مرکز غربالگری سرطان بیمارستان مهر نخستین مرکز غربالگری در استان همدان

میرزایی گفت: با مرکز غربالگری سرطان بیمارستان مهر نخستین مرکز غربالگری در سطح استان است.

به گزارش خبرنگار شبستان از شهرستان ملایر، کریم میرزایی امروز  در جمع خبرنگاران در ملایر ضمن تبریک هفته سلامت گفت: برنامه های امسال هفته سلامت با شعار «سلامت خانواده، مردمی سازی سلامت» از ابتدای اردیبهشت ماه شروع و تا هفتم اردیبهشت ادامه دارد.

 مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر با اشاره به اهمیت بحث سلامت به عنوان یک نعمت الهی و مهم برای هر فرد افزود: حوزه بهداشت و درمان نیز در راستای بهداشت مردم وظیفه خود را به خوبی دانسته و از دور افتادترین نقاط  تا امروز درراستای سلامتی مردم و جامعه تلاش کرده است.

 وی با گریزی به اقدامات صورت گرفته در بهداشت و درمان کشور از ابتدای انقلاب تا به امروز حوزه‌های مختلف تصریح کرد: یکی از مهمترین اقدامات  سال های اخیر حوزه بهداشت و درمان غربالگری بیماریهای دیابت و فشار خون بوده که به صورت رایگان در حال انجام است.

میرزایی با اشاره به اهمیت عدالت در سلامت  و بهداشت و درمان افزود:خوشبختانه در حوزه های پزشکان متخصص، تجهیزات پزشکی و خدمات درمانی در سطح کشور به خودکفایی رسیدیم.

وی با بیان اینکه با توجه به شیوه های تغییر زندگی و سبک تغذیه بسیاری از افراد جامعه در معرض بیماریهای قلبی و دیابت قرار دارند تصریح کرد: بسیاری از افراد از بیماری خود مطلع نبوده و انجام این غربالگریها باعث شد تا افراد بیمار در معرض درمان قرار گرفته ویا روند درمان خود را طی کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر با بیان اینکه در این راستا در شهرستان ملایر نیز در شهر و روستا غربالگری  دیابت و فشار خون انجام شد افزود: در این زمینه در استان همدان برتر هستیم.

  وی یکی از ضروریترین حوزه های بخش بهداشت وسلامت را در سالهای اخیر توجه به  حوزه جمعیتی دانست و گفت: در این زمینه همه مردم باید پای کار بیایند و اگر کوتاهی صورت گیرد قطعا در آینده جامعه ای سالمند در کشور خواهیم داشت.

میرزایی یکی از مهمترین علت های پیشرفت و سرمایه هر کشور را  نیروی انسانی جوان  آن جامعه دانست و افزود: با توجه به تاکیدات رهبری مبنی بر توجه به مسئله جمعیت باید اقدامات بهتری صورت گیرد تا در آینده با مشکل مواجه نشویم.

وی با اشاره به  اینکه امید به زندگی در کشور طی ۴۵ سال گذشته افزایش یافته و به ۷۵ سال رسیده است  تصریح کرد: این امر نشان دهنده اقدامات مناسب بهداشت و درمان در حوزه سلامت است و این اقدامات باید بیشتر شود.

 مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر  با بیان اینکه نرخ باروری از عدد هفت در سال ۱۳۵۷ امروز به عدد ۱.۲ کاهش یافته است، افزود: دز سال ۱۴۲۰ جمعیت سالمندی کشور دو براب می شود ودر سال ۱۴۲۹ از هر ۴ نفر یک نفر سالمند داریم.

وی به اقدامات صورت گرفته در حوزه  مراکز درمانی و تجهیزات اشاره کرد و افزود: غربالگری سرطان و ارائه خدمات ماموگرافی، آندوسکوپی، کولونوسکوپی، مرکز ناباروری و درمانگاه دیابت را از جمله بخش های بیمارستان مهراست  که به مردم خدمات ارائه می دهند.

میرزایی با اشاره به اینکه مرکز غربالگری سرطان بیمارستان مهر نخستین مرکز غربالگری در سطح استان است  گفت: مرکز ناباروری نیز با حضور متخصصان زنان، طب سنتی، کارشناسان مامایی و پاتولوژی با هدف جوانی جمعیت خدماتی در سطح دو ارائه می دهد که امیدواریم با مساعدت دانشگاه علوم پزشکی همدان سطح این خدمات به رتبه سه برسد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر فقط بیماران قلبی و آنژیوگرافی برای درمان به مرکز استان اعزام می شوند ابراز امیدواری کرد: با راه اندازی مرکز آنژیوگرافی این مشکل نیز حل شود که دستگاه آنژیوگرافی به همت یک خیر خریداری شده و با کامل شدن فضای فیزیکی مرکز، در آینده ای نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر از افزایش تعداد تخت های بخش نوزادان بیمارستان مهر از ۲۰ تخت به ۴۰ تخت به همت خیرین خبر دا و یاداور شد:  تخت های بخش آی سی یو نوزدان از ۱۲ تخت به ۱۸ تخت  رسیده  است.

وی با تاکید بر اینکه بخش پاتولوژی بیمارستان مهر نیز در آینده ای نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید گفت: در حال حاضر شیمی درمانی بیماران سرطانی در ملایر انجام می شود.

میرزایی با بیان اینکه دستگاه آنژیوگرافی به همت یک خیر خریداری شده و با کامل شدن فضای فیزیکی مرکز، در آینده ای نزدیک به بهره برداری خواهد رسیداز خریداری تجهیزات پزشکی برای بیمارستان امام حسین(ع) به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان توسط یک خیر خبر داد و افزود: موانع بهره برداری از بیمارستان امیرالمومنین(ع) روستای گوراب برطرف و تجهیزات بیمارستان خریداری و مجوز انشعابات اخذ شده است و در آینده ای نزدیک به بهره برداری می رسد.

وی از افزایش تعداد اتاق عمل های بیمارستان امام حسین(ع) از ۴ اتاق به هشت اتاق خبر داد وافزود: با ساخت و بهره برداری  از دو پایگاه فوریت های پزشکی که  به همت خیرین در حال انجام است تعداد پایگاه های فوریت های پزشکی در ملایر به ۱۲ پایگاه می رسد.

میرزایی با بیان اینکه با  پیگیری های مختلف برای ارتقا دانشکده پرستاری به دانشکده علوم پزشکی  در حال حاضر نامه ای مبنی بر ارتقاء دانشکده پرستاری به علوم پزشکی به دست ما نرسیده است اما سعی می کنیم بتوانیم دانشکده علوم پزشکی مستقلی داشته باشیم گفت در حال حاضر حدود ۴۰۰ نفر در این دانشکده در رشتهای مختلف تحصیل می‌کنند و سال آینده این رشته ها افرایش خواهد داشت

وی با اشاره به اینکه زمین برای ساخت بیمارستان آموزشی در ملایر تامین شده  تصریح کرد:در حال اخذ مجوزهای لازم هستیم تا عملیات اجرایی این بیمارستان را آغاز کنیم.

در ادامه علی حیدری نیز با اشاره به اینکه حفظ سلامت یک مسئله شرعی و اجتماعی است و هر فرد باید در راستای سلامت فردی و اجتماعی خود بکوشد گفت: نخستین هدف شبکه بهداشت و درمان ارائه مراقبت های اولیه بهداشتی یعنی همان خدماتی است که در مراکز بهداشت انجام می شود و خوشبختانه بهداشت در همه شاخص ها، تغییر و تحولات خوبی داشته است.

رئیس مرکز بهداشت و درمان ملایری از آمار بالای بیماری های غیر واگیر از جمله بیماری های قلبی و عروقی که به شیوه زندگی مربوط می شود، خبر داد و گفت: امسال ۵۱ درصد جمعیت در سطح شهر ملایر و ۹۷.۲ درصد جمعیت روستاها غربالگری دیابت و فشار خون شدند.

وی با بیان اینکه در مجموع ۶۶.۷ درصد جمعیت شهرستان ملایر غربالگری دیابت و فشارخون شدند، گفت: ۲۹.۳ درصد بیماران دارای فشار خون و ۲۴.۸ درصد افراد دارای استعداد دیابت که هنوز مبتلا نشدند را شناسایی کردیم.

حیدری با اشاره به اجرای طرح پزشک سلامت خانواده افزود: در این طرح یک مراقب سلامت که همان بهورز است در کنار پزشک حضور دارد تا با تلفیق طرح پزشک خانواده با بهداشت، نتیجه بهتری داشته باشیم؛ زیر ساخت های این طرح در حال انجام است و سال ۱۴۰۴ در شهرستان اجرا خواهد شد.

وی با تاکید بر ضرورت ترویج ازدواج به موقع و آسان توسط دستگاه ها و ادارات گفت: در حال حاضر ازدواج رشد منفی دارد و باید ازدواج به موقع، به هنگام و آسان را در جامعه به یک فرهنگ تبدیل کنیم.

رئیس مرکز بهداشت و درمان ملایر به طرح جوانی جمعیت اشاره کرد و گفت: جامعه سالمندی یکی از تهدیدات بهداشتی است  البته خوشبختانه از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ تعداد تولدها از ۳۵۳۹ به ۳۵۸۸ رسیده و یک درصد افزایش یافته است.

 وی به برنامه های هفته سلامت در ملایر اشاره کرد و گفت: این برنامه ها  با همکاری آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌های شهرستان در حال انجام است که شامل برگزاری برنامه های اموزشی، خدماتی  ورزش همگانی و ... در حوزه سلامت برای قشرهای مختلف جامعه است.

کد خبر 1760436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha