ثبت ۲۰ اثر خراسان شمالی در فهرست میراث ملی کشور

معاون میراث‌فرهنگی خراسان شمالی گفت: در سال گذشته، تعداد ۲۰ اثر تاریخی منقول، غیرمنقول، طبیعی و ناملموس از استان خراسان شمالی در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.

محمدرضا قهرمانیان، معاون میراث فرهنگی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: طی این مدت حفاظت، نگهداری و مرمت بناهای تاریخی بخش‌هایی از ۱۳ بنای تاریخی استان انجام شد که باتوجه‌ به شرایط این بناها نیاز به تکمیل مرمت در دوره‌های بعدی است.

وی خاطرنشان کرد: این بناها شامل سبزه‌میدان بجنورد، قلعه خان مانه و سملقان، امامزاده نبی رازو جرگلان، باغ مزار و رباط عشق گرمه، حمام تاریخی جاجرم، حمام بام اسفراین، آب‌انبار صفی‌آباد، پایاب الله آباد؛ حمام گلیان و خانه یحیی بیگ شیروان و حمام چری و حمام فاروج است.

قهرمانیان با اشاره به ثبت ۶ اثر تاریخی ناملموس از خراسان شمالی در فهرست میراث ملی کشور در سال گذشته عنوان کرد: این آیین‌ها شامل اماج و کماج، عید اول، دسته روی ایام محرم و صفر، پخت خوراک قلیف چال، پخت غذای محلی کمه جوش، قورتو و ده و که لی و پخت نان علفی است.

معاون میراث فرهنگی خراسان شمالی بیان کرد: دو اثر طبیعی شامل غار کسگ و درخت کهن‌سال چنار قلعه چه ایرج اسفراین نیز در این مدت در فهرست میراث ملی طبیعی ثبت شد. 

قهرمانیان اضافه کرد: در سال گذشته ۶۴ شی تاریخی در موزه‌های خراسان شمالی مستندسازی و ۲۰ شی حاصل از کاوش‌های باستان‌شناسی نیز در این بازه زمانی مرمت شده است. 

وی با اشاره آثار شناسایی شده استان  تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲، با شناسایی چهار اثر تعداد آثار خراسان شمالی به ۱۱۵۱ اثر رسید. 

قهرمانیان افزود: انجام ۶ مورد کاوش و گمانه‌زنی در محوطه کلاته یاور بجنورد، محوطه تاریخی دوین، ویرانشهر و ارگ نادری شیروان، آلمادوشن رازوجرگلان و تپه فریمان اسفراین از دیگر اقدامات انجام شده میراث‌فرهنگی خراسان شمالی در سال ۱۴۰۲ است.

معاون میراث‌فرهنگی خراسان شمالی با اشاره به تصویب عرصه و حریم ۴ اثر تاریخی استان گفت: ثبت عرصه و حریم تپه معصوم زاده در بجنورد، تپه حیدران در جاجرم، منجاق تپه در صفی‌آباد و محوطه ویرانشهر در فاروج از این جمله هستند. 

کد خبر 1760373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha