معلمان نمونه کشوری با رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور دیدار می‌کنند

سخنگوی آموزش و پرورش از انتخاب ۲۰ معلم نمونه کشوری خبر داد و گفت: مراسم تقدیر از معلمان نمونه با حضور مقامات عالی کشوری در روز دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و معلمان با رئیس‌جمهور و رهبر انقلاب و روسای قوا دیدار و گفتگو می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، علی فرهادی، در نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک هفته معلم و گرامیداشت یاد شهید مطهری گفت: شهید مطهری به حق معلم انقلاب بود و در سایه روشنگری دانش و کلام معلمی وی مفاهیم انقلاب در اختیار جوانان قرار گرفت و مانند درختی تنومند از آموزه های شهید مطهری برخورداریم. معلمی مسئولیتی سنگین است که خداوند بر دوش هر کسی قرار نمی دهد و نمی توان آن را با سایر مشاغل مقایسه کرد.

سخنگوی آموزش و پرورش با بیان اینکه در آموزش و پرورش قریب به ۹۸۰ هزار نفر پرسنل در حال حاضر مشغول به کار هستند، افزود: ۹۰۰ هزار نفر از این تعداد در نظام رتبه بندی شرکت کردند و ۶۰ درصد آنها در فعالیت های آموزشی مشارکت می کنند و از همکاران معلم هستند.

وی با بیان اینکه اعتماد عمومی به معلمان بسیار بالا و این سرمایه بسیار گران قیمت است، اظهار کرد: باید این سرمایه را حفظ کنیم و در گروی آن به کیفیت دانش و آگاهی بیفزاییم. در هفته معلم تلاش می شود افرادی به عنوان معلم نمونه انتخاب شوند البته تمام معلمان آموزش و پرورش نمونه هستند و این حرکت نمادین است برای معلمانی که ما فکر می کنیم بیشتر تلاش کردند اما قدر مطلق دقیق است بلکه نسبی است و تنها عده ای به عنوان معلم نمونه شناسایی شدند.

انتخاب ۲۰ معلم نمونه در سطح کشور

فرهادی ادامه داد: امسال نحوه شناسایی معلمان نمونه متفاوت از قبل است. در سال های قبل معلمان خود را کاندیدا برای نمونه شدن انتخاب می کردند اما امسال ما به سراغ آنها رفتیم و از طریق اولیا و مربیان و مدیران به شناسایی آنها پرداختیم. از طریق ارزشیابی چندگانه دانش آموز و اولیای محترم ۹۳ هزار معلم نمونه در سطح مدرسه، آموزش و پرورش سراسر کشور و دو هزار و ۳۱۷ نفر معلم نمونه و از این تعداد ۱۵۹ معلم در متوسطه اول و دوم و ۱۶۰ نفر در گروه کیفیت بخشی (مشاوران و معلمان پرورشی) به عنوان معلمان نمونه انتخاب شدند.

وی افزود: در بخش استانی نیز ۳۲۰ نفر به عنوان معلمان نمونه گزینش و در مجموع ۲۰ نفر در سطح کشور به عنوان معلم نمونه شناسایی شدند که ۱۵ نفر مربوط به مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم و پنج نفر در گروه کیفیت بخشی هستند.

دیدار معلمان با رییس جمهور و رهبر انقلاب

فرهادی خاطرنشان کرد: مراسم تقدیر از معلمان نمونه با حضور مقامات عالی کشوری در روز دوشنبه برگزار می شود و معلمان با رییس جمهور و رهبر انقلاب و روسای قوا دیدار و گفت و گو می کنند و نظرات خود را بیان و از راهنمایی های لازم برخوردار می شوند. با انتخاب معلم نمونه در آموزش و پرورش موجب تقویت خلاقیت در حوزه آموزش و پرورش و همچنین نوآوری ها در سطح آموزشی می شویم. این امر به ما کمک می کند تا معلمان برجسته در عرصه تعلیم و تربیت معرفی شوند. امیدواریم این شناسایی بتواند در تعمیق فرآیند آموزشی و تربیتی در سراسر کشور کمک کند.

