روابط اروپایی ها با اسرائیل در چه سطحی است؟

دیوید کرونین کتابی را با عنوان" اتحاد اروپا و رژیم صهینیستی: حمایت از اشغال فلسطین" که شامل مستنداتی از سطح روابط کشورهای اروپایی با اسرائیل منتشر کرده است.

خبرگزاری شبستان: دیوید کرونین، خبرنگار انگلیسی در یک مصاحبه با شبکه خبری اینفو- فلسطین، مجموعه‌هایی چون اتحادیه اروپا و ناتو را همدست رژیم صهیونیستی در اشغال فلسطین معرفی کرد و حمایت اروپا از حقوق فلسطینیان را ادعایی پوچ و واهی برشمرد.

دیوید کرونین کتابی را با عنوان" اتحاد اروپا و رژیم صهینیستی: حمایت از اشغال فلسطین" که شامل مستنداتی از این رابطه است،به چاپ رسانده است.

سارا ایرونیگ، خبرنگار اینفو- فلسطین سؤال خود از کرونین را این‌گونه آغاز کرد که چرا شما کتابی را با عنوان رابطه اروپا و رژیم صهیونیستی چاپ کرده‌اید؟

کرونین: به دو دلیل، نخست اینکه من عضو خانه صلح اروپا هستم و در سال 2001 کمی بعد از حادثه 11 سپتامبر به فلسطین سفر کردم و شاهد مصاحبه خبری آریل شارون، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی بودم و شخصیت منفور و پرمدعای وی در غصب فلسطین من را به شدت تحت تأثیر گذاشت و مسئله دیگری که من را به نوشتن این کتاب ترغیب کرد؛ این است که رژیم صهیونیستی خوی تروریستی دارد، اروپا را مسئول حمایت مالی خود در اشغال فلسطین معرفی می‌کند و در این اظهار از هیچ پیامد سوئی ابایی ندارد.

در زمانی که من تصور می‌کردم اروپا از فلسطین حمایت می‌کند با اعتراف مقامات صهیونیستی با این واقعت روبرو شدم که اتحادیه اروپا تنها دم از حمایت فلسطین می‌زند به گونه‌ای که کریس پاتن، مسئول کمیسیون امور خارجی اروپا در زمان آریل شارون به نمایندگی از این سازمان از تلاش‌های بی‌دریغ اروپا در پیشبرد صلح سخن گفت و خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین سازمانی است که در احقاق حقوق فلسطینیان و تشکیل دولت فلسطین تلاش می‌کند.

در این میان من تلاش کردم در میان تناقضات ظاهری حقیقت را بیابم و با شرکت در یک کنفرانس که کمیته‌های حامی فلسطین در سازمان ملل در سال 2007 در بروکسل برگزار کردند، شاهد روابط نزدیک اتحادیه اروپا و رژیم صهیونیستی بودم و متوجه شدم عمق فاجعه بیشتر از آنی است که تصور می‌شود و دست‌های فشرده به هم اروپا و رژیم صهیونیستی از مدت‌ها پیش به هم گره خورده است، بنابراین تصمیم گرفتیم با تحقیق بیشتر رازهای این رابطه پنهانی را طی کتابی جمع‌آوری و برملا کنم.

ایرونیگ: به نظر شما چه عامل مهمی باعث جذب اروپا به رژیم صهیونیستی شده است؟

کرونین: همکاری اتحادیه اروپا و رژیم صهیونیستی بر پایه توافق‌نامه‌ای در سال 2000 تحکیم شد. افسران اروپایی مدعی شدند که بر اساس قوانین حقوق بشر، اروپا مبرا از هرگونه اتهامی است در حالی که توافق‌ها با رژیم صهیونیستی مانع از آن شد اروپا دس به تنبیه این رژیم به خاطر جنایاتش بزند.

در این زمان رژیم صهیونیستی روابط خود را با اتحادیه اروپا و ناتو تنگ‌تر کرد و حتی رهبرانی از هر یک از طرفین مأمور هدایت این رابطه شدند.

حتی تیزیپی لیونی، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در آن زمان به خاطر اینکه تصور می‌کرد فقط باید به تحکیم رابطه با آمریکا فکر کند، محکوم شد و متعهد گردید اروپا را وارد رابطه‌های حساس سیاسی خود کند و در سال 2008 مقامات صهیونیستی تمام تلاش خود را وقف گسترش رابطه با اتحادیه اروپا و ناتو کند.

ایرونیگ: شما در کتاب خود بارها رژیم صهیونیستی را به عنوان بهره‌ور اصلی این رابطه معرفی کرده‌اید، چرا؟

کرونین: همواره مانعی وجود دارد که باعث می‌شود اتحادیه اروپا از قطع ارتباط با رژیم صهیونیستی منصرف شود و این مانع بزرگ پول و اقتصاد اروپا است.

در سال 2000، بر اساس اطلاعات بدست آمده، اتحادیه اروپا دارای بهترین اقتصاد جهانی بود و باید دانست که رژیم صهیونیستی در این‌باره نقش مؤثری داشت.

در این سال‌ها رژیم صهیونیستی پنج درصد از بودجه خود را به انجام تحقیقات تکنولوژیکی در اروپا اختصاص داد و بیشتر رابطه اروپا و رژیم صهیونیستی معطوف همکاری‌های علمی شد.

بنا بر تحقیقات انجام شده رابطه فعالیت‌های علمی اروپا و رژیم صهیونیستی از سال 1990 کلید خورد و تاکنون رژیم صهیونیستی در 800 پروژه تحقیقاتی- علمی اروپا به ارزش چهار میلیارد و سه میلیون یورو در سال‌های 2007 تا 2013 مشارکت کرده است و تکیه این رژیم در امور علمی بر اروپا ناخودآگاه او را هم نیازمند به اروپا می‌کند و هم منافع زیادی را عاید این رژیم می‌کند.

از سوی دیگر برتری علمی رژیم صهیونیستی، مقامات اروپا را بر آن داشته تا حس ارادات خود به این رژیم را همواره حفظ کنند.

ایرونیگ: ناتو در برنامه دفاعی جدید خود اعلام کرده است که همکاری خود با روسیه را به واسطه کشتی‌های جنگی صهیونیستی آغاز و تقویت کرده است. به نظر شما این مسئله چه تأثیری در روابط ناتو و رژیم صهیونیستی می‌گذارد؟

کرونین: رابطه ناتو و رژیم صهیونیستی وسیع‌تر از این‌گونه قراردادهاست حتی مطمئن باشید که کشتی‌های جنگی‌ای که به کاروان آزادی غزه و ترکیه حمله کردند پشتیبان عظیمی چون ناتو داشتند و مختوش شدن این پرونده جنایت از سوی سازمان ملل دلیل محکمی بر این ادعاست چرا که به یقین پی‌گیری پرونده پای ناتو را به میان می‌کشید و کار را بسیار پیچیده می‌کرد.

ناتو در سیاست‌های جدید خود، رژیم صهیونیستی را همچون حلال مشکلاتش تعریف کرده است و در بسیاری از عملیات‌های نظامی از یاری او مدد می‌جوید.

ایرونیگ: آیا باز هم قصد دارد چشم‌انداز جدیدی از روابط اروپا و رژیم صهیونیستی باز کنید؟

کرونین: در پاییز 2010، کاترین اشتون، وزیر امور خارجه آمریکا اظهار کرد: رژیم صهیونیستی باید تلاش‌های خود را برای توسعه رابطه با اروپا تشدید کند و این اظهار حاکی از آن است که در روابط خارجی اروپا رژیم صهیونیستی هم پایه چین و آمریکا قرار گرفته است. این رویکرد من را بر آن می‌دارد تا با دیدگاهی دیگر دست به افشای حقایق دیگری از این ارتباط بزنم.

پایان پیام/

 

کد خبر 7298

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha