انتقال آب، احیای زندگی در «کوشه سفلی»

نبود آب کشاورزی در ۳۰ سال گذشته در روستای کوشه سفلی خوسف باعث بروز مشکلاتی همچون مهاجرت از روستا شد که برای حل این مشکل و مطالبه مردم منطقه، بسیج سازندگی برای انتقال آب از مزارع بالا دست و حل این مشکل ورود کرد و این مهم باعث رونق گرفتن کشت و کار، مهاجرت معکوس به روستا شد.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ فاطمه رحیم زاده- پس از جنگ و با آغاز دوران سازندگی فصل تازه ای از فعالیت های بسیج در کشور آغاز و بسیج در بازسازی شهر و استان های جنگ زده نقش مهمی را عهده دار شد. یک دهه پس از جنگ و با ادغام دو وزارتخانه جهاد سازندگی و کشاورزی نقشه راه بسیج در زمینه محرومیت زدایی تخصصی تر شد و مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۹ فرمان تشکیل بسیج سازندگی را صادر کرد.

با تشکیل بسیج سازندگی میزان فعالیت این نهاد بیش از پیش شد و بسیجیان با حضور در استان های محروم کشور خدمات قابل توجهی در زمینه محرومیت زدایی و... انجام می دهند. با وجود این فعالیت ها رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنان بر فعالیت اعضای این نهاد در تمامی زمینه ها تاکید داشتند و در تیرماه سال ۱۳۸۹ در تبیین بسیج و وظایف آن فرمودند: بسیج یک عرصه‌ی عمومی است؛ نه مختص یک قشر ..... در همه‌ی جاها، مکان ها، زمان ها، عرصه‌ها و در همه‌ی قشرها، این وجود دارد. این معنای بسیج است.

با توجه به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، بسیج سازندگی رویکرد خود را به سمت اقتصاد مقاومتی تغییر داده و این مهم را اولویت برنامه های خود قرار داده است. هدف بسیج سازندگی این است که مباحث اقتصاد مقاومتی را در گام اول تبدیل به گفتمان غالب جامعه کرده و در گام دوم با دخیل کردن مردم در طرح های تولیدی اقتصاد مقاومتی، به مردمی کردن اقتصاد کشور کمک کند.

امروز در همه حوزه‌ها، در حوادث مترقبه و غیرمترقبه و بطور کلی هر جایی که نیاز به کمک و امدادرسانی بوده است یک پای ثابت و تاثیرگذار در این برنامه ها بسیج سازندگی است و این مهم با حضور بسیج سازندگی در همه عرصه های اشتغال، آبرسانی، محرومیت زدایی و... در خراسان جنوبی ملموس است.

در آستانه سالروز بسیج سازندگی به همت بسیج سازندگی استان تور رسانه ای به روستای کوشه سفلی، یکی از روستاهای خوسف برگزار و از نزدیک شاهد تلاش بی منت این نهاد در زمینه انتقال آب به مزارع پس از گذشت ۳۰ سال، مدیریت صندوق مردم نهاد بودیم.

هنری-2.jpg

اجرای پروژه و رونق کشت و کار

هادی غلامی- مسئول صندوق مردم نهاد روستای کوشه سفلی در بازدید اصحاب رسانه از پروژه انتقال آب به مزارع و کارگاه خیاطی، با اشاره به آغاز کار این صندوق به همت بسیج سازندگی در سال ۱۳۹۸ گفت: پس از آغاز به کار صندوق، شاهد استقبال بی نظیر مردم و اهالی روستا بودیم و در حال حاضر صندوق مردم نهاد روستا ۱۳۰ عضور دارد.

وی پرداخت ۱۰۳ فقره وام با اعتبار ۶۰۰ میلیون تومان را از اهم فعالیت های صندوق برشمرد و افزود: این تسهیلات از محل پس انداز خرد مردم و اعضا برای ایجاد اشتغال پرداخت شد.

غلامی به پیگیری و اخذ تسهیلات از محل تبصره ۱۶ بسیج سازندگی اشاره کرد و گفت: در این راستا نیز ۹۰۰ میلیون تومان برای ایجاد مشاغل خرد در زمینه حوله بافی، پخت نان، احداث گلخانه و... پرداخت شده است.

وی از مشکلات روستا به نبود آب کشاورزی در ۳۰ سال گذشته اشاره کرد و گفت: به همت صندوق مردم نهاد، جوانان روستا و همکاری بسیج سازندگی انتقال آب از مزارع بالا دست در سال ۱۳۹۷ کلید خورد و این مهم باعث رونق گرفتن کشت و کار، مهاجرت معکوس به روستا شد.

هنری-1.jpg

اجرای پروژه و مهاجرت معکوس به روستا

مهدی هنری- مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی هم با بیان اینکه بسیج نقش هدایت و راهبری صندوق ها را به عهده دارد، گفت: با راه اندازی صندوق مردم نهاد در روستاها، شاهد اتحاد و وحدت مردم هستیم و مردم خود برای حل مشکلات ورود می کنند.

وی به پروژه انتقال آب برای مزارع کشاورزی این روستا اشاره کرد و افزود: اجرای این مهم با توجه به اعتبار مورد نیاز، در توان یک ارگان و دستگاه نبود و برای آغاز کار و انتقال برق به چاه های کشاورزی، استحصال آب از چاه، انتقال آب به مزارع با کمک قرارگاه محرومیت زدایی، اعتبار اختصاص یافت.

به گفته هنری کار با ظرفیت موجود آغاز و کم کم اعتبار مورد نیاز برای روند و ادامه کار اختصاص و اجرای این پروژه بعد از حدود ۳۰ سال، به اتمام رسید.

وی با بیان اینکه با اجرای این پروژه امید به روستا برگشت و علاوه بر افزایش ارزش افزوده اراضی کشاورزی، شاهد مهاجرت معکوس به روستا هستیم، گریزی به روستاهای علی آباد موسوی قائن و خسروآباد درمیان زد و یادآورشد: قنات این روستاها هم به علت صدور مجوز بی رویه چاه در بالا دست قنات، خشک شده است و با توجه به مطالبه گری مردم روستاها، پیگیری و تحقق این مهم نیز در دستور کار قرار دارد.

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی تأکید کرد: کار بسیج سازندگی در حوزه اشتغال فقط پرداخت تسهیلات نیست. صندوق ها با استقرار در محل به بررسی ظرفیت و پتانسیل های موجود می پردازند چرا که تنها حدود ۱۰ درصد ایجاد اشتغال، پرداخت تسهیلات است و ۹۰ درصد کار، حلقه های مفقوده موجود برای اجرای کار می باشد.

آب.jpg

مجوز برداشت آب کفاف نیاز نیست

محمود صفری- نماینده مالکان چاههای کشاورزی روستای کوشه سفلی با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته روستا دارای قناتی با ۶۰ لیتر در ثانیه آب بود، گفت: این قنات با این میزان دبی آب ۳۵۰ هکتار از اراضی روستاییان را تغذیه می کرد که به مرور زمان و به علت صدور مجوزهای بی رویه حفر چاه در مسیر بالا دست قنات، قنات روستا خشک و ادامه تخریب شده است.

وی ضمن قدردانی از بسیج سازندگی برای حل مشکل آب کشارزی اراضی روستا، یادآور شد: در مجموع به نرخ فعلی بسیج سازندگی بالغ بر ۲ میلیارد تومان برای انتقال آب به مزارع روستا هزینه کرده است.

نماینده مالکان چاههای کشاورزی روستای کوشه سفلی با بیان اینکه مورد بی مهری قرار گرفته ایم، گفت: برای ۱۸۰ هکتار اراضی ۱۲ لیتر بر ثانیه مجوز برداشت صادر شده است که این میزان آب برای حجم از اراضی کم است.

به گفته صفری، لوله کشی داخل مزارع به طول پنج هزار و ۲۰۰ متر انجام شده است و لوله گذاری در جوی های خاکی برای جلوگیری از هدر رفت آب نیز دردستور کار قرار دارد.

وی گریزی به نزولات جوی زد و با اشاره به این مهم که آب ها به علت نبود بند خاکی و ... به سمت کویر نمک می رود خواستار احداث سازه آبی، بندهای خاکی و... در روستا شد و گفت: این مهم بارها پیگیری شده اما با وجود کاهش نزولات جوی و... تاکنون محقق نشده است.

الهه خدابخشی- تسهیل گر صندوق مردم یار بسیج سازندگی خوسف هم با بیان اینکه صندوق های مردم یار برای توانمندسازی مردم اقدام به ظرفیت شناسی، احیای پتانسیل و... می کنند، به ظرفیت بانوان روستا اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت بانوان روستا در زمینه مهارت خیاطی با کمک خیران، صندوق مردم یار و حمایت بسیج سازندگی از حدود دو سال گذشته کارگاه خیاطی بانوان با اعتبار ۶۰ میلیون تومان با ۸ نفر نیرو در محل حسینیه روستا برای تولید البسه خانگی، سرویس آشپزخانه و... راه اندازی شد.  

وی یادآور شد: از محل تسهیلات تبصره ۱۶ سال ۱۴۰۱ برای ۱۴ نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده و تعدادی از افراد هم در انتظار دریافت تسهیلات از این محل هستند.

تبدیل روستاها به مولد

مهدی هنری- مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه مردم روستا از منافع دوخت البسه بهره مند می شوند، گفت: تبدیل روستاها به مولد از اهداف پیش رو است.

هنری-3.jpg

علیرضا شهدادی- دهیار کوشه سفلی هم با بیان اینکه روستا در دو کیلومتری خوسف و ۳۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد، گفت: در سال ۹۵ در این روستا ۸۴ خانواده (۲۵۰ نفر) زندگی می کردند که امروزه با انتقال آب به مزارع و مهاجرت معکوس به روستا ۲۰۰ خانوار با ۵۰۰ نفر جمعیت در روستا زندگی می کنند.

وی ظرفیت گردشگری و بوم گردی را از پتانسیل های منطقه برشمرد و افزود: در حال حاضر دو واحد بوم گردی در این منطقه فعالیت دارد و یک واحد بوم گردی هم در حال ساخت است.

دهیار روستای کوشه سفلی به زیباسازی بافت تاریخی و فعالیت شهرک صنعتی در روستا اشاره کرد و گفت: واحدهای آلاینده از خوسف به این شهرک منتقل می شوند.

وی با توجه به حل مشکل آب برای مزارع روستا، یادآور شد: با توجه به ظرفیت و پتانسیل کشاورزی در روستا، برای ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

شهدادی از الحاق ۱۰ هکتار زمین به روستا خبر داد و گفت: جوانانی که تمایل برگشت به روستا دارند، می توانند از مزایای دریافت زمین رایگان بهره مند شوند و در حال حاضر با همکاری بنیاد مسکن ۴۰ واحد مسکونی در حال ساخت بوده و ۱۳ واحد آماده شده و امید است با وجود ظرفیت های موجود شاهد تحول بیش از پیش منطقه باشیم.

در ادامه کریمی- یکی از خیران روستا به پاس زحمات بسیج سازندگی، زمینی به مساحت ۵۰۰ متر در حاشیه جاده خوسف- کرمان به ارزشی بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان اهدا کرد.

مهدی هنری- مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه وظیفه ما خدمت رسانی به مردم است، یادآور شد: با توجه به اهدای این زمین در بحث اشتغالزایی از این زمین برای ایجاد بازارچه فروش و امورات مرتبط با اشتغال استفاده خواهد شد.

کد خبر 1761791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha