بازگشایی مسجد ۵۰۰ساله «آرناودیه» در بوسنی پس از ۳۱ سال

مسجد تاریخی «آرناودیه» بوسنی و هرزگوین که در سال ۱۹۹۳ توسط صرب‌ها تخریب شده بود، توسط ترکیه مرمت و بازگشایی شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از وکاله انباء ترکیا، مسجد تاریخی «آرناودیه» در شهر بانیا لوکا، بوسنی و هرزگوین که قدمت آن به پنج قرن پیش می‌رسد، پس از بازسازی و مرمت بازگشایی شد.

در مراسم افتتاحیه، محمد نوری ارسوی، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه و پروفسور علی ارباش، رئیس امور مذهبی ترکیه حضور داشتند.

مسجد تاریخی آرناودیه در شهر بانیا لوکا در بوسنی و هرزگوین در سال ۱۵۹۵ ساخته شد و در سال ۱۹۹۳ توسط صرب‌ها به طور کامل ویران شد.

در سال ۲۰۱۷، اداره کل اوقاف وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه کار بازسازی را آغاز کرد.

ریاست امور دینی ترکیه تاکید کرد که این مسجد روز سه‌شنبه به عنوان بخشی از کارهای انجام شده توسط اداره کل اوقاف به شکل اصلی خود بازگشایی شد.

وی در سخنانی در این مراسم گفت: اسلام با تمام اصول خود خواستار صلح، هماهنگی و رستگاری است و دین راستین ما اسلام به دنبال سعادت همه بشریت است و هدفش این است که زمین را محل آرامش قرار دهد و ما را به تلاش و کوشش در این راه امر می کند.

ریاست امور دینی ترکیه تاکید کرد: مساجد دروازه های ایمان و اخلاق اسلامی به سوی زندگی و جامعه هستند.مساجد به عنوان شعبه‌های کعبه، مراکز علمی هستند که در آن اخلاق، دانش، حکمت و ادب تدریس می‌شود. مساجد، نمادهای اتحاد، برادری، همبستگی، مشارکت و همکاری هستند.

وی در ادامه تاکید کرد: بازسازی مسجد آرناودیه بخشی از وظیفه ما و بیان وفاداری ما به اجدادمان است.با توجه به تاریخ غنی این مسجد که در بوسنی و هرزگوین به عنوان اثر ملی اعلام شده است، می توان گفت که این کار نه تنها به بازسازی یک مسجد، بلکه به بازسازی برادری، دوستی و فرهنگ همزیستی به یک معنا، وجدان بشریت کمک می‌کند.

وی در ادامه گفت: امیدواریم مسجد بازسازی شده با ارزش تاریخی، ساختار و کارکرد معماری، کمک شایانی به توسعه دوستی، صلح و فرهنگ همزیستی در منطقه کند و بهترین نمونه از اصول صلح و رحمت در اسلام باشد.

کد خبر 1762249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha