حج امسال نقطه عطف حمایت از مردم غزه

حجت‌الاسلام صدیقی با بیان اینکه امام خمینی (ره) مسئله حج و این سیره ابراهیمی را احیا کردند، گفت: حج امسال نقطه عطفی برای حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین خواهد بود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام کاظم صدیقی خطیب نماز جمعه تهران در خطبه‌های نماز جمعه پایتخت که در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: همه ما مسافریم و سفر مرگ ما را در این مسیر قرار خواهد داد و عبارتی رفتنی هستیم. آنچه که بعد از انتقال از این خانه ویران به خانه ابدی دستمان را می‌گیرد تقواست. تقوا بهترین توشه برای زندگی ابدی است. تقوا مصونیت‌ و بازدارندگی درونی در برابر وسوسه‌های شیطانی است. تقوا اقتدار است. تقوا چراغ راه است. همه ما موظفیم خودمان را توانمند سازیم و در برابر فشارهای درونی و بیرونی تسلیم باطل نشویم.

وی با اشاره به اهمیت امید در اصلاح امور فردی و اجتماعی افزود: نباید ناامید شد بلکه اگر شکست خوردیم باید با امید تهدیدات را به فرصت و شکست‌ها را به پیروزی تبدیل کنیم. تمام آسیب‌ها و مشکلات در زندگی به غفلت‌های خودمان و عدم مراقبت‌ها بازمی‌گردد؛ به عبارت بهتر «هر چه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی». برای هرگناهی که در زندگی‌مان پیش می‌آید لازم است حساسیت به خرج داد و برای آن توبه و گریه کرد تا خداوند ما را ببخشد.

بهشت عارف یعنی خلوت با خدا

خطیب جمعه تهران بیان کرد: توسل و انجام مناسک حج مشکل آدم را حل می‌کند. بهشت عارف یعنی خلوت با خدا و این امتیازی است که خداوند به انسان اعطا کرده است.

صدیقی بیان کرد: حضرت موسی(ع) ۳۰ شب را مدعو بود و مولایش و معبودش از او دعوت کرده بود ولی چون خوب از امتحان بیرون آمد، ۳۰ روز حضرت موسی(ع) به چله تبدیل شد. کسی که چهل روز جز خدا در زندگی‌اش نباشد خداوند چشمه‌های حکمت را در قلب او می‌جوشاند و از زبان او حکمت جاری خواهد شد. باید با خود و خدای خود عهد ببندیم که جز یاد او، کسی در ذهن و قلب ما نباشد و اگر چنین باشد قطعاً خدای متعال به ما حکمت خواهد داد. خداوند به هرکسی که حکمت داده، خیر کثیر را هم به او اعطا کرده است.

وی با بیان اینکه انبیاء سرآمد همه ما هستند، گفت: این بزرگان متصل به عالم غیب هستند و راهنمای انسان محسوب می‌شوند. اما صدیقین کسانی هستند که در مقام فکر، انگیزه و عمل صادقانه با خدای خود رفتار می‌کنند و اگر همانند اینها با خدای خودمان متواضعانه رفتار کنیم و تسلیم خدای خود باشیم و درصدد کسب اعتقاداتی که او توصیه کرده برآییم و از خط بندگی خارج نشویم قطعاً در خط صدیقین خواهیم بود.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به جایگاه شهید تأکید کرد: شهدا کسانی هستند که در روز قیامت قدرت شفاعت ما را دارند و می‌توان از آنها کمک خواست و لذا شهادت نزد خدا دارای ارزش و جایگاه است.

زیارتی که بهشت را واجب می کند

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با تبریک فرا رسیدن دهه کرامت گفت: دهه کرامت، دهه امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) است. امام رضا(ع) ولی نعمت همه ما هستند. ایشان ویژگی‌های فوق عقلی دارند که برکات وجودی‌اش همه را تغذیه خواهد کرد.

وی افزود: کسانی که به زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) می‌روند هم وارد بهشت می‌شوند و هم مالک بهشت. سعه وجودی و ارزش گوهری ایشان در حدی است که حضرت رضا(ع) فرمودند هرکسی حضرت فاطمه معصومه(س) را زیارت کند گویا من را زیارت کرده است. همانطور که زائران حضرت رضا(ع) در مقام تجلی خدا قرار دارند زائران حضرت معصومه(س) هم از چنین بار ارزشی برخوردارند. لذا هم به خودم مباهات می‌کنم و هم به مردمی که عاشق کریمه اهل بیت(ع) هستند و باید این روز به اینها تبریک گفت و همچنین باید به خود بالید که همیشه خداوند این در را به روی ما بازگذاشته تا مستقیم حاجت خود را دریافت کنیم.

احکام دین در حج تجلی یافته

خطیب جمعه تهران با اشاره به اهمیت حج گفت: احکام دین در مسئله حج تجلی پیدا کرده است. عبادت‌ به سه قسم بدنی، مالی و فکری تقسیم می‌شود و حج همه اینها را در خود جای داده و لذا حج همه دین است. حج به معنی قصد است و همه ارزش‌ها برای قصد است و خداوند به عمل نگاه نمی‌کند بلکه به انگیزه نگاه می‌کند. حج تأثیر درونی برای حاجی دارد و آن دوام ذکر است و همه و جای‌جای حج اتصال دل به دلبر است و لذا حجاج لفظ ذکر را در تمام حج مدنظر داشته باشند. ذکر زبانی و عملی از ابعاد مختلف ذکر محسوب می‌شوند.

وی درباره جنبه بیرونی حج گفت: وحدت از جنبه‌های بیرونی حج است. ما باید جامعه‌سازی و امت‌سازی کنیم و تا امت نباشد امام جایگاه پیدا نمی‌کند و امام هم جایگاه پیدا نکند وحدت اجرا نخواهد شد. در حج باید پیام ولایت و رهبری امت به گوش جهانیان برسد و لذا تلاش شود حج امسال به حج شبکه‌سازی توحیدی و امت‌سازی تبدیل شود. از سوی دیگر حجاج مسئله برائت را در پیش بگیرند؛ برائت از کفار و دشمنان اسلام و دشمنان خدا و مشرکان. حج بدون برائت حج بی‌روح و بی‌خاصیتی است. حج کنگره‌ای برای رساندن پیام دین است. حج قلب تپنده است و از این طریق می‌توان پیام هم‌افزایی و همدلی را به جهان رساند. امام راحل مسئله حج را به عنوان رکن اصلی مطرح کرده‌اند.

خطیب جمعه تهران گفت: امسال از فرصت حج باید استفاده کرد تا مظلومیت مردم غزه را به گوش جهان برسانیم و اعلام کنیم دشمن چقدر قساوت دارد که تحتت پوشش شعارهای حقوق بشری دست به غارت و کشت و کشتار مظلوم می‌زند. همچنین به دنیا اعلام کنیم مردم غزه با وجود حملات همه‌جانبه دشمن صهیونیستی همچنان مقاومت می‌کنند. در حقیقت مردم مظلوم غزه از کربلا آموخته‌اند که زیر بار ظلم و زور نروند. «هیهات منا الذلة» منشأ اتفاقات بزرگ در کربلا بود و امروز این شعار در غزه در جریان است.

صدیقی درباره خیزش دانشگاهیان آمریکا خاطرنشان کرد: امروز اساتید و دانشجویان آمریکایی با هدف اعلام همبستگی با مردم مظلوم غزه به‌پا خواسته‌اند و کسی فکر نمی‌کرد چنین اتفاقی در آمریکا رخ دهد. دولت آمریکا میلیاردها دلار هزینه کرد تا چنین اتفاقی رخ ندهد ولی عکس آن رقم خورد. این خیزش در اعتراض به ظلم بی‌سابقه در غزه اتفاق افتاده و جالب این است دولت آمریکا با آن همه ادعاهای حقوق بشری، دست به چنین شکنجه و سرکوب شدید دانشگاهیان در این کشور می‌زند. پس لذا امسال، سال حج برائت است و همه مسلمانان از هر رنگ و نژادی باید «مرگ بر آمریکا» بگویند.

کد خبر 1762604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha