امضای ولی فقیه اگر نبود، قانون اساسی کاغذ پاره ای بیش نبود

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌که برخی ولایت‌فقیه را از آن جهت که در قانون اساسی آمده قبول دارند، گفت: مشروعیت قانون اساسی به ولی‌فقیه است و اگر قانون اساسی امضای ولی‌فقیه را نداشت، کاغذ پاره‌ای بیش نبود.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)در دیدار با جمعی از پاسداران گفت: برقراری نظام اسلامی در چنین عصری، یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌های الهی است که خداوند در طول تاریخ به بشریت داده است.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه شناخت و خود‌سازی مهم‌ترین عوامل ترقی بشر هستند، گفت: هرچه شناخت بیشتر باشد، تأثیر آن در عمل نیز افزون می‌‌گردد.

این استاد فلسفه و تفسیر با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم گفت: همانطور که در راه رسیدن به کمال اسباب هدایت و اولیای الهی وجود دارند، شیاطینی از جن و انس نیز مانع رسیدن به کمال هستند و سنت خداوند بر این است که همواره تعادلی بین عوامل خیر و شر برقرار باشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: شیاطین جن و انس دقیقا همان دو عامل ترقی و رسیدن به سعادت را مورد هدف قرار می‌دهند؛ از طرفی با القای شبهات در جهت تضعیف باورها می‌کوشند و از سوی دیگر تمایلات انسان را نسبت به گناه زیاد می‌کنند. 

علّامه مصباح یزدی با اشاره به صدر اسلام گفت: خداوند والاترین مخلوقش یعنی پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله را برای کسانی که دورترین افراد نسبت به فهم و فرهنگ بودند فرستاد و پیامبر نیز با تحمل سختی‌های بسیار سطح فرهنگ و فهم مردم را به طور غیرقابل باوری در مدت کوتاهی ارتقا بخشید.
 

وی ادامه داد: اما همین مردم مرتکب جنایاتی شدند که نمی‌توان آن‌ها را با جنایتکارترین افراد در طول تاریخ مقایسه کرد.

عضو خبرگان رهبری با بیان این مطلب که هیچ گونه نقصی در برنامه و مدیریت پیامبر اکرم نبوده گفت: کم بودن ظرفیت مردم و وجود عوامل شیطانی سبب وقوع چنین جنایاتی شد، باید توجه داشته باشیم که این مطلب اختصاص به صدر اسلام نداشته و امروز هم ناممکن نیست.

استاد اخلاق حوزه‌های علمیه در ادامه سخنانش با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی گفت: عزت امروزه نظام اسلامی به برکت مجاهدت‌های خالصانه امام(ره) و خون شهداست و به قدری برنامه‌های تربیتی امام کامل و مناسب بود که جوانان را جمع کرده و از آنها گل‌هایی پروراند که در جبهه‌ها جان خود را برای دفاع از اسلام دادند، اما با وجود این حتی بین خانواده شهدا کسانی پیدا شدند که در آلودگی و تعفن بی‌نظیرند، پس باید توجه داشت تنها رهبر با برنامه‌ای کامل نمی‌تواند نجات‌بخش ابدی باشد بلکه مردم هم باید با شناخت و خودسازی خود را در برابر دام‌های شیاطین حفظ کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی گفت: امروز نهالی که امام غرس کرده و با خون شهدا آبیاری شده، با باغبانی رهبری بی‌نظیر به بار نشسته است، اما باید توجه داشت که در کنار این درخت تنومند علف‌های هرز زهرآگینی می‌روید که می‌تواند ریشه درخت را بخشکاند، پس باید آنها را بشناسیم و راه صحیحی برای کندن این علف‌ها و خشکاندنش بیابیم.
وی با اشاره به ضرورت پرورش نیروی انسانی برای مبارزه با این علف‌های هرز و شیاطین خاطر نشان کرد: بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین خطر‌ها، تضعیف باورهای اسلامی و دادن باورهای غلط است، بنابر این باید باورهای اسلامی را خوب تقویت کنیم تا در مقابل طوفان‌ها نلرزیم.

آیت‌الله مصباح یزدی خاطر نشان کرد: شکر نعمت عظیم انقلاب اسلامی جهاد بزرگی است که با افزایش آگاهی دینی، بصیرت اجتماعی و سیاسی و خودسازی صورت می‌پذیرد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به ویژگی‌های رهبری نظام اسلامی گفت: تنها عاملی که کشورهایی چون مصر، تونس، یمن، بحرین و افغانستان برای رسیدن به پیروزی کم دارند، نداشتن رهبری همچون امام خمینی(ره) است و هرجا بویی از رهبری مانند امام (ره) وجود داشته باشد بسیار موفق‌ترند.

وی با اشاره به اینکه امروز شخصیت امام (ره) متجسد در رهبری است، اظهار داشت: حضرت علی علیه‌السلام دردهای بسیاری داشت و یکی از بزرگترین دردها این بود که مردم وی را با معاویه مقایسه می‌کردند، نکند روزی آن‌قدر پست شویم که علی زمان را با کسانی که ده‌ها و صدها درجه پایین‌تر هستند مقایسه کنیم.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که برخی ولایت‌فقیه را از آن جهت که در قانون اساسی آمده قبول دارند، گفت: مشروعیت قانون اساسی به ولی‌فقیه است و اگر قانون اساسی امضای ولی‌فقیه را نداشت کاغذ پاره‌ای بیش نبود چرا که وی جانشین امام زمان (عج) است و پیروی از او بر همگان واجب است و حتی مراجع تقلید نیز نمی‌توانند با حکم او مخالفت کنند.

بنا بر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی؛ رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به این‌که همان‌گونه که وقتی شخصی مریض می‌شود به پزشک مراجعه می‌کند گفت: روحانیت و فقها نیز پزشک دین هستند و تابع هر جن گیری نمی‌تواند فتوادهنده و تابع اسلام باشد.

عضو خبرگان رهبری در پایان سخنانش ابراز داشت: خطرناک‌ترین دام‌های شیاطین جداکردن مردم از رهبران شایسته دینی است و هر لغزشی در طول تاریخ پیدا شده است به خاطر جدا شدن مردم از رهبران شایسته بوده است.

 

پایان پیام/

کد خبر 39313

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha