ناشناخته ماندن کارکرد مساجد پیوند آن با دولت را کمرنگ کرده است

مسجد و کانون های مساجد: دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: ناشناخته ماندن کارکرد مساجد پیوند آن با دولت را کمرنگ کرده است.

بهروز جعفری، دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در تحلیل پیام رهبری به اجلاس نوزدهم نماز به محورهای اصلی این پیام اشاره کرد و به خبرنگار شبستان گفت: پیام‌های رهبری به اجلاس سالانه نماز متناسب با شرایط روز و ترکیب جمعیتی کشور صادر می‌شود.

وی افزود: رهبر فرزانه انقلاب در پیام امسال خود بیشتر قشر جوان را مورد توجه قرار دادند، از این رو در سفر اخیر به قم از مسئولان خواسته‌اند تا مسایل فرهنگی را در قالب پروژه پیگیری کنند نه در قالب کارهای ویترینی.

جعفری با اشاره به اهمیت نماز در جامعه اسلامی اظهار کرد: فعالان عرصه نماز علاوه بر حفظ مسایل سنتی مذهبی باید پشتوانه غنی برای فرهنگ نماز باشند، از این رو باید بکوشند تا به نیازهای نسل جوان پاسخ علمی دهند.

وی به تشریح پیام رهبری در دو بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پرداخت و گفت: بحث سخت‌افزاری به مسایلی چون کمبود مسجد در بین راهی، نمازخانه در مدارس و نقاط پرتردد مربوط است.

دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی محور اصلی پیام رهبری را تأکید بر ایجاد نهضت نرم‌افزاری نماز دانست و اظهار کرد: در این مقوله روحانی نقش‌آفرینی می‌کند به این معنا که وجود یک روحانی در مدرسه، اداره، دانشگاه و یا هر سازمانی می‌تواند در ترویج فرهنگ نماز کمک کند.

وی با تأکید بر اینکه خروجی حوزه‌های علمیه برای فعالیت در مساجد آمادگی ندارند، گفت: روحانی امروز باید با ابزار فرهنگی روز و فضاهای مجازی آشنا باشد و در کنار منبر سنتی از منبر مجازی نیز بی‌بهره نماند.

وی با ابراز تأسف از ناشناخته ماندن کارکرد مساجد در جامعه تصریح کرد: مسئولان کشور باید به همه کارکردهای مساجد آشنا شوند و به تبیین جایگاه مسجد میان مردم بپردازند تا از این طریق پیوند بین مسجد و نهادهای دولتی تقویت شود.

دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسجد باید به صورت مردمی اداره شود، اظهار کرد: دولت می‌بایست از مساجد حمایت کند و این حمایت می‌تواند در قالب ارایه امتیاز رایگان و یا کمک به تجهیز مساجد باشد.

وی یادآور شد: در حال حاضر حدود هشت هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد کشور راه‌اندازی شده است که این اقدام برگ زرینی در دفتر وزارت ارشاد است.

جعفری به توجه بیشتر و افزایش این کانون‌ها در برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت: درخواست ما این است که در روستاهای بالای 500 نفر نیز کانون‌های فرهنگی هنری راه‌اندازی شود.

وی خاطرنشان کرد: این درخواست تصویب شده و در دستور کار قرار گرفته است و امیدواریم کانون‌ها بتوانند پاسخگوی نیاز نسل جوان در شهرستان‌های دورافتاده کشور باشد.

پایان پیام/
 

کد خبر 467

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha