سومین نشست تخصصی از سلسله نشست های «اسلام و غرب: فلسفه و جامعه شناسی»

سومین نشست تخصصی از سلسله نشست های «اسلام و غرب: فلسفه و جامعه شناسی» در خانه جوانان بلگراد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه جامعه و فرهنگ ملل، در این نشست با عنوان «فلسفه اسلامی و پوزیتیویسم منطقی»، دکتر سعید خلیلویچ، پژوهشگر مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد، به بررسی رابطه میان دین، فلسفه و علم در دو مکتب معرفتی پوزیتیویسم منطقی سده بیستم و فلسفه کلاسیک اسلامی با تأکید بر آرای علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی پرداخت.

خلیلویچ در این نشست که با استقبال و حضور دانشجویان و اساتید فلسفه، جامعه شناسی، علوم سیاسی و الاهیات مسیحی دانشگاه بلگراد منعقد گردید، معرفت علمی در مکتب فلسفه اسلامی را دارای سطوح طولی متعدد، همچون معرفت دینی، متافیزیکی، عرفانی، ریاضی و تجربی دانست و هر سطح را دارای ارزش جهان شناختی معرفی کرد.

وی معرفت علمی در تعریف پوزیتیویستی آن را، به خاطر نقایص بنیادین اصول اثبات پذیری و ابطال پذیری، مورد انتقاد قرار داد و اضافه کرد: علم مدرن در سده بیستم قدرت قضاوت در باب قضایای ارزشی را از دست داده و انسان مدرن را به سوی شکاکیت و ناتوانی در طریق کشف حقیقت سوق می دهد.

از نظر پژوهشگر مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد، سردرگمی هویتی و وجودی، در نیمه دوم سده بیست، سرنوشت محتوم بشریت قلمداد شده است و انسان دیگر توان فرار از آن را پیدا نمی کند با توجه به این که تصمیم گرفته است از مبانی دینی و متافیزیکی معرفت حقیقی فاصله بگیرد و مسیر هبوط تاریخی و ارزشی خود را طی نماید.

خاطرنشان می شود، سلسله نشست های تخصصی «اسلام و غرب: فلسفه و جامعه شناسی» در سال ۲۰۲۴ از سوی خانه جوانان بلگراد، به عنوان نهاد فرهنگی شهرداری شهر بلگراد، و مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد، هر ماه یک بار، برگزار می گردد و تا به حال نشست هایی با عنوان «فلسفه اسلامی و کانت» و «فلسفه اجتماعی اسلام و امیل دورکیم» منعقد گردید.

کد خبر 1760561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha