قدرت طلبی پسر زبیرو عدم برخورد پدر،زمینه ساز انحراف زبیرِ سیف الاسلام شد

دکتر رجبی دوانی درباره عوامل انحطاط خواص خوش سابقه گفت: زبیر وقتی دید حضرت علی در زمان خلافتش امتیازهای او را از بیت المال قطع کرد و به او پستی نداد در مقابل امام موضع گرفت.

به گزارش خبرنگار شبستان، دکتر محمد حسین رجبی دوانی، عضو هیئت علمی دانشگاه و حجت الاسلام سیدکاظم طباطبایی، مدرس حوزه و دانشگاه در برنامه تلویزیونی هنگام درنگ به تحلیل شخصیت عبدا...ابن زبیر پرداختند.

دکتر رجبی دوانی که حول مسائل تاریخی آل زبیر صحبت می کرد، گفت: زبیر یکی از اصحاب باسابقه پیامبر از نظر اعتقادی و سوابق نظامی به شمار می آمد و از جمله کسانی بود که در جریان ثقیفه از امیرالمومنین دفاع کرد و در مراسم تشییع حضرت زهرا (س) حضور داشت او که علوی بود به دلیل دنیاطلبی و دنیازدگی، همراه طلحه فتنه جمل را برپا کرد.

رجبی دوانی درباره نقش فرزند زبیر در گمراهی او گفت: در این باره حضرت علی ع فرموده اند: زبیر تا زمانی که فرزند بدیمن اش بزرگ نشده بود؛ از خانواده ی ما محسوب می شد. عبدا.. پسر زبیر فردی لجوج بی سیاست و قدرت طلب بود.

رجبی دوانی زبیر را در زمره کسانی دانست که زود اسلام را پذیرفتند و در عرصه های حساس مختلف مانند جنگ های بدر، احد و خندق حضور فعال داشت و دلاوری های بسیاری از خود نشان داد. او بعد از حوادث غصب خلافت که از حامیان حضرت علی بود، در فتوحات فعالیت خوبی داشت اما خلفا پست و مسئولیتی به او نمی دادند.

وی گفت: زبیر وقتی دید حضرت علی در زمان خلافتش امتیازهای او را از بیت المال قطع کرد و به او پستی نداد در مقابل امام موضع گرفت.

رجبی دوانی ادامه داد: زبیر در جنگ جمل با روشنگری امیرالمومنین (ع) ازجنگ منصرف شد و خواست کناره بگیرد اما پسرش عبدا.. او را متهم به ترس کرد. زبیر به پسرش گفت من نترسیده ام حضرت علی مرا یاد روزی انداخت که پیامبر مرا از چنین روزی بیم داده و بر حذر کرده بود. زبیر تحت تاثیر حرفهای پسرش نیزه ای برداشت و به سپاه امیرالمومنین حمله برد. حضرت علی فرمود کاری با این پیرمرد نداشته باشید که او قصد جنگ ندارد و می خواهد خودش نشان بدهد.

رجبی دوانی با تاکید بر کینه و عداوت آل زبیر نسبت به اهل بیت یادآور شد: عبدا... در قضیه تصرف بصره و قضایایی که پدید آمد حاکم امیرالمومنین را برخلاف تعهدی که داده بود از حضور در مسجد جامع بازداشت و بیت المال را اشغال و تصرف کردند و اموالش را به غارت بردند با کشتار متولیان بیت المال و حامیان حضرت علی، مرتکب جنایت عجیبی شد.

وی با اشاره به اینکه عبدا... بن زبیر اولین کسی بود که در سال اول هجرت پیامبر از مکه به مدینه متولد شد اما از خودش شخصیتی نداشت و به خاطر سابقه پدرش و نسبت مادرش با ابوبکر برای خودش اعتباری ساخته بود و انتظار داشت به جایی برسد، اضافه کرد: عبدا... به شدت قدرت طلبی داشت تا جایی که پدرش به دلیل این خصلت اش خراب شد.

وی تصریح کرد: عبدا... نهایت استفاده اش را از شهادت امام حسین کرد و اکثر شهرها را به تصرف خود درآورد اما با بی تدبیری، بی کیاستی و بدرفتاری اش با کسانی که به او پیوسته بودند قدرت را بعد از حدود 9 سال از دست داد.

رجبی به تشریح یکی از تصمیمات کشتار عبدا... ابن زبیر پرداخت و گفت: عبدالله ابن زبیر وقتی نتوانست از بنی هاشم بیعت بگیرد، قصد کشتن آنها را کرد. نقل است که 24 نفر از بنی هاشم را که محمدابن حنیفه و عبدا... ابن عباس هم با آنها بودند در حجره زمزم قرار داد و آتشی برافروخته بود تا بنی هاشم را بسوزاند.

وی تصریح کرد: آل زبیر نسبت به بنی امیه برتری ندارد و اگر مانده بودند، عملکردشان با اهل بیت و بنی هاشم از بنی امیه به مراتب بدتر بود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه عبدا... ابن زبیر را فردی بخیل خواند که برای رسیدن به اهدافش از هیچ جنایتی دریغ نمی کرد و گفت: عبدا... که متوجه بی قیدی یزید نسبت به دین شده بود، تظاهر به زهد کرد تا مردم را جذب کند. مکه را هم به همین خاطر به عنوان پایگاه خود انتخاب کرد تا تشریح و تعهد را به چشم مردم بیاورد.

همچنین در این برنامه حجت الاسلام طباطبایی عبدا... ابن زبیر را به عنوان کسی که باعث انحراف پدرش و عایشه همسر پیامبر که خاله اش بوده، معرفی کرد.

وی تشریح کرد: وقتی عایشه را به سمت بصره می بردند به منطقه ای به نام اوعب که بین مکه و بصره است؛ رسیدند. سگان اوعب پارس کردند و یکی گفت خدا سگان اوعب را لعنت کند که انقدر سروصدا می کنند. عایشه تا اسم آنجا را شنید قصد برگشت می کند. چرا که پیامبر طی سخنانش به همسرانشان فرموده بود یکی از شما به منطقه اوعب می روید و سگان آنجا پارس می کنند. پیامبر به عایشه فرمود که تو آن فرد نباش.

وی ادامه ادامه: عایشه تا این نکته یادش آمد خواست برگردد ولی عبدا... ابن زبیر و زبیر به 50 نفر پول دادند تا قسم بخوردند که این جا اوعب نیست و عبدا... ابن زبیر با یک حیله گری توانست مباحث را تمام کند.

این مدرس حوزه و دانشگاه ابراز داشت: از بی سیاستی عبدا... ابن زبیر این است که علناً به امیرالمومنین دشمنان می داد او اگر می خواست بنی امیه را کنار بزند بهتر بود شیعه را به خود جذب کند.

حجت الاسلام طباطبایی با بیان اینکه عبدا... ابن زبیر نه دیندار بود و نه سیاستمدار گفت: به حدی بخیل بود که شاعران هم مدح او را نمی کردند. زیرا چیزی عایدشان نمی شد.او کعبه را هم را برای خودش می خواست و در جریان آتش سوزی کعبه توسط سپاه یزید مانع خاموشی شد تا از این امر برای تحکیم موقعیت خود بهره ببرد.

پایان پیام/

کد خبر 7142

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م ص ف ا IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    0 0
    آقا لذتي برديم از تيتر هوشمندانه تون