ساخت شش هزار و ۷۶۸ مدرسه در سال ۱۴۰۲

فرهادی در مورد ساخت مدارس در آموزش و پرورش گفت: در سال گذشته ۱۴۰۲ شش هزار و ۷۶۸ مدرسه یعنی هر روز به طور میانگین یک مدرسه ساخته شده است. این نهضت در سال بعد هم ادامه دارد و در سال ۱۴۰۲ خیرین در بخش مدرسه سازی ۳۰۰ درصد افزایش مشارکت داشتند و رقم 11 هزار میلیارد تومان سهم خیرین از مدرسه سازی است. ما در حوزه مدرسه سازی ۳۵ درصد رشد کردیم.

معلمان نمونه کشوری با رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور دیدار می‌کنند

سخنگوی آموزش و پرورش در مورد توزیع شیر در مدارس یادآور شد: بعد از ۱۰ سال وقفه با دستور رییس جمهور و پی گیری های جهادگونه وزیر آموزش و پرورش توزیع شیر رایگان در مقطع ابتدایی آغاز و برای هشت میلیون دانش آموز ابتدایی ۲۰۰ نوبت شیر رایگان از نوع با کیفیت توزیع شد.

وی در مورد استخدام و جذب نیرو در آموزش و پرورش گفت: با پیگیری وزیر آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری و گذشته ۱۸۵ هزار ردیف استخدامی در قالب دانشجویان و معلمان مشخص شد و مجوز این امر برای آموزش و پرورش صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۳ تا ۹۷ جذب دانشجوی دانشگاه فرهنگیان ۳۰۰ هزار نفر بود اما در سال ۱۴۰۳ این رقم به ۳۲ هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیری شهید رجایی می رسد که سال تحصیلی خود را در این دانشگاه ها آغاز می کنند. در سال ۱۴۰۳ بسیاری از چالش هایی را که به واسطه عدم جذب نیروی کافی مواجه بودیم، نخواهیم داشت و مهر ماه ۱۴۰۳ مهر ماهی آرام خواهد بود و به جای دغدغه کمبود معلم به فکر افزایش کیفیت آموزشی و پرورشی در مدارس خواهیم بود.

وی در مورد مدیریت املاک آموزش و پرورش اظهار کرد: در بخش مدیریت املاک آموزش و پرورش با پی گیری وزارت آموزش و پرورش هزار سند مالکیت صادر شد که بیشترین اسناد مربوط به استان های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و کردستان است.

محدوده جغرافیایی در ثبت نام برای کاهش ترافیک و صرفه جویی در وقت 

وی در مورد ثبت نام دانش آموزان با توجه به محدوده جغرافیایی و مشکلات این محدودیت ها گفت: تمام تلاش ما این است که به موقع تمام دانش آموزان را ثبت نام کنیم البته در این میان برخی دانش آموزان در آزمون تیزهوشان و سایر آزمون های استعدادهای درخشان شرکت کردند که تکلیف آنها مشخص است و سایر مدارس نیز به نحوی که تنظیم شده است، ثبت نام ها را انجام می دهند تا حداقل مشکل برای خانواده ها ایجاد نشود؛ سال قبل ثبت نام از طریق سامانه بود که رضایت مندی خوبی هم در پی داشت.

وی در مورد همخوانی نداشتن محل اسکان و مدرسه دانش آموزان، اظهار کرد: دلیل قرار دادن محدودیت جغرافیایی ترافیک، عدم اتلاف وقت، صرفه جویی در سوخت و... و. است. این مولفه ها در محدوده جغرافیایی تعریف شده و مدارس به صورت متوازن و متناسب ثبت نام ها را انجام می دهند و محدودیت های جغرافیایی ناظر به اعمال کیفیت آموزشی و کاهش ترافیک است.

انتخاب معلم نمونه در مدارس دولتی

وی در مورد انتخاب معلمان در مدارس غیرانتفاعی، گفت: با توجه به دستورالعمل ارسالی انتخاب معلمان نمونه در مدارس دولتی است زیرا آموزش و پرورش نماینده دولت است، ضمن اینکه در مدارس غیر انتفاعی هم معلم نمونه وجود دارد. تمام نگاه ما در این انتخاب آن است که مدارس دولتی را تقویت کنیم و بر مدارس غیر دولتی نظارت داشته باشیم تا شاهد افزایش کیفیت آموزشی در مدارس باشیم.

فرهادی گفت: مدارس غیر دولتی مربوط به بخش خصوصی هستند. وظیفه ما حمایت و دادن مجوز به این مدارس است و تمام تلاش ما در قانون های مصوب مجلس نیز ناظر بر همین امر است و نظارت آموزش و پرورش در قالب ارائه تسهیلات در قانون دیده شده است. تقویت مدرسه دولتی به معنای تقویت مدارس غیردولتی است.

پیگیری آموزش و پرورش برای تامین مسکن معلمان

وی در مورد تأمین مسکن معلمان اظهار کرد: به لطف خدا و پیگیری های دولت و وزیر آموزش و پرورش مدارک تمامی معلمان بارگزاری و نظام رتبه بندی هم میان آنها اجرا شد. این رویداد رتبه بندی از مولفه های توجه به معلمان و نه تنها معیشت بلکه کیفیت آموزشی و سایر دغدغه های معلمان است.

فرهادی خاطرنشان کرد: نظام رتبه بندی بار مالی برای دولت نداشت و نشان از توجه دولت به معلمان بود. آموزش و پرورش نیز معتقد است با تقویت معیشت به طور مستقیم کیفیت آموزشی را از معلمان دریافت می کند. در موضوع مسکن نیز ثبت نام مسکن ملی و اجتماعی انجام شده و با تفاهم نامه میان وزارت مسکن معلمانی که فرم سبز داشتند، حائز شرایط مسکن هستند.

وی گفت: در تمامی استان ها معلمان فاقد مسکن شناسایی و بیش از یکصد هزار نفر در این امر شناسایی شدند و با تفاهم نامه ای که میان وزارت راه و شهرسازی و آموزش و پرورش صورت گرفت در هشت استان زمین برای ۵۰ تا ۸۰ هزار واحد شناسایی و اقدامات ساخت مسکن انجام شده است. باید توجه کنیم که فعالیت های عمرانی زمانبر است و باید به این مقوله صبورانه نگاه کنیم.

سخنگوی آموزش و پرورش تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش متولی تعلیم و تربیت است اما با توجه به نگاه معلمان و تامین معیشت آنها از زمین های مازاد آموزش و پرورش نیز استفاده شده و در استان هایی که این ظرفیت وجود نداشته باشد از طریق وزارت راه و شهرسازی به تامین مسکن معلمان پرداخته شده است.

فعالیت  ۱۱۰۰ کانون فرهنگی و تربیتی در آموزش و پرورش

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان در مورد برنامه ریزی آموزش و پرورش در حوزه فراغت و استفاده از ظرفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد در این امر گفت: آموزش و پرورش حدود هزار و ۱۰۰ کانون فرهنگی تربیتی در سراسر کشور و بیش از ۳۴۰ اردوگاه فرهنگی و تربیتی که چهار مورد آن کشوری هستند، دارد و بهترین فضا برای فعالیت اوقات فراغت و فعالیت های تعلیم و تربیت خارج از کلاس و غیررسمی است.

فرهادی گفت: این کانون ها مشکلاتی از جنس اجرایی داشتند که با پیگیری وزیر آموزش و پرورش آیین نامه مالی و اجرایی برای کانون هایی که دچار مشکلاتی بودند و موجب می شد تا نتوانند چابک و با ظرفیت کامل فعالیت کنند در سال ۱۴۰۲ تنظیم و ابلاغ شد و چابک سازی کم نظیری در فعالیت کانون های فرهنگی آموزش و پرورش انجام شد.

سخنگوی آموزش و پرورش یادآور شد: تغییر آیین نامه کانون های فرهنگی آموزش و پرورش انگیزه ای برای جذب حداکثری فعالیت های فرهنگی و تربیتی در اوقات فراغت است. در موضوع منزل، مدرسه و مسجد که سال گذشته با دستور وزیر آموزش و پرورش به طور خاص پیگیری شد و تعاملی میان مسجد، مدرسه و منزل صورت گرفت تا فضای مدارس در اختیار کانون های مسجد در صورت محدودیت فضا و همچنین فضای مسجد نیز در اختیار مدرسه قرار بگیرد و در این میان اولیا نیز همکاری کنند.

وی گفت: تمام مدارس در سراسر کشور می توانند با هماهنگی اولیا و مربیان فعالیت های فرهنگی در مدرسه تعریف کنند. معتقدیم فضای فیزیکی مدرسه فضایی امن و آماده برای فعالیت های تربیتی و فرهنگی است و صرفا نباید قائل به این امر باشیم که بعد از ظهر مدرسه تعطیل است مگر در مدارس دو شیفت که محدودیت فضا وجود دارد و ناچاریم در هر دو شیفت فعالیت آموزشی را پیگیری کنیم.

جذب ۱۹ هزار مشاور و معلم پرورشی در سال ۱۴۰۳ در آموزش و پرورش

سخنگوی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: بازیگر اصلی در میان مدرسه و مسجد انجمن اولیا و مربیان است و حامی اصلی این امر وزارت آموزش و پرورش و معاونت تربیت بدنی و سلامت این وزارتخانه است. امیدواریم با این تعامل شاهد افزایش کانون های اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان باشیم. در آزمون استخدامی ماده ۲۸ امسال در سال ۱۴۰۳، ۱۹ هزار نیروی کیفیت بخشی (مشاور و معلم پرورشی) به مدارس جذب می شوند.

وی یادآور شد: بیش از ۱۰ سال است که معلمان از جنس نیروی کیفیت بخشی به مدارس جذب نشدند و این عدد قریب به بیست هزار نفر که با حمایت دولت و وزیر آموزش و پرورش انجام می شود، اتفاق مبارکی است که در فعالیت های تربیتی و غیر رسمی مدارس و اوقات فراغت آنها موثر است.

وی در مورد انتخاب رشته دانش آموزان در مقطع متوسطه دوم گفت: مشاوره تحصیلی در مدارس یک کار بسیار دقیق و ظریف است و ما برای تمام رشته ها امکانات مساوی را تامین کردیم و همان امکاناتی که برای دانش آموزان در رشته تجربی پیش بینی شده است، ناظر به سایر رشته های دیگر نیز است اما بخشی از انتخاب رشته ها مربوط به بازار کار و تبلیغات است و نهادهایی که در این زمینه همکاری می کنند در سند تحول باید به وظایف خود عمل کنند.

در برنامه ششم توسعه ۵۰ درصد دانش آموزان برای ورود به رشته های کار و دانش ترغیب شدند

فرهادی اظهار داشت: در برنامه ششم و هفتم توسعه قریب به ۵۰ درصد دانش آموزان برای ترغیب به رشته های کار و دانش هدایت می شوند با توجه به این موضوع که در میان دانش آموزان هنرستان بیکار نداریم و فارغ التحصیلان هنرستان بیکار نیستند و در جایی که بیکار وجود دارد، آن فرد حرفه ای بلد نیست و صرفا می خواهد با مدرک برای او کاری خلق شود.

وی یادآور شد: برخی از حرفه های هنرستان می توانند با حداقل سرمایه کار کنند و ما در میان دانش آموزان هنرستان بیکار نداریم.

وی در مورد آغاز سال تحصیلی از دهم شهریور ماه تصریح کرد: سال تحصیلی وابستگی شدید اقلیم جغرافیا دارد و اقلیم های جغرافیایی متناسب با شرایط خود فصل تعلیم و تربیت را آغاز می کنند. آغاز سال تحصیلی در آموزش و پرورش نباید موجب یکنواختی شود سال ها ذائقه مردم به آغاز سال تحصیلی از اول مهر و پایان آن در خرداد ماه عادت کرده است و در تابستان نیز بازسازی مدارس را شاهد بودند. در مورد تقویم برنامه آموزشی آموزش و پرورش تصمیمی گرفته نشده است و این موضوع در حال بررسی و تصویب است و در صورت تصویب اطلاع رسانی می شود.

کد خبر 1760856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha