تلنگری که یک معلم را حامی چند فرزند یتیم کرد

سجاد طاهریان مدیر یکی از دبیرستان های روستایی در شهرستان کوهسرخ علی رغم اینکه مستاجر است، حامی چند فرزند کمیته امداد شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، بشر در طول تاریخ به دنبال دستیابی به کیمیایی بوده که جاودانگی را برای انسان به ارمغان بیاورد و می توان گفت این عنصر کار خیر است. 

در این بین افرادی دوست دارند، فرزندی را به سرپرستی بگیرند اما دلایل مختلفی همچون اشتغال، نبود وقت و نداشتن درآمد کافی این اجازه را نمی دهد تا بتوانند تمام وقت را برای یک کودک بگذارند در این موارد می توان به صورت معنوی سرپرستی یک کودک را به عهده گرفته و ماهانه هزینه ای را برای آن فرزند پرداخت کرد تا هم برای کودک کمکی شود و هم از خیر یک عمل نیک بهره مند شویم.

هفته بزرگداشت مقام معلم گفتگویی با سجاد طاهریان یکی از فرهنگیان روستای ایور شهرستان کوهسرخ که حامی تعدادی از فرزندان کمیته امداد هستند، انجام شد که در ادامه تقدیم می شود.

لطفا خودتان را معرفی بفرمایید.

سجاد طاهریان، مدیر آموزشگاه شهید جعفری روستای ایور شهرستان کوهسرخ،  ۳۱ ساله، متاهل و دارای یک فرزند دختر ۷ ساله می باشم و سه سال و نیم است که در این مدرسه مشغول به خدمت هستم. 

برای برخی ها یک تلنگر موجب می شود که حامی فرزندان ایتام و محسنین شوند، شما چطور؟

دین مبین اسلام و در آیات و روایات سفارشات زیادی جهت رسیدگی به ایتام و نیازمندان شده است و پیامبر گرامی ما نیز یتیم بودند، خداوند در سوره ضحی خطاب به پیامبر (ص) می فرماید: سوره ضحی خطاب به پیامبر می‌گوید: خداوند تو را رها نکرده است و نعمت‌های پروردگار را بر آن حضرت می‌شمارد و سفارش یتیمان و سائلان را به پیامبر می‌کند و از او می‌خواهد که نعمت‌های خداوند را برای مردم بازگو کند.

من پسرعمویی داشتم که دبیر یکی از مدارس سطح شهرستان کوهسرخ بودند، وی بر اثر سانحه تصادف دارفانی را وداع گفتند.

در مراسم ختم ایشان اعلام کردند که مرحوم غیر دو فرزند خود، دو فرزند یتیم را به سرپرستی  قبول کردند.
این اقدام پسرعموی من تلنگری بود که به من وارد شد، با خود اندیشیدم که لحظات عمر به سرعت سپری می شود، چرا من برای آخرت خود نباید ذخیره ای این چنینی داشته باشم و چه خوب است که من هم بتوانم دست یتیمی را بگیرم و همانجا عهد کردم که اگر زمانی اوضاع مالی من بهتر شد من هم حامی چند فرزند یتیم شوم.

مراسم ختم تمام شد، بعد از مدت کوتاهی از کمیته امداد به مدرسه ما مراجعه کردند و طرحی با عنوان "هر معلم حامی یک فرزند یتیم و محسنین" کمیته امداد را مطرح کردند و از ما خواستند که در این خصوص همکاری داشته باشیم و اگر معلمی خواست می تواند با شرکت در این طرح حامی یک یا چند فرزند یتیم و محسنین کمیته امداد شود.

شما چند فرزند را در ابتدا تقبل کردید و آیا تعداد فرزندان خود را افزایش دادید؟

 من در این طرح ۳ فرزند را عهده دار شدم و حدود ۴ سال است که فرزندان معنوی من هستم، قطعا، اگر شرایط مهیا شود به تعداد فرزندان خود خواهم افزود، اما در حال حاضر مستاجر هستم و امورات زندگی من تنها از راه معلمی می گذرد. البته من معتقد هستم در امور خیر خدا یاری رسان است و موجب برکات زیادی در زندگی انسان می شود. 

ما در روایت داریم امام علی (ع) می فرماید: شما را به خدا قسم ، یتیمان را دریابید و نشود که یک شب یتیم سیر باشد و شبی دیگر گرسنه سر بر بالین بگذارد.

فرزندان ایتام و محسنین به دلیل خلا نداشتن پدر، کمبودهایی دارند، حامیان چگونه می توانند این خلاء را پر کنند و شما چه کاری در این خصوص انجام دادید؟
توجه به ایتام و محسنین تنها در کمک مالی خلاصه نمی شود، بلکه موضوع شرایط اجتماعی، محبت، نوازش و ... آنها را در بر می گیرد.

در مدرسه ما ۸ دانش آموز یتیم داریم و به هر نحوی که بتوانیم به صورت ویژه به آنها جه از لحاظ کمک مالی و چه درسی و یا از نظر محبت و نوازش رسیدگی می کنیم.
این سه فرزند معنوی بنده، که دانش آموز هستند، در یکی از روستاهایی در نزدیکی روستای ما ساکن هستند،به دلیل شرایطی و سعی کردم که آنها من را نشناسند و محرمانه بماند و در زبان ها نباشد.

از اینکه حامی هستید، چه تاثیراتی در زندگی شخصی شما داشته است؟ 

به مدت ۴ سال است که حامی هستم و در زندگی ما تاثیرات بسزایی داشته است، خدا می فرماید: "کجا هستند افرادی که یک قدم برای نیازمندان بردارند تا من ده قدم برایشان بردارم "

در بسیاری از مواقع گشایش در زندگی من به واسطه کمک به یتیمان است، من از زمانی که حامی شدم مستاجر بودم و هیچ گاه درمانده نماندم و نگفتم که بچه خودم واجب تر است. من با حقوق معلمی و با منزل مستاجر این کار  را شروع کردم و خدا را شاکرم که خداوند ما را به این سمت و سو سوق داد.

این طرح را چطور ارزیابی می کنید؟ 

حامی شدن به این نیست که صفر تا ۱۰۰ مخارج زندگی یتیم و محسنین را عهده دار شویم، با طرح هایی که کمیته امداد در نظر گرفته است، با مبلغ ناچیزی فرد می تواند حامی شود، این ‌مبلغ شاید پول چیپس و پفک فرزند خود نشود اما اگر همین پول را برای فرزند معنوی خود کنار بگذارند  قطعا گشایش بزرگی و بسیار خوبی در جامعه اتفاق خواهد افتاد.

به یتیم جدا از مباحث مالی اگر محبت از جنس هم نوع خود نبیند در آینده مشکلات عدیده ای را در جامعه ایجاد خواهدکرد و خواسته و ناخواسته این مشکلات گریبانگیر ما نیز خواهد شد.

چون این طرح محرمانه است و مستقیم به حساب فرزند واریز می شود، بسیار خوب است و به قول معروف دهان افراد کج سلیقه بسته می شود و این طرح مزیت های ویژه ای دارد.

خدا را شاکرم که خداوند این توفیق را به ما داد که قدمی در این راه برداریم و نخودی در این آش بیندازیم.

انتهای خبر/

کد خبر 1762196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha