«غزه، دانشگاه جهان»؛ خیزش جهانی دانشجویان علیه اسرائیل

با گذشت نزدیک به هفت ماه از جنگ ویرانگر اسرائیل در نوار غزه، حرکت‌های دانشجویی از آمریکا در حمایت از غزه آغاز شد، به طوری که این اعتراضات از اقیانوس اطلس عبور کرد و به دانشگاه‌های اروپایی رسید، دانشجویان کانادا نیز برای نخستین بار با تأسی از حرکت‌های دانشجویی آمریکا در حمایت از غزه تحصن کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، با گذشت ۲۰۵ روز از جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، کشتار اشغالگران صهیونیستی در حق فلسطینی‌ها در نوار غزه متوقف نشده است.

برهمین اساس، تحرکات دانشجویی بی سابقه در آمریکا برای توقف جنگ از مرزهای این کشور عبور کرده است و به دانشگاه‌های کانادا و اروپایی رسیده است.

آمریکا اعتراضات دانشجویی در مخالفت با جنگ اسرائیل به نوار غزه را درحالی ادامه می‌دهد که پلیس بیش از ۶۰۰ دانشجو را از اغاز اعتراضان بازداشت کردند. این اعتراضات دانشجویی علاوه بر دانشگاه‌های اروپایی، به کانادا نیز رسید، به طوری که برای نخستین بار داخل یکی از دانشگاه‌های مونترآل تحصنی در اعتراض به کشتار ساکنان غزه برگزار شد.

دانشجویان آمریکایی از دانشگاه کلمبیا که شراره‌های اعتراض از آنجا آغاز شد، در شهر نیویورک تحصن و تظاهرات خود را در حمایت از ملت فلسطین ادامه می دهند و خواستار توقف نسل کشی در غزه هستند.

«بیسان ابوکویک» خبرنگار الجزیره گفت: معترضان خواستار تحریم اقتصادی و دانشگاهی اسرائیل هستند.

 در نیویورک پایتخت آمریکا، تحصن آزاد دانشجویان در دانشگاه جورج واشنگتن با مشارکت گسترده روبه رو شد، به طوری که دانشجویان هفت دانشگاه دیگر از واشنگتن، ویرجینیا و مریلند به آن پیوستند.

« فادی منصور» خبرنگار الجزیره گفت: روز شنبه ( هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳) در سومین روز تحصن، شرکت کنندگان دوباره بر خواسته های خود تاکید کردند که مهم‌ترین آن خروج سرمایه گذاری از شرکت های حامی  اسرائیل و بایکوت دانشگاهی آن است.

«غزه دانشگاه جهان»؛ تحرکات دانشگاهی از آمریکا تا کانادا و اروپا

بازداشت‌های جدید

پلیس بازداشت دانشجویان متحصن و متعرض را ادامه می دهد، به طوری که تاکنون بیش از ۶۰۰ دانشجو بازداشت شدند.

پلیس ضد شورش نزدیک به ۱۰۰ تظاهرکننده در دانشگاه نورث ایسترن در شهر بوستون  هنگام متفرق کردن یک تحصن دانشجویی در محوطه دانشگاه دستگیر کرد.

دانشگاه نورث ایسترن تأکید کرد: پلیس این دستگیری‌ها را انجام داده است، اما در پلتفرم X اعلام کرد که دانشجویان که کارت دانشگاه خود را ارائه کرده بودند، آزاد شدند، در حالی که آن‌هایی که امتناع کردند، دستگیر شدند.

مسئولان این دانشگاه مدعی شدند: اعتراضات "توهین های خشونت آمیز ضد یهودی" داشت.

رئیس این دانشگاه ایالتی آریزونا گفت: نیروهای امنیتی ۶۹ نفر را به بهانه «برپایی چادر بدون مجوز» دستگیر کردند.

 وی افزود: افراد دستگیر شده به اتهام «تعرض به اموال دیگران» تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت و بیشتر آنها دانشجو یا کارمند دانشگاه نیستند.

در همین حال، رئیس دانشگاه پنسیلوانیا با استناد به «گزارش‌های موثق از رفتارهای آزاردهنده ز دانشجویانی که در محوطه دانشگاه معترض بودند، خواست تا تجمع را به دلیل آنچه که نقض آشکار سیاست‌های دانشگاه است، متفرق کنند.

اما دانشجویان عرب این دانشگاه در بیانیه‌ای ناامیدی خود را نسبت «ادعاهای آشکار» از سوی مسئولان دانشگاه قبل از انجام تحقیقات مناسب و منصفانه اعلام کردند.

این حرکت دانشجویی در حمایت از مردم فلسطین و مخالفت با جنگ اسرائیل علیه غزه از ۱۰ روز پیش در دانشگاه کلمبیا در نیویورک آغاز شد و به ده ها دانشگاه و موسسه آموزشی از کالیفرنیا تا نیوانگلند گسترش یافت.

«غزه دانشگاه جهان»؛ تحرکات دانشگاهی از آمریکا تا کانادا و اروپا

تحصن در دانشگاه کانادا

این حرکت اعتراضی دانشجویی علاوه براینکه به دانشگاه‌های اروپایی همچون فرانسه، آلمان، انگلیس و ایرلند و سایر کشورها رسیده است، به کانادا نیز کشیده شد. به طوری که برای نخستین بار روز گذشته(شنبه) تحصن اعتراض آمیز در دانشگاه مکگیل در مونترآل برگزار شد.

برگزار کنندگان این تحصن اعلام کردند: آنها تحصن باز را به منظور توقف نسل کشی در غزه آغاز کردند و درخواست دوستان‌شان در ایالات متحده آمریکا مبنی بر خروج سرمایه‌ها از شرکت‌های مرتبط با اسرائیل و تحریم موسسه‌ها و نهادهای آموزشی اسرائیل را تکرار کردند.

دانشجویان در دانشگاه‌های انگلیس، فرانسه و استرالیا اعتراضات خود نسبت به جنگ غزه را با الگو گرفتن از دانشجویان آمریکایی ادامه می‌دهند.

کد خبر 1760751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha