تعبیر جالب اهل سنت ترکمن‌صحرا درباره امام رضا(ع)

معاون فرهنگی مرکز اسلامی گلستان گفت: ترکمن‌های اهل سنت استان گلستان ارادت و علاقه ویژه ای به امام رضا(ع) دارند و امام رضا(ع) را قزل امام به معنای امام طلایی می‌خوانند.

علیرضا شابدین به خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان گلستان گفت: ترکمن های اهل سنت استان گلستان ارادت و علاقه ویژه ای به امام رضا(ع) دارند و امام رضا(ع) را قزل امام به معنای امام طلایی می خوانند.

معاون فرهنگی مرکز اسلامی گلستان افزود: ترکمن ها هر وقت دلشان می گیرد و هر حاجتی که دارند دلشان را به حرم امام رضا(ع) گره می زنند و واسطه قرار می دهند تا حاجتشان را بگیرند.

وی ادامه داد: ترکمن های اهل سنت گلستان هر زمانی که فرزندانشان ازدواج می کنند اولین سفرشان را زیارت امام رضا(ع) قرار می دهند و قبل یا بعد از سفر حج هم حج خود را با زیارت امام رضا(ع) تکمیل می کنند.

شابدین اظهارداشت: مختومقلی فراغی، شاعر شهیر ایرانی ترکمن نیز در کتاب شعر خود در وصف امام رضا(ع) شعر سروده است و در قسمتی از اشعارش آورده است: خدایا به خاطر امام رضا (ع) که مردم از سراسر دنیا به زیارتش می آیند گناهان ما را ببخش.

وی گفت: علت گفتن قزل امام و امام طلایی به امام رضا(ع) از سوی ترکمن ها، عظمت و مقام امام رضا(ع) در پیشگاه خداوند است و این امام را وسیله تقریب و تقرب به خداوند می دانند و بین خود و خدایشان واسطه قرار می دهند.

معاون فرهنگی مرکز اسلامی گلستان افزود: مرکز اسلامی گلستان نیز به نوبه خود که این حس و علاقه ترکمن صحرا را می بیند در جهت تقویت این موضوع، برنامه های مختلفی را در سطح استان برگزار می کند که شامل برنامه ها و همایش های تقریبی و محبت اهل بیتی می شود.

وی، ضبط مصاحبه از مبلغین تقریبی با موضوع امام رضا(ع) در نگاه اهل سنت و تعریف اهل سنت از امام رضا(ع) به عنوان قزل امام و نشر در فضای مجازی، اعزام مبلغین تقریبی به صدا و سیما در دهه کرامت، برگزاری ۲ نشست دختران بهشتی در حوزه علمیه خواهران اهل سنت الزهرا بندرترکمن و عرفانیه آق آباد گنبدکاووس و همایش و نشست علما با موضوع امام رضا(ع) در نگاه اهل سنت با اشعار مختومقلی فراغی را از برنامه های مرکز اسلامی گلستان دهه کرامت برشمرد.

کد خبر 1762259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha