اصلاحیه قانون بسیج سازندگی در انتظار تأیید نمایندگان مجلس

سردار زهرایی با اعلام برنامه‌های هفته بسیج سازندگی با شعار «همه با هم برای خدمت‌رسانی»، از معطل ماندن اصلاحیه قانون بسیج سازندگی در مجلس شورای اسلامی گلایه کرد و گفت: با تصویب قانون ویژه شهدای خدمت گروه‌های جهادی هویت حقوقی می‌یابند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، سردار محمد زهرایی در نشست خبری هفته بسیج سازندگی با اصحاب رسانه که امروز (سه شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ماه) برگزار شد با بیان اینکه اصحاب رسانه در اطلاع رسانی از خدمات دهی و کمک رسانی تا بزنگاه های مهم کشور یار همیشگی خادمان کشور و انقلاب هستند، گفت: در جنگ ترکیبی با امپراطوری رسانه‌ای غرب و جبهه استکبار هم باید جای خود را پیدا و به وظیفه خود عمل کنیم.

شعار هفته بسیج سازندگی؛ همه با هم برای خدمت رسانی

رییس سازمان بسیج سازندگی کشور در مورد شعار محوری هفته بسیج سازندگی در سال ۱۴۰۳ گفت: شعار این هفته بسیج سازندگی «همه با هم برای خدمت رسانی» است. بسیچ سازندگی در هفدهم اردیبهشت سال ۱۳۷۹ به دستور رهبر انقلاب راه اندازی شد. در بحبوحه ای که سخن از ادغام بسیج سازندگی در وزارت جهاد بود و نگرانی از تغییر در روحیه جهادی پیش بینی می شد در همین دوران رهبر انقلاب دستور به راه اندازی بسیج سازندگی و ساماندهی فعالیت های بسیج با حمایت دولت را ابلاغ کردند.

سردار زهرایی با اشاره به اینکه شعار «همه با هم برای خدمت رسانی» راهبردی است که رهبر انقلاب در ابتدای سال با تکیه بر مشارکت مردم بر آن تاکید داشتند، افزود: همه با هم یعنی اینکه بدون آنکه ما در کنار هم باشیم، اتفاق خاصی رقم نمی خورد. بسیج مردمی ترین تشکیلات انقلاب است که تاکنون شناسایی شده و الگویی برای بلاد کشورهای اسلامی است. بسیج گسترده ترین شبکه مردمی است که حلقه های میانی زیادی را در اختیار دارد و اگر مشارکت مردم در هر جایی اتفاق بیفتد، حتما در آن رویداد موفق هستیم و البته بدون بسیج ستون این سنگر استحکامی ندارد و راه به جایی نخواهد برد.

وی با بیان اینکه هدف بسیج سازندگی خدمت رسانی به ولی نعمتان انقلاب توسط خادمان، جهادگران و فرزندان ولایت است، یادآور شد: این خدمت رسانی توسط کسانی انجام می شود که دغدغه مشکلات مردم را دارند و بدون چشمداشتی در امر اقتصادی و یا سیاسی کیسه ای برای خود ندوخته اند. تمام این افراد بسیجی هستند چه کسانی که دارای کارت بسیج نیستند و چه کسانی که حتی در پایگاه های ما رفت و آمدی ندارند.

سردار زهرایی تصریح کرد: ما با عمل خود مردم را به مشارکت در بسیج دعوت می کنیم. بسیج دارای ابرحلقه های میانی است که از صدها هزار نفر تشکیل شده است.

اصلاحیه قانون بسیج سازندگی در انتظار تأیید نمایندگان مجلس

ساخت ۱۱ هزار باب مسکن برای ایتام و زنان سرپرست خانوار

وی گفت: در واژه خدمت رسانی به عنوان جهاد ما به امیدآفرینی کمک می کنیم و یک خبر امیدآفرین می تواند باعث افزایش امید مردم و آثار مطلوب دیگری در سطح اجتماع شود. دشمن جبهه رسانه قوی ای به راه انداخته است و مصونیت خبری ایجاد می کند. در فتنه دو سال قبل دشمن ۵۰ تا ۶۰ هزار دروغ را به کار برد تا بتواند فتنه زن زندگی آزادی را جا بیندازد. ما باید برای امیدآفرینی تلاش کنیم و اگر دشمن به اشتباه یک خانه ویران را نشان می دهد، ما ۱۱ هزار خانه برای ایتام و محرومان ساختیم و از سهم ۳۳ هزار مسکن کمیته امداد که افتتاح شد، ۱۱ هزار باب بر عهده بسیج سازندگی قرار گرفت که به ایتام و زنان سرپرست خانوار تعلق گرفت.

رییس سازمان بسیج سازندگی کشور اظهار کرد: بسیجیان در اعمال خود به جهاد تبیین کمک می کنند. بسیج در خدمت رسانی با رویکرد مشارکت مردم که راهبرد سال است، بیشترین تلاش خود را برای اقتصاد مقاومتی و تولید قرار داده است.

اضافه شدن ۱۱ هزار گروه جهادی به جمع جهادگران در سال ۱۴۰۲

وی در مورد عملکرد بسیج در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: بسیج با در اختیار داشتن قرارگاه سازندگی و محرومیت زدایی، و قرارگاه اقتصاد مقاومتی تلاش می کند در قرارگاه سازندگی گسترش کمّی و کیفی گروه های جهادی را در اولویت قرار داده و در سال گذشته در گسترش کمّی ۱۱ هزار گروه جهادی به جمع ما افزوده شد؛ تا سال ۱۴۰۱ ۴۴ هزار گروه جهادی داشتیم که در حال حاضر در سامانه اطلس بیش از ۶۲ هزار گروه به ثبت رسیده اند و اکنون ۵۱ هزار گروه جهادی فعال با شناسه و قابلیت رصد در کشور فعالیت می کنند.

وی در ادامه گفت: همچنین در این قرارگاه اقشار تخصصی بسیج پای کار آمدند و در قرارگاه عملیات جهادی فعال شدند که البته این اقشار دوره های توانمندسازی خود را نیز گذراندند.

افتتاح مدرسه جهادی 

سردار زهرایی در مورد برنامه های هفته بسیج سازندگی تصریح کرد: در این هفته شاهد رونمایی از مدرسه جهادی بسیج سازندگی با رویکرد آموزشی هستیم که با هدف ایجاد بانک مهارت آموزش جهادگران راه اندازی می شود. رزمایش جهادگران با حضور ۱۱ هزار گروه جهادی، برگزاری جشنواره جهادگران در ۴۴ نقطه در ۳۱ استان و برگزاری مراسم افتتاحیه این جشنواره به صورت ملی با حضور مسئولان لشکری و کشوری از جمله دیگر برنامه های هفته بسیج سازندگی است.

اصلاحیه قانون بسیج سازندگی در انتظار تأیید نمایندگان مجلس

اصلاحیه قانون بسیج سازندگی در انتظار تایید نمایندگان مجلس

وی ضمن انتقاد از معطل ماندن اصلاح قانون بسیج سازندگی در مورد شهدای خدمت و موضوع درمان جهادگران، گفت: از مجلس تقاضا داریم تا در دو ماه آینده این برگ افتخار را به کارنامه درخشان خود بیفزاید و اصلاحیه قانون بسیج سازندگی را در موضوع درمان جهادگران و شهدای خدمت که به تایید ستاد کل نیروهای مسلح و سپاه پاسداران رسیده است به صحن مجلس بیاورد تا به تایید حداکثری نمایندگان برسد.

شناسایی ۶۰ شهید خدمت

سردار زهرایی با بیان اینکه بنده از شش سال قبل شروع به شناسایی شهدای خدمت کردم، افزود: تاکنون ۶۰ شهید خدمت شناسایی شده اند؛ شهید خدمت شامل کسانی می شود که با حکم بسیج سازندگی در گروه های جهادی به ثبت رسیده و حین خدمت به شهادت رسیده باشند؛ از دلایل اینکه ما از مجلس این تقاضا در خصوص اصلاحیه قانون بسیج سازندگی را داریم، این است که بدون این اصلاحیه هر کسی می تواند در هر قد و قواره ای ادعای شهید خدمت را داشته باشد. این قانون هویت حقوقی به گروه های جهادی می دهد و در حوزه درمان نیز می تواند خدمات خوبی را به آنها ارائه کند.

وی در مورد دیگر برنامه های هفته بسیج سازندگی اعلام کرد: یادواره ملی شهدای جهادگران، اجلاسیه ملی جهادگران و کنگره ملی جهادگران از دیگر برنامه های هفته بسیج سازندگی است.

اصلاحیه قانون بسیج سازندگی در انتظار تأیید نمایندگان مجلس

اقدامات بسیج سازندگی در ۱۴۰۲

سردار زهرایی در مورد خدمات بسیج در سال ۱۴۰۲ خاطرنشان کرد: اهدای ۳۴ مجموعه جهیزیه، تهیه و توزیع چهار میلیون بسته معیشتی و آزادی دو هزار و ۹۰۰ زندانی از جمله اقدامات بسیج در سال ۱۴۰۲ است. همچنین در سال گذشته بیش از ۲۰ هزار پروژه محرومیت زدایی توسط بسیج سازندگی فعال و پیگیری شد. ما در تعامل صددرصد با دستگاه های اجرایی کشور هستیم و بر این اساس طی قراردادی آب شرب با وزارت نیرو از هفت هزار روستا سه هزار و ۵۰۰ روستا از نعمت آب شرب برخوردار شده اند که از این تعداد ۱۷۰۰ روستا آب شرب شان به بهره برداری رسید.

رییس بسیج سازندگی کشور در مورد مسکن محرومان گفت: در سال ۱۴۰۱ با همکاری کمیته امداد ۱۳ هزار واحد آماده تحویل بود که در سال ۱۴۰۲، ۱۱ هزار مسکن از این آمار به اتمام و بهره برداری رسید.

گروه‌های جهادی اولین گروه حاضر در بحران ها

وی در مورد حضور بسیج سازندگی در شرایط بحران، گفت: بسیج سازندگی در اولین ساعات سیل سیستان و بلوچستان با راه اندازی قرارگاه جهادی در استان حاضر شد و تاکنون سه مرحله کمک رسانی به این استان ارسال شده است. گروه های جهادی که امکانات و بودجه لازم را داشتند، اجازه حضور در این استان را یافتند و اولین گروه حاضر در استان های بحران زده جهادگران هستند و آخرین گروه ها که از مناطق بحران زده خارج می شوند، کسی جز گروه های جهادی نیست.

وی با اشاره به تعهد بسیج سازندگی در حوزه اشتغال و کارآفرینی افزود: سال گذشته به همت بسیج سازندگی ۲۳ هزار شغل ایجاد شد که در سامانه رصد دولت ۹۱ درصد صحت آمار بسیج مورد تایید قرار گرفت.

ایجاد ۳ هزار فرصت شغلی با حمایت صندوق های قرض الحسنه

اصلاحیه قانون بسیج سازندگی در انتظار تأیید نمایندگان مجلس

سردار زهرایی با اشاره به فعالیت ۳۰ هزار صندوق قرض الحسنه و کمک مردم به این صندوق ها، یادآور شد: این صندوق ها با جذب تسهیلات بانکی، سه هزار فرصت شغلی را ایجاد کردند و ۱۸۰۰ صندوق جدید هم به تازگی راه اندازی شده است.

وی احیای ۲۷ هزار واحد صنعتی، پنج هزار فرصت شغلی در واحدهای دانش بنیان و ۱۴ هزار فرصت شغلی در واحد گوشت قرمز را از جمله خدمات بسیج سازندگی در حوزه اشتغال آفرینی برشمرد.

سردار زهرایی افزود: درخواست ما از دولت این است که ظرفیت بسیج بیش از این است و هرچه تسهیلات بیشتری در اختیار ما برای کارآفرینی و اشتغال قرار بگیرد، اطمینان می دهیم که به شکل واقعی برای اشتغال آفرینی و کارآفرینی صرف شود.

فعالیت ۱۰۰ دهکده اقتصاد مقاومتی

رییس سازمان بسیج سازندگی کشور از فعالیت ۱۰۰ دهکده اقتصاد مقاومتی در سال گذشته خبر داد و گفت: این دهکده ها با آموزش و مهارت های لازم توانسته اند در چرخه اشتغال آفرینی جایگاه مطلوبی را کسب کنند و تا پایان سال ۱۴۰۳ نیز چندین دهکده اقتصاد مقاومتی راه اندازی می شود.

وی با اشاره به تعامل بسیج سازندگی با سازمان ها و نهادهای مختلف از جمله وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: در ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت با حضور ۷۰۰ نفر از جهادگران از حلقه های میانی به صورت کارگاهی با وزارت راه و شهرسازی جلساتی را برگزار می کنیم و انتظارات وزارت راه و شهرسازی از گروه های جهادی و همچنین انتظارات خود را به آنها اعلام می کنیم.

وی در مورد دیگر برنامه های هفته بسیج سازندگی، گفت: افتتاح همزمان پروژه های محرومیت زدایی با حضور رئیس جمهور، تحویل ۱۲ هزار واحد مسکن مددجویی، ساخت و تجهیز ۱۷۰۰ کیلومتر پروژه جاده ای بین مزارع، هزار و ۸۳۸ پروژه آب شُرب و پنج هزار پروژه بهداشتی درمانی از دیگر برنامه های بسیج در هفته سازندگی است.

سردار زهرایی از برگزاری جشنواره ملی جهادگران در ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت خبر داد و گفت: ۳۰ هزار اثر به این جشنواره ارسال شده که از این تعداد ۷۰۰ اثر در افتتاحیه معرفی شده و از این آمار ۱۵۰ اثر قبل از افتتاحیه داوری شده و از آنها رونمایی می شود.

گفتنی است؛ در انتهای این نشست از اندیشکده تجلی اندیشه‌های گروه‌های جهادی رونمایی شد.

کد خبر 1761183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha