تصویب قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیش نویس قطعنامه ارتقای سطح نمایندگی فلسطین در این سازمان را با ۱۴۳ رای موافق تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست امروز جمعه (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قطعنامه ای را که برای بازنگری در عضویت فلسطین در شورای امنیت توصیه کرد، تصویب کرد. این درحالی است که اسرائیل این قطعنامه را مضحک و نقض آشکار منشور این سازمان دانست.

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای عضویت کامل فلسطین در این سازمان با ۱۴۳ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۲۵ رأی ممتنع به تصویب رسید.

 مجمع عمومی در قطعنامه خود اعلام کرد: فلسطینی ها واجد شرایط عضویت کامل در این سازمان هستند.

 این قطعنامه بر تقویت حقوق و امتیازات کشور فلسطین در سازمان ملل بدون اجازه رای دادن به آن در مجمع عمومی تاکید کرد.

 پیش‌نویس قطعنامه همچنین به فلسطین اجازه می‌دهد تا پیشنهادات و اصلاحیه‌هایی را ارائه کند و پیشنهادات رویه‌ای را در جلسات سازمان ملل مطرح کند، کاری که پیش از این نمی توانست انجام دهد.

«محمود عباس» رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین از این تصمیم استقبال کرد و گفت: فلسطین به تلاش‌های خود برای عضویت کامل در سازمان ملل ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر، «یسرائیل کاتز» وزیر امور خارجه اسرائیل به سرعت از این قطعنامه انتقاد کرد و آن را مضحک و جایزه جنبش مقاومت اسلامی (حماس) دانست.

 کاتز گفت: این قطعنامه مضحک مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سوگیری ساختاری سازمان ملل است و دلایلی که نشان می دهد، این سازمان با ریاست «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، به یک نهاد نامربوط تبدیل شده است.

« گیلاد اردان» نماینده اسرائیل در سازمان ملل، پیش از این گفت: نشست مجمع عمومی برای رای‌گیری درباره قطعنامه‌ای که به تشکیلات خودگردان فلسطین حقوق یک کشور عضو را اعطا می‌کند، نقض آشکار منشور سازمان ملل است.

از سوی دیگر، «مایکل مارتین» وزیر امور خارجه ایرلند نیز از تصویب قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل توسط مجمع عمومی با اکثریت قاطع استقبال کرد.

وزیر امور خارجه ایرلند در پلتفرم ایکس گفت: در این رای گیری، صدای جهان را شنیدیم که به صراحت می گفت زمان آن فرا رسیده است که فلسطین جایگاه شایسته خود را در میان کشورهای جهان به دست آورد.

« حاجة حبیب» وزیر امور خارجه بلژیک نیز این اقدام ضروری به سمت  راه حل دو کشوری و یک روند صلح معتبرپیش می رود.

وی در پلتفرم ایکس گفت: ما به  این قطعنامه درباره وضعیت فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل رای مثبت دادیم. موضع بلژیک روشن است و فلسطین باید جایگاه کامل خود را در مجامع بین المللی داشته باشد.

واشنگتن براین باور است که پس از درخواست فلسطین برای تجدید نظر به منظور رسیدن عضویت کامل در سازمان ملل، یک کشور فلسطینی باید در مذاکرات مستقیم و نه در چارچوب سازمان ملل متولد شود.

تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین در اواسط ماه گذشته وتوی آمریکا در شورای امنیت علیه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را محکوم کرد، این در حالی است که اسرائیل این موضع را به واشنگتن تبریک گفت.

 از سال ۱۹۸۸، ۱۳۹ کشور از ۱۹۳ عضو سازمان ملل، کشور فلسطین را به رسمیت شناخته اند.

کد خبر 1762702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha