگاهی در پردیس هنر خواهیم داشت که عروسک های اقوام ایرانی و اقوام ملل را به نمایش می‌گذارند و کودکان و نوجوانان می‌توانند با لباس مردن اصفهان و اقوام مختلف آن آشنا شوند؛ همچنین اجرای بازی‌های بومی محلی در چهارباغ و رادیو چهارباغ را خواهیم داشت. 

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و فرهنگی شهرداری اصفهان اظهار کرد: در حوزه میراث داران مکتوب، کسانی که با انتشارات خود در حوزه اصفهان، کمک به سزایی در جهت توسعه و شناخت فرهنگ و تمدن آن داشتند و پژوهش‌ها و کتاب‌های متفاوتی نوشتنند، جلساتی برگزار خواهد شد تا به نقد و بررسی آثار پرداخته شود.

وی با اشاره به عرصه ناژوان به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری جذاب در اصفهان گفت: در هفته فرهنگی اصفهان میزبان برنامه‌های متنوعی با موضوع سلامت روان و جسمی خواهد بود؛ همچنین برنامه پخت غذاهای سالم و سنتی را هم چهارباغ و در این مکان خواهیم داشت؛ علاوه بر آن قاصدک سلامتی نیز در بیش از ۲۵۰ مدرسه حاضر می‌شوند.

حیدری  افزود: برنامه‌های ورزش همگانی در قالب چهار رویداد بزرگ شامل ورزش پهلوانی، ورزش زورخانه‌ای، بازی چوگان و پیاده‌روی دسته‌جمعی در میدان امام(ره) از برنامه‌های شاخص شهری در هفته فرهنگی اصفهان است.

وی ادامه داد: ۳۵۰ عنوان برنامه در مناطق اجرا شده که به معرفی مفاخر و مشاهیر محلات اصفهان، وجه تسمیه محلات برای کودکان و نوجوانان و برگزاری جشن‌های متعدد اتفاق خواهد شد.

هفته فرهنگی اصفهان، فرصتی برای نشان دادن هویت مذهبی تاریخی نصف جهان

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و فرهنگی شهرداری اصفهان  با بیان اینکه توسعه گردشگری در شهر اصفهان، ویژه شهروندانی که دسترسی کمتری به جاذبه‌های گردشگری در مرکز شهر دارند، خواهد بود گفت: در این هفته به بزرگداشت شعرای اصفهان، مخصوصا کمال الدین اسماعیل با حضور شعرا و ادبای مطرح شهر و کشور خواهیم پرداخت.

وی تصریح کرد: در میدان امام خمینی (ره) چهار رویداد بزرگ ورزش پهلوانی، ورزش باستانی و زورخانه‌ای، بازی چوگان، پیاده‌روی ورزشکاران ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی برگزار خواهد.

حیدری بیان اینکه در حوزه گردشگری عناوین مختلف و برنامه‌های متنوع همچون تور گردشگری، اصفهان از منظر سیاحان پیش‌بینی شده است و سعی داریم در هفته اصفهان در تالار تیموری نیز برنامه داشته باشیم؛ همچنین برگزاری برنامه ویژه تقریب مذاهب و همزیستی ادیان با حضورت رایزنان فرهنگی و سفرای کشورها را در نظر داریم، افزود: موزه‌های در اختیار شهرداری با  ۵۰ درصد تخفیف در اختیار مردم گذاشته می‌شود و میراث فرهنگی نیز همکاری خوبی داشته است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و فرهنگی شهرداری اصفهان با اشاره به برگزاری زنگ انشا با موضوع «اصفهان من در ۱۴۱۰» ویژه کلاس ششمی‌ها بیان کرد: اینکه جایگاه نوجوانان در ۱۴۱۰ کجا است و چه نقشی برای اصفهان ایفا می‌کنند، در این انشا مورد توجه است، البته مقرر شده است انشای دانش آموزان به دست خط خودشان باشد؛ لازم به ذکر است آثار برگزیده در سطح شهر به نمایش گذاشته می‌شود.

وی تصریح کرد: هفته فرهنگی اصفهان ویترین فعالیت و برنامه‌ها محسوب می‌شود و در این ویترین محصولات و خروجی فرایندها به نمایش گذاشته می‌شود.

 هفته فرهنگی اصفهان هر سال از سوم تا نهم اردیبهشت مقارن با تولد شیخ بهایی برگزار می‌شود؛ شعار این هفته امسال (اصفهان؛ شهر زنده، شهر زندگی) است. 

طرح نامگذاری هفته اصفهان آبان ۱۳۸۴ در جلسه علنی شورای اسلامی این شهر به تصویب رسید.

کد خبر 1759841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha