برگزاری نخستین سمینار علمی «نمک» در آران و بیدگل

نخستین سمینار علمی نمک با حضور جمعی از نخبگان، فرهیختگان، دانشگاهیان و مسئولان کاشان و آران و بیدگل در سالن فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از آران و بیدگل؛ دریاچه نمک آران و بیدگل یکی از زیباترین جاذبه های موجود در استان اصفهان است که در بخش شمالی کویر مرنجاب آران و بیدگل واقع شده است و علاوه بر اینکه ثروتی غنی برای منطقه است، سالانه تعداد زیادی از کویرگردان و گردشگران را به خود جذب می کند.

شهرداری آران و بیدگل در سال ۱۴۰۲ به منظور معرفی بهتر دریاچه نمک، دبیرخانه دائمی جشنواره نمک طلای سفید را راه اندازی کرد و یکی از برنامه های این دبیرخانه برگزاری سمینار علمی نمک با حضور جمعی از نخبگان، فرهیختگان، دانشگاهیان و مسئولان کاشان و آران و بیدگل در سالن فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

نحوه فعلی استحصال نمک نتیجه تفکر خطرناک "ما نمی توانیم" است

فرماندار آران و بیدگل در این سمینار علمی گفت: دشمن خودباوری و اعتماد به نفس جوانان ما را نشانه رفته است و همواره تلاش می کند شاخص فقر و فلاکت را به خورد جوانان دهد؛ در حالی که ایران در بسیاری از حوزه ها در جهان سرآمد است.

دکتر علی اکبر رضایی افزود: در آران و بیدگل دریایی از نعمت الهی وجود دارد. تنها هنر ما این است که نمک را با ماشین آلات دهه ۳۰ و ۴۰ برداشت و خام فروشی می کنیم و این نتیجه تفکر خطرناک "ما نمی توانیم" است.

وی با اشاره به اینکه نظیر این شرایط را در خصوص "زعفران" و "پسته " هم در کشور داریم، گفت: فلسفه برگزاری سمینارهای این چنینی باید این باشد که چه کنیم از ظرفیت معدنی که به "طلای سفید" نام می برند به بهترین شکل استفاده کنیم.

فرماندار آران و بیدگل با بیان اینکه باید از استحصال نمک خروجی داشته باشیم، خاطر نشان کرد: در اینگونه سمینارها باید وضعیت و نقش "نمک" را در حوزه های مختلف بویژه گردشگری کویر مشخص کنیم و روی ان سرمایه گذاری کنیم.

رضایی ادامه داد: بایستی با تعیین کاربردها و مصرف نمک این ماده معدنی را از وضعیت فعلی خارج کنیم. باید آخرین تحقیقات علمی در این حوزه مطرح شود و گام به گام به جلو حرکت کنیم وگرنه نمی توانیم موفق باشیم.

برگزاری نخستین سمینار علمی «نمک» در آران و بیدگل

نمک توصیه شده در متون دینی، سنگ نمک بلورین شفاف است

رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی یزد یکی از سخنرانان مدعو این مراسم گفت: در حالی که به فتوای علما و مراجع، خوردن خاک شرعا حرام است؛ نمک تنها ماده خوراکی حلال از کانی و خاک است.

دکتر محمدحسن نجفی افزود: نمک همزاد بشر و از ماقبل تاریخ است و بسیاری از سکونت گاه های بشر در اطراف منابع نمک بوده است.

وی تصریح کرد: نمک به دو بخش معدنی و غیرمعدنی تقسیم می شود. بهترین نوع نمک، نمک معدنی سنگی شفاف و سپس نمک از دریای نمک(دریاچه) است و نمک دریا در رتبه بعدی و حتی آخر است.

این استادیار دانشگاه با بیان اینکه آنچه در طب، نمک دریا گفته می شود دریای نمک است و بین "نمک دریا" با "دریای نمک" تفاوت است، تصریح کرد: نمک توصیه شده در متون دینی، سنگ نمک بلورین شفاف است و هر نمک دیگری باید تصفیه شود و طب سنتی قائل به تصفیه نمک است.

دکتر نجفی ادامه داد: لفظ تصفیه مکرر از منابع طب ایرانی آمده است که هرچه قدر بیشتر تصفیه شود از کیفیت گرمی و خشکی ان کاسته می شود

این عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: نگاه صرف به نمک برای مصرف خوراکی باید برچیده شود؛ از نمک استفاده های فراوانی می شود و این ماده ارزشمند در منابع طبی و صنایع پزشکی و دارویی کاربرد زیادی دارد و مسئولان و سرمایه گذاران بایستی به این جنبه دریاچه نمک آران و بیدگل توجه کنند.

برگزاری نخستین سمینار علمی «نمک» در آران و بیدگل

لزوم نگاه تازه به منابع غنی آران و بیدگل

امام جمعه آران و بیدگل هم در بخشی از این مراسم با تقدیر از تلاش شهرداری و عوامل برگزاری این سمینار گفت: جای سمینارهای علمی این چنینی در شهرستان آران و بیدگل خالی است

حجت الاسلام ابوالفضل سلیمانی افزود: بر اساس آمار رسمی، جمعیت کشور ما یک درصد جمعیت دنیاست اما در معادن و ثروت  ۷ درصد جهان را داریم لذا اگه از نعمات خدادادی بهینه استفاده کنیم نباید اوضاع مان اینچنین باشد.

وی ادامه داد: شهرستان آران و بیدگل هم از مناطق غنی در حوزه های مختلف بویژه در حوزه طبیعی و نیروی انسانی است.

امام جمعه آران و بیدگل خاطر نشان کرد: خداوند در قرآن می فرمایند "ما آنچه که روی زمین است، زینت آن قرار داده ایم، تا آنها را بیازماییم که کدامیک شان بهتر عمل می کنند. "  آموزه های دینی به ما دیدی می دهد که این دید را شاید سایرین نداشته باشند. ضعف ما این است که به این آموزه ها توجه نمی کنیم. مثلا اگر دستوری درباره نمک در روایت شده به دنبال فلسفه آن برویم و دانش آن را بر اساس مبانی دینی و اسلامی پیدا کنیم.

حجت الاسلام سلیمانی افزود: باید با نگاه دیگر خود و کشور را بشناسیم و نگاه تازه به شهر با این همه منابع و ظرفیت گردشگری طبیعی و خدادادی داشته باشیم.

جای دانشکده طب ایرانی در کاشان و آران و بیدگل خالی است

مدیر دبیرخانه طب ایرانی و مکمل سازمان نظام پزشکی کشور هم در این سمینار علمیی اظهار داشت: ظرفیت منطقه کاشان و آران و بیدگل در حوزه طب سنتی و ایرانی بسیار بالاست؛   اما هنوز دانشکده طب ایرانی در این منطقه نداریم.

دکتر سید پیمان خامه چی افزود: در حال حاضر  ۱۱ متخصص عضو انجمن علمی طب ایرانی در منطقه داریم؛ ظرفیتی که در برخی استان ها حداکثر ۲ متخصص است.

وی افزود: نگاه ما به مدیریت منابع طبیعی، مدیریت دانشی است و مسئولان منطقه باید برای یک اتفاق علمی بزرگ همت مضاعف کنند.  

مدیر دبیرخانه طب ایرانی و مکمل سازمان نظام پزشکی کشور بیان داشت: در حال حاضر ۶۰ گرم نمک در اروپا ۴ یورو قیمت دارد؛ همان نمکی که بدون بسته بندی از ما می گیرند.

دکتر خامه چی با بیان اینکه مصرف ۳ تا ۵ گرم نمک در روز توصیه شده است، تصریح کرد: اروپا در حال حاضر برای بهبود فشار خون به سمت نمک های پتاسیوم حرکت کرده است و ما هم باید روی همین موضوع سرمایه گذاری کنیم.

کد خبر 1762471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha