بیش از ۴۰ هزار ناظر بر مرحله دوم انتخابات نظارت می‌کنند

سخنگوی شورای نگهبان از نظارت ۴۰ هزار ناظر شورای نگهبان در مرحله دوم انتخابات برای رقابت در ۴۵ کرسی مجلس شورای اسلامی خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تسلیت ایام شهادت امام جعفر صادق (ع) در اولین نشست خود در سال ۱۴۰۴ گزارشی از ۱۰ طرح و لایحه، پنج اساسنامه و سه استعلام از دیوان عدالت اداری را اعلام کرد.

وی در مورد مصوبات مجلس مورد طرح ساماندهی بازار زمین و مسکن اظهار کرد: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها از سال گذشته در رفت و آمد مجلس و شورای نگهبان بود و ایراداتی داشت که رفع شد و این طرح مغایر موازین شرع شناخته نشده و امیدواریم در جهت اهداف و ساماندهی این امر قرار بگیرد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) را خلاف موازین شرع نبوده و همچنین ارجاع اختلاف مهندسی شرکت توسعه گاز با شرکت بازرگانی هند با بررسی های انجام شده نیز خلاف موازین شرع شناخته نشد.

تایید طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی

سخنگوی شورای نگهبان در مورد طرح اصلاح ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی نیز گفت: با بررسی های انجام شده نسبت به این طرح ایرادات شرعی وجود داشت که ایرادات رفع شد و خلاف موازین شرع شناخته نشد. همچنین اصلاح نظام قانون صنفی کشور با ایراداتی از سوی شورای نگهبان در ماده ۲ و ۵ مواجه شد که در اصل پانزدهم نیز مغایرت و استفاده از واژگان غیر فارسی از ایرادات شورای نگهبان بود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: دو طرح تامین مالی تولید و زیرساخت ها خلاف موازین شرع نبوده و همچنین طرح استفساریه قانون پنج بیمه اجتماعی کارگران نیز خلاف موازین شرع شناخته نشد. همچنین لایحه دوفوریتی تمدید اجرای اساسنامه شرکت ملی پست و لایحه ارجاع اختلاف میان شرکت مادرتخصصی نیروی برق و شرکت ترکیه نیز خلاف موازین شرع نبودند.

طحان نظیف ادامه داد: اصلاح اساسنامه صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور و همچنین اصلاح صندوق نوآوری و شکوفایی، اصلاح ماده ۱۵ شرکت سهامی مدیریت ساخت آب و برق و اصلاح اساسنامه منطقه آزاد تجاری و صنعتی اردبیل خلاف موازین شرع شناخته نشدند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: اصلاح اساسنامه چند منطقه آزاد کیش، قشم، ارسباران، انزلی، چابهار، ماکو و جلفا نیز خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. همچنین سه استعلام دیوان عدالت اداری که مورد شکایت شهروندان بود، دو مورد خلاف شرع نبوده و یک مورد برخلاف موازین شرع شناخته شد و جهت رسیدگی برای مراحل بعدی به دیوان عدالت ارجاع شد.

انتخابات الکترونیک در مرحله دوم در ۸ حوزه انتخابیه

وی در مورد تجربه انتخابات الکترونیکی در دور اول مجلس دوازدهم و انتخابات دور دوم اظهار کرد: پس از بررسی هایی که در مرحله اول انجام شد در چهار حوزه انتخابیه در دور اول انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شد و تجربه این امر رضایت بخش بود. در مرحله دوم نیز از چهار حوزه به هشت حوزه افزایش می یابد و از امروز فرم ثبت نام نمایندگان کاندیداها در سامانه داوطلب قرار گرفته و داوطلبان می توانند ثبت نام خود را آغاز کنند.

آمار صندوق های ابطال شده از سوی شورای نگهبان

وی در مورد بررسی شکایات هم اظهار داشت: با بررسی های انجام شده برخی تخلفات پی گیری شد و حتی با برخی از شاکیان جلسات برگزار و نکاتی را ارایه کردند و اسناد آنها را در مورد شکایت دریافت کردیم و به برخی از مناطق بازرس اعزام شد و بازشماری آرا انجام گرفت و نتیجه در ۲۸ اسفند اعلام شد. در سه حوزه انتخابیه تغییراتی در حوزه لنجان بود که به دور دوم کشیده شد. در حوزه ورامین نیز رای نفر اول ابطال و نفر دوم و سوم به رقابت در مرحله دوم می پردازند.

وی خاطرنشان کرد: در بررسی ها ابطال صندوق هایی صورت گرفت اما نتیجه کلی تغییر نکرد؛ به طور مثال در حوزه مبارکه دو صندوق، ساوجبلاغ ۹ صندوق، کرمان چهار صندوق و بهمئی ۱۳ صندوق ابطال شد اما نتیجه نهایی تغییر نکرد و صحت انتخابات با این نکات در تمام حوزه ها به تایید رسیده و انشاءالله در دور دوم نیز این روند ادامه می یابد.

وی در مورد تمهیدات مرحله دوم گفت: در روز جمعه شاهد مرحله دوم انتخابات و تعیی تکلیف ۴۵ کرسی مجلس شورای اسلامی در ۱۵ استان و ۱۲ حوزه انتخابیه و ۴۷ شهرستان هستیم. انتخابات تمام الکترونیک در هشت حوزه تبریز، آذرشهر، اسکو، تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر، رامی، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم آباد، قائم شهر و ملایر برگزار می شود.

بیش از ۴۰ هزار ناظر در مرحله دوم انتخابات نظارت می کنند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان در مورد تعداد ناظران در مرحله دوم انتخابات گفت: در مرحله دوم بیش از ۴۰ هزار ناظر پیش بینی شده است و هیئت های نظارت استان در حوزه های استانی حضور دارند. در مورد تخلفات در مرحله قبل هم باید بگوییم تمام موارد رسیده بررسی شد. برخی موارد با تذکر در روز رای گیری و اصلاح فرآیند انجام شد.

وی ادامه داد: در برخی از حوزه ها بازشماری و اعزام ناظر صورت گرفت و برخی از شکایات که درصد آنها اندک بود به دستگاه قضا ارجاع داده شد. این فرآیند با قوت در مرحله دوم ادامه دارد و سامانه مردم ناظر گزارش و شکایت مردمی را دریافت می کنند و انشاءالله مردم همان گونه که در مرحله اول حضور داشتند در این مرحله نیز حضور یابند.

ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب

وی در مورد لایحه عفاف و حجاب و آخرین وضعیت این لایحه در شورای نگهبان گفت: اخیرا اصلاحیه مجلس در این خصوص را دریافت کردیم و بررسی ها به اتمام نرسیده است و تا این مرحله برخی ایرادات شورای نگهبان همچنان به قوت خود باقی است و موارد ۴۷ و ۴۸ شامل موارد و ایرادات شورای نگهبان است و تا روزهای آینده اشکالات جمع بندی و ارسال می شود.

طحان نظیف در مورد سرنوشت لایحه برنامه هفتم و شفافیت این لایحه گفت: برنامه هفتم تاکنون دو مرتبه برای اظهار نظر به شورای نگهبان آمده است. هنوز اصلاحیه اخیر مجلس را دریافت نکردیم، درباره شفافیت نیز اصلاحیه را دریافت کردیم و در دستور کار شورای نگهبان قرار گرفته است.

وی در مورد سیستم انتخابات تناسبی افزود: این موضوع در مصوبه اصلاح قانون انتخابات مطرح و از سوی شورای نگهبان تایید شده اما اعضای هیئت عالی نظارت بر سیاست های کلی نظام در این زمینه نکاتی داشتند که در آن مقطع مجلس تصمیم گرفت آن را از مصوبه خارج کند.

پاسخ شورای نگهبان به اظهارات روحانی در موضوع رد صلاحیت

سخنگوی شورای نگهبان در مورد اظهارات حسن روحانی در مورد رد صلاحیت خود تصریح کرد: صلاحیت خبرگان رهبری با فقهای شورای نگهبان است و تاکید آنها نیز همیشه بر اجرای قانون بوده است. این حرف ها تازگی ندارد ظاهرا وقتی تایید می شوند سطح درک شورای نگهبان بالاست و وقتی رد می شوند حرف دیگری دارند. مواردی که به صورت مکتوب به وی اعلام شد، موارد متعددی است و محدود به چند مورد که مطرح می کنند، نیست البته همین چند مورد نیز به صورت دقیق مطرح نشده است.

طحان نظیف در مورد عدم انتشار دلایل رد صلاحیت حسن روحانی یادآور شد: بارها گفتیم که این موارد را به افراد می گوییم اما درباره انتشار نیاز به مجوز قانونی وجود دارد.

وی در مورد مصوبه مجلس در موضوع متناسب سازی حقوق بازنشستگان با بیان اینکه ما نسبت به این موضوع ایراداتی نداشتیم، اظهار کرد: ما در مورد لایحه برنامه هفتم ایرادات و ابهامات دیگری داشتیم که در حال رفت و آمد میان مجلس و شورای نگهبان است و پس از رفع این ایرادات لایحه به طور کامل ابلاغ می شود. طبق مفاد این مصوبه قانون برنامه هفتم از ابتدای سال ۱۴۰۳ لازم الاجرا است.

آموزش عوامل اجرایی و مردم برای برگزاری انتخابات الکترونیک

طحان نظیف در مورد تمهیدات شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی گفت: آموزش هایی برای عوامل اجرایی در نظر گرفتیم و انجام شد. همچنین آموزش هایی برای مردم در حوزه هایی که انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می شود، پیش بینی شده تا مردم با فرآیند الکترونیکی انتخابات آشنا شوند، فرآیند نظارتی شورای نگهبان نیز متناسب با این نوع برگزاری انتخابات پیش بینی می شود.

طحان نظیف در مورد لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: نسبت به بخش دوم بودجه عمومی مصوبه مجلس را دریافت نکردیم و به محض دریافت در دستور کار قرار خواهیم داد.

سخنگوی شورای نگهبان در مورد رسیدگی به اعتراضات برخی کاندیداها و صحت انتخابات در حوزه های انتخابیه خاطرنشان کرد: بررسی های لازم نسبت به تمام گزارش های تخلف انجام شد، برخی از موارد در حوزه انتخابیه با تذکر، برخی با اعزام بازرس و بازشماری و برخی با ارجاع به دستگاه قضا پی گیری شد و در نهایت در روز ۲۸ اسفند صحت انتخابات در تمام حوزه های انتخابیه به تایید رسید.

وی در مورد اعتبارنامه منتخبان در مجلس و بررسی آن گفت: در نظام حقوقی ما هم بررسی صلاحیت از سوی شورای نگهبان و هم صدور اعتبارنامه از سوی نمایندگان پیش بینی شده اما نکته ای که باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که در زمان بررسی اعتبارنامه نمایندگان صرفا موارد مورد رسیدگی قرار می گیرد که از سوی شورای نگهبان مورد رسیدگی قرار نگرفته باشد.

وی در مورد حذف مصوبه مجلس در خصوص معافیت مشمولان دارای دو فرزند و بیشتر و بالای ۳۵ سال در لایحه برنامه هفتم اظهار کرد: ضوابط قانونی در این خصوص داریم که باید در اعلام نظر مورد توجه قرار بگیرند. با بررسی ها و استعلاماتی که صورت گرفت با این موضوع اعلام مغایرت شد و مجلس نیز این مصوبه را حذف کرد.

کد خبر 1761833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha