مساجد پایگاهی برای تبیین فلسفه عفاف و حجاب

آیت الله امان الله علیمرادی با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) رسالت، تبلیغ و توسعه دین را از مسجد شروع کرد، گفت: مسجد یکی از پایگاه های اصلی تبلیغ، تبیین و ترویج دین است بنابراین با تبیین فلسفه عفاف و حجاب می تواند نقش مهمی در فرهنگ سازی عفاف و حجاب داشته باشد.

آیت الله امان الله علیمرادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، گفت: یکی از وجوه تمایز جامعه اسلامی با جوامع غیر اسلامی وجود مساجد با گنبد و مناره بلند است که مسلمانان برای اقامه نمازهای یومیه بدان جا می روند و در واقع مساجد نمادی از دینداری جوامع اسلامی هستند.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری پوشش و حجاب را نشانه دینداری یک جامعه دینی دانست و افزود: پوشش جامعه دینداران را از جامعه غیر دینداران متمایز و متفاوت می کند.

وی بیان کرد: اگر در ماه مبارک رمضان وارد کشوری شدیم که مردم در روز غذا نمی خوردند می دانیم که مردمان این کشور مسلمان هستند و ایام ماه مبارک روزه داری می کنند این هم یکی دیگر از وجوه تمایز کشورهای اسلامی با سایر کشورهاست.

آیت الله علیمرادی با یادآوری اینکه ظواهر زندگی جامعه اسلامی باید با جوامع غیر مسلمان متفاوت باشد،خاطرنشان کرد: یکی از دیگر این تفاوت ها، رعایت حجاب و عفاف در جامعه اسلامی است.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در مسئله حجاب، تصریح کرد: هر چه مواجهه با بی حجابی و بدحجابی با حکمت، مهرورزی و خیرخواهی انجام شود تاثیرگذار تر خواهد بود.

وی اظهار کرد: در بین افرادی که بی حجاب یا بد حجاب هستند شاید عده ای از سوی دشمن مامور به انجام این هنجارشکنی باشند که می توان با زبان حکمت و خیرخواهی آنها را از ارتکاب این عمل منصرف کرد تا دیگر مزدور بیگانه نباشند و به راه آورد.

آیت الله علیمرادی از مسجد به عنوان مرکز ترویج دینداری یاد کرد و گفت: مساجد باید برای جذب همه اقشار تدبیری کنند زیرا وقتی همه به مسجد بیایند فضای دینی و معنوی مسجد روی اخلاق و رفتار آنها تاثیر می گذارد.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: این طوری نشود که مسجد تنها برای یک گروه خاص باشد بلکه مسجد باید برای همه باشد بنابراین امام جماعت، هیئت امنا و نمازگزاران مسجد باید سیاست و کیاست داشته باشند و هوشمندی به خرج دهند و همه را به مسجد فرا بخوانند.

وی ابراز کرد: حضور در فضای معنوی مسجد، شرکت در صفوف نماز جماعت و در مراسم دعا و برقراری ارتباط با خدا موجب می شود تا فرد نسبت به سایر دستورات شرعی از جمله حجاب هم پایبند باشد.

آیت الله علیمرادی بیان کرد: قرآن می فرماید؛ «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ» یعنی نماز را برپا دار، یقیناً نماز از کارهای زشت، و کارهای ناپسند باز می دارد، بنابراین طبق آیه شریفه نماز انسان را از منکرات و زشتی ها دور می کند.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مرکز اقامه نماز و ذکر و یاد خداست، عنوان کرد: وقتی نمازگزاران به سمت مسجد می روند در مواجه با افراد هنجارشکن با ادب انسانی برخورد کنند و با زیبایی و خردمندی آنها را به مسجد و رعایت دستورات دین فرا بخوانند.

وی با اشاره به اینکه مسجد پایگاه دینداری و ترویج و تبلیغ دین است، تصریح کرد: حجاب هم یکی از احکام دین است بنابراین مسجد و مسجدی ها، امام جماعت و هیئت امنا نقش بسیار عظیمی می توانند در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب داشته باشند.

آیت الله علیمرادی با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) رسالت، تبلیغ و توسعه دین را از مسجد شروع کرد، ابراز کرد: مسجد یکی از پایگاه های اصلی تبلیغ، تبیین و ترویج دین است بنابراین با تبیین فلسفه عفاف و حجاب می تواند نقش مهمی در فرهنگ سازی عفاف و حجاب داشته باشد.

 نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: یکی از کارهای تربیتی و فرهنگی برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، چاپ کتاب متناسب با سن اشخاص است.
 
وی با بیان اینکه باید از سنین کودکی رعایت حجاب را به کودکان آموزش داد، اضافه کرد: باید کتاب های موثری در حوزه حجاب و عفاف برای گروه های سنی کودک، نوجوان و جوان تدوین شود.  

آیت الله علیمرادی عنوان کرد: امروز باید صدا و سیما بر روی تولیدات رسانه ای و فیلم هایی با محتوای عفاف و حجاب سرمایه گذاری کند چرا که تولید این محصولات و پخش از صدا و سیما بر روی مخاطب تاثیرگذار خواهد بود.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: متون بسیاری در نظم و نثر داریم که افراد را به رعایت عفاف و حجاب تشویق می کند چه بهتر از این متون در کتاب های ادبیات فارسی استفاده شود.

 وی گفت: تحلیل و تبیین فلسفه، حکمت و فواید حجاب از تریبون های مساجد و از طریق رسانه ها می تواند در ترویج فرهنگ حجاب در جامعه موثر باشد.

کد خبر 1759902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha