واقعیت کودکان فلسطین به روایت «الجزیره ۳۶۰»

«الجزیره ۳۶۰» برنامه جدیدی با عنوان «قربانیان و قهرمانان» را آغاز کرد که وضعیت کودکان رنج دیده در کشورهای مختلف را بررسی می کند و اولین قسمت آن روایت وضعیت و واقعیت زندگی کودکان فلسطین است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، پلتفرم «الجزیره ۳۶۰ » برنامه جدید خود را با عنوان "قربانیان و قهرمانان" راه اندازی کرد که واقعیت کودکان در کشورهایی را که از جنگ رنج برده اند و هنوز هم رنج می برند،  بررسی می کند.

 این برنامه که توسط «روهة اوجیة» ارائه می‌شود، در هر قسمت با کودکی که در جنگ زخمی یا آسیب دیده است، ملاقات می‌کند و پس از شنیدن درد و رنج او تلاش می‌کند با توجه به مشکل هر کودکی به دنبال راه‌حلی با مسئولان آن کشور باشد. حل مشکل هر کودک می تواند راه حلی برای بسیاری از کودکان در همان کشور باشد.

برنامه «قربانیان و کودکان» در اولین قسمت خود داستان دختر ۱۱ ساله فلسطینی به نام «آریج» را روایت می کند که در سال ۲۰۲۲ در اثر شلیک موشک توسط نیروهای اشغالگر اسرائیل به خانه اش، یکی از چشمان خود را به دلیل اصابت ترکش از دست داد.

 آریج درباره مصدومیتی که باعث شد چشمش را از دست بدهد، می گوید: در حالی که در یکی از اتاق‌های خانه اش با برادران و عمویش بازی می کرد، در نتیجه شلیلک موشک رژیم صهیونیستی چشم خود را از دست داده است.

او درباره این مسئله که این آسیب چه تاثیری بر زندگی اش گذاشت و او را از بازی و درس خواندن باز داشت، می گوید: تمام روز در بیمارستان ها و در میان پزشکان بوده است. من نه تنها چشمم را از دست دادم، بلکه از شعر گفتن هم ترسیدم، زیرا قبل از مجروحیت شعر می گفتم.

داستان دختر فلسطینی نشان از هدف قرار دادن سریالی و سیستماتیک کودکان توسط اسرائیل از قبل از «طوفان الاقصی» دارد، به طوری که به گفته وزارت بهداشت فلسطین در غزه، درصد کودکان قربانی به ۳۰ درصد از کل قربانیان در طول جنگ‌های اسرائیل در نوار غزه از زمان محاصره آن در سال ۲۰۰۷  رسیده است.

« یوسف ابوالریش» معاون وزارت بهداشت فلسطین در غزه در این برنامه تاکید کرد: جراحات کودکان در نتیجه حملات اسرائیل به نوار غزه از سال ۲۰۰۸ تاکنون به ۷۶ هزار زخمی از جمله ۲۲ هزار کودک رسیده است. این آمار زخمی ها مربوط به قبل از عملیات «طوفان الاقصی» است.

 این قسمت در اوایل اکتبر، چند روز قبل از شروع عملیات «طوفان الاقصی» فیلمبرداری شده است و صحنه هایی از نوار غزه قبل از شروع حملات اخیر اسرائیل به نوار غزه را به تصویر کشیده شده است که تخریب گسترده در غزه رقم خورده است.

کد خبر 1761170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha