معرفی دختران شایسته در دهه کرامت/ برگزاری جام شقایق‌های مقاوم در یادبود دختران غزه

بیابانی با اعلام برنامه‌های دهه کرامت در بسیج جامعه زنان، گفت: برگزاری جشن «دختران حاج قاسم»، اجرای طرح «چتر مهربانی» و انتخاب دختران شایسته و نخبه با معیارهای اسلامی ایرانی از مهمترین برنامه‌های این سازمان در دهه کرامت است.

مینا بیابانی، مسئول بسیج جامعه زنان کشور در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد برنامه های دهه کرامت بسیج جامعه زنان، اظهار کرد: با توجه به اینکه میلاد حضرت معصومه (ص) و روز دختر از نقاط عطف برنامه های این دهه است، برنامه های متنوعی را که طیف سنی مختلفی در میان دختران جامعه را پوشش می دهد، پیش بینی شده است.

جشن دختران حاج قاسم در دهه کرامت

مسئول بسیج جامعه زنان افزود: جشن بزرگ و محوری ما با عنوان «بنات المقاومت» یا «دختران حاج قاسم» تدارک دیده شده که رویکردی خاص نسبت به فلسطین دارد. از برنامه های دیگر که در سراسر کشور برگزار می شود «جام شقایق های مقاوم» یادبود شهدای دختر و کودک غزه است که در این جام مسابقات ورزشی برای دختران برگزار و به نفرات و تیم های برگزیده هدایایی اهدا می شود.

بیابانی تصریح کرد: «چتر مهربانی» از دیگر برنامه هایی است که در مراکز نگهداری دختران معلول و بی سرپرست با برگزاری جشن هایی در روز دختر اجرا می شود، این جشن در تمام استان های کشور برگزار و هیأت رئیسه سپاه های استانی از این مراکز دیدار و از آنها تجلیل می شود.

وی  در مورد برنامه های دیگر بسیج زنان در دهه کرامت ادامه داد: مسابقه احکام از دیگر برنامه هایی است برای دختران که تلاش شده احکام مورد نیاز دختران مانند احکام محرم و نامحرم و پوشش برای جامعه هدف تشریح شود. همچنین اردوی مادر و دختری از جمله برنامه های ما است در این اردوها تلاش شده تا ارتباط صمیمی میان مادران و دختران تعریف شود و یک روز مفرح را برای مادران و دختران رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه مسابقات «دست پخت دختران» از دیگر برنامه های دهه کرامت است، افزود: در این برنامه تلاش شده است تا دختران در شرایطی قرار بگیرند که یک بخشی از مهارت هایی را که در زندگی نیاز دارند، تجربه کنند و برنامه های مفرح و مورد علاقه دیگری نیز در این دهه مورد توجه قرار دارد.

مسئول بسیج جامعه زنان با تاکید بر نقش شهدا در پیروزی انقلاب یادآور شد: تکریم دختران شهدا از دیگر برنامه های این دهه است؛ ما شهدای عزیزی را تقدیم انقلاب اسلامی کردیم و تکریم شهدا امری ضروری است و از فرزندان دختر شهدا در دهه کرامت تکریم می کنیم.

شاخص های انتخاب دختر نمونه

بیابانی با بیان اینکه معرفی الگوی دختر نمونه با نگاه به الگوی سوم زن و بانوی تراز انقلاب اسلامی را نیز پیش بینی کرده ایم، گفت:  این طرح برای دختران سراسر کشور طراحی شده است که از این طریق آن دختر شایسته و تراز انقلاب اسلامی را معرفی می کنیم و شاخص هایی برای انتخاب دختران مد نظر قرار دادیم و شاخص هایی در اختیار استان ها قرار می گیرد تا دختر نمونه و شایسته را به جامعه اسلامی معرفی کنیم که متناسب با زیست بوم فرهنگی و جغرافیای استان ها است.

وی افزود: معیارهای این الگو متناسب با شاخص های فرهنگی و دینی و انقلابی کشور بوده و طبیعی است که دختر نمونه باید رفتارهای عفیفانه داشته باشد و به لحاظ اخلاقی و رفتاری در منزل و علمی در جامعه قابل قبول باشد البته این ویژگی ها و شاخص ها تمام کننده نیست زیرا شاخص های متعددی برای دختران نمونه وجود دارد.

مسئول بسیج جامعه زنان تأکید کرد: مشارکت در فعالیت های اجتماعی و انسان‌دوستانه، مسئولیت پذیری های فرهنگی و اجتماعی از معیارهای انتخاب دختر شایسته است.

 معرفی دختر نخبه در دهه کرامت

 مسئول بسیج جامعه زنان  با بیان اینکه معرفی دختران نخبه نیز در دهه کرامت است؛ ادامه داد: نمونه ها و الگوهای ما در دین اسلام شاخص هایی را به جامعه معرفی می کند که مورد توجه طیف های مختلف است در مورد دختران جوان و نوجوان بهترین الگویی که می توانیم به عنوان دختر تراز انقلاب اسلامی معرفی کنیم همان شاخص هایی است که برای الگوی سوم زن می توانیم مطرح کنیم اما طبیعی است این شاخص ها متناسب با تمایلات دخترانه و نوع نگرش ها و کنشگری های آنها در جامعه و بر اساس شاخص های مطلوب جامعه اسلامی تعریف می شود.

وی در مورد شاخص های انتخاب دختران نمونه، افزود: این شاخص ها عبارتند از؛ حضور اجتماعی دختران در عرصه های ایثارگری نوع دوستی و رسالت های مرتبط با زنانگی، حضور آنها در خانه و همراهی با اعضای خانواده و حضور در عرصه دانشی که بخشی در مدرسه و دانشگاه است که همه این حوزه های فعالیتی می تواند برای ما شاخص هایی را تعریف کند تا یک دختر تراز انقلاب اسلامی و نخبه را تعریف کند که در تحولات پیرامونی خود و جامعه موثر و سهمی را داشته باشد.

برگزاری جشنواره فرهنگی هنری ریحانه

وی گفت: جشنواره فرهنگی و هنری «ریحانه» در رشته های شعر، نویسندگی، تولید پادکست، داستان نویسی، نقاشی ثابت و متحرک و... نیز برای دختران در دهه کرامت تدارک دیده شده است.

بیابانی تصریح کرد: تلاش کردیم در این برنامه ها نگاه عمیق و لطیف دختران را درک کرده باشیم و اوقات خوبی برای آنها ایجاد کنیم و نگاه ما موجب شکوفایی استعدادهای آنها شود. معتقد به استفاده از ظرفیت عظیم دختران هستیم و سعی کردیم از این ظرفیت بی نظیر بهره ببریم و آنها را در مقطع زمانی مورد توجه قرار دهیم و آثار و تولیدات آنها را در اردیبهشت ماه و همزمان با دهه کرامت تا پایان شهریوماه دریافت و بعد از داوری این استعدادهای درخشان را شناسایی و برگزیدگان  این رویداد را به دختران و نوجوانان ایرانی معرفی کنیم.

نقش مساجد در تحقق الگوی سوم زن تراز اسلامی

وی در مورد نقش مساجد در تحقق الگوی سوم زن، گفت: مساجد می توانند موثرین محیط برای کار تربیتی را در محله شکل بدهند. کارکردهای دیگر مساجد در اردوهای مختلف نیز دارند اما در زمینه کمک کننده به اینکه الگوی سوم در میان بانوان دختران مسجد شکل بگیرد باید بگوییم این امر مبتنی بر کار تربیتی است که مسجد انجام می دهد. مسجد می تواند در تعریف فعالیت های بانوان و دختران برای اینکه آنها را به الگوی تراز اسلامی برساند، کمک کننده باشد.

مسئول بسیج جامعه زنان تصریح کرد: مساجد ظرفیت بالایی در انجام فعالیت های متنوعی دارند و می توانند با تبیین وترویج الگوی سوم زن، دختران جامعه را به چهارچوب معیارهای اسلامی نزدیک کنند.

بیابانی در پایان خاطرنشان کرد: عمق فعالیت های فرهنگی که می تواند مکمل فعالیت فرهنگی در مسجد باشد نیز در این زمینه موثر است، مسجد از دیرباز در عرصه های مختلف بویژه تربیت موثر بوده و باید تعریف دقیق از این حوزه داشته باشیم تا اثر واقعی در شخصیت دختران و بانوان ما بگذارد.   

کد خبر 1761424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha