جوانی جمعیت باعث بالندگی اجتماعی می‌شود

مصری با بیان اینکه جوانی جمعیت سلامت ساز است و باعث بالندگی اجتماعی می‌شود گفت: شاخص فرزندآوری نیم‌ واحد در استان قم ارتفا یافته و دلیل آن زیست بوم فرهنگی و مذهبی استان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، مهدی مصری امروز(سه‌شنبه۴ اردیبهشت ماه) به مناسبت هفته سلامت درگفتگو با خبرنگاران، با بیان این‌که «سلامت خانواده و مردمی‌سازی» سلامت شعار محوری هفته سلامت در سال جاری است، گفت: بر همین اساس برای شاخص‌های بیماری‌های واگیردار و غیرواگیر نیاز است از محور سلامت خانواده وارد شویم.

مصری با بیان این‌که موضوع سلامت خانواده در دولت سیزدهم به‌طور ویژه مورد توجه قرار گرفت، افزود: سال گذشته مرحله اول طرح پزشک خانواده از شهرک پردیسان آغاز شد و امیدواریم بتوانیم تا اواسط تیرماه جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر را پوشش دهیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: به محض تجهیز پایگاه‌ها و جذب مراقبان سلامت، این طرح با جدیت پیگیری می‌شود و هدف از آن توجه ویژه به نگاه مشارکتی مردم و مردمی سازی سلامت است.

وی با اشاره به این‌که مسوولیت‌پذیری اجتماعی و مردمی‌سازی سلامت گام مهمی در ارتقاء شاخص‌های سلامت است، تصریح کرد: در حوزه سلامت استان، هوشمندسازی و پرونده الکترونیک کمک می‌کند تا بتوانیم خدمات سلامت را در همه بخش‌ها به‌ویژه درمان، یکپارچه‌سازی نماییم.

وی تصریح کرد:  در طرح سلامت خانواده با بهبود شاخص‌های سلامت جسمی، روانی و معنوی، باید نشاط اجتماعی، سلامت اجتماعی و امیدآفرینی را در برنامه داشته باشیم تا آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش یابد.

وی افزود: برای ارتقاء بهداشت روانی جامعه، طرح سراج را در برنامه داریم و در همین راستا، پارسال یک پایگاه افتتاح شد و بنا داریم چند پایگاه دیگر نیز امسال به بهره‌برداری برسد.

وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌ها و تغییر مدیریت مراکز درمانی با نگاه ارتقاء کیفیت خدمات درمانی و ایمنی بیماران صورت گرفته‌است.

مصری با بیان اینکه جوانی جمعیت سلامت ساز است و باعث بالندگی اجتماعی می‌شود گفت: شاخص فرزندآوری در سالجاری نسبت به پارسال،‌ نیم‌ واحد در استان قم ارتفا یافت و دلیل آن زیست بوم فرهنگی و مذهبی استان است؛ این رشد شاخص خوبی است و باید ارتقا یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت پرداختی به پرسنل، پزشکان و پرستاران، افزود: دانشگاه علوم پزشکی مجموعه ورشکسته از نظر درآمدزایی نیست، ولی در مقایسه مطالبات با بدهی، ۲۵۰ میلیارد تومان بدهی به پرسنل، پزشکان و پرستاران داریم و بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان طلب از سازمان‌های بیمه‌گر داریم.

وی با بیان این‌که اگر سازمان‌های بیمه‌گر نصف بدهی را پرداخت کنند، می‌توانیم مطالبات پرسنل را پرداخت کنیم، گفت: از طریق وزارتخانه و سازمان‌های مختلف پیگیر دریافت بدهی هستیم تا رضایتمندی پرسنل حاصل شود.

وی تصریح کرد: مطالباتی که پرسنل بهداشت و درمان از دانشگاه علوم پزشکی دارند همان مطالبات دانشگاه از بیمه‌هاست و فقط سه تا چهار درصد درآمد این دانشگاه از بخش خصوصی حاصل می‌شود.

مصری با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای جذب نیروهای متخصص و ماندگاری پزشکان در قم، گفت: نیروی متخصص در استان کمبود داریم و قم در رشته‌هایی مثل رادیولوژیست و قلب در رتبه‌های آخر قرار دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۰۰ نفر هیات علمی در استان داریم که با فراخوان جدید به ۳۳۰ نفر خواهد رسید و امیدواریم تا چند سال به ۴۰۰ نفر افزایش یابد.

وی افزود: همچنین یک‌هزار نیروی انسانی کمبود داریم که شامل ۴۰۰ پرستار، ۴۹۰ نیروی حوزه سلامت خانواده، ۲۰۹ کارشناس اورژانس و تعدادی نیز در حوزه بهداشت می‌شود.

مصری ادامه داد: در سرانه تخت قم بین استان‌های آخر قرار دارد و تلاش داریم با جایگزینی تخت‌های قدیمی و ایجاد تخت‌های جدید کمبود را جبران کنیم؛ ۲۵۰ تخت مادر و کودک در مجموعه بیمارستانی شهید بهشتی احداث خواهد شد.

یادآور می شود همشهریان می‌توانند برای دریافت نوبت پزشکان در کلینیک‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی قم، با شماره ۳۷۱۴۰ تماس بگیرند که تعرفه پزشکان در این کلینک‌ها ۱۳ هزار تومان می‌باشد.

کد خبر 1760149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha