کانونی که با فعالیت قرآنی رضایت اهالی روستا را جلب کرد

دیانتی فر با اشاره به اینکه اهالی روستای کلات از برگزاری کلاس های قرآن رضایت کامل دارند، گفت: اهالی روستا، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کهگیلویه و همچنین سازمان تبلیغات اسلامی همراه و همگام در این کار با کانون همکاری دارند.

خبرگزاری شبستان__یاسوج: کانون‌ های فرهنگی هنری مساجد امروزه بعد از گذشت بیش از 28 سال، با همت و توان جوانان و نوجوانان کانونی در بیش از 24 هزار مسجد، به شجره طیبه ‌ای تبدیل شده که همه استان‌ ها و نقاط مختلف شهری و روستایی کشور را تحت پوشش خود درآورده است.

 

این کانون‌ ها نقش به سزایی در توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی دارند؛ دارایی معنوی کشور از اوایل انقلاب تا امروز نیز تربیت ‌یافته مساجد هستند و مساجد همواره محور فعالیت‌ های دینی و فرهنگی بوده و هست.

 

اصلی ‌ترین رسالت همه عوامل اجرایی برای حرکت ‌های فرهنگی در حوزه مسجد و قرآن، آموزش نسل نوجوان و جوان است، چون مساجد باید مهد قرآن باشند.

 

در همین زمینه باید به مسابقات قرآن «مدهامتان» اشاره کرد که اتفاق ارزشمندی در کشور از سوی ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد محسوب می شود و هر کدام از این مسابقات که از سوی کانون‌ های مساجد برگزار می‌ شود، می ‌تواند به تنهایی نقش به سزایی در پیشرفت و اعتلای قرآن بین جوانان ایفا کند.

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد بر حسب وظیفه ذاتی خود در راستای تربیت حافظان نوجوان و جوان قرآنی، نیز فعالیت های ارزشمندی را با توجه به پراکندگی آنها در مناطق مختلف شهری، روستایی و حتی عشایری انجام می دهد.

 

با توجه به اینکه بیش از 70 درصد کانون های فرهنگی و هنری این استان در مناطق محروم روستایی و عشایری قرار گرفته اند و مردم بیشتر این مناطق از طریق کشاورزی امرار معاش می کنند، افرادی در این مکان های مقدس (مسجد) محرومیت را محدودیت نمی دانند و در راستای ترویج ارزش های الهی، اسلامی و قرآنی جهت تربیت فرزندانی مانوس با قرآن و معنویت تلاش می کنند.

 

برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌ های قرآنی و فرهنگی کانون‌ های مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد، به سراغ «نورعلی دیانتی فر» مدیر کانون فرهنگی و هنری حضرت زینب (س) روستای کلات دشمن زیاری رفتیم و در زمینه فعالیت های قرآنی که توسط کانون در این روستا انجام گرفته سوال کردیم که از نظر خوانندگان می گذرد.

 

«نورعلی دیانتی فر» ضمن تبریک اعیاد شعبانیه به محبین اهل بیت علیهم السلام، به خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، گفت: قرآن راه و رسم کرامت و زندگی را به انسان ها آموزش می دهد و انسان های بزرگی در سايه این کلام نورانی تربيت شده و می شوند.

 

مدیر کانون حضرت زینب (س) مسجد صاحب الزمان (عج) کلات دشمن زیاری مقام معظم رهبری را در ایران اسلامی پرچمدار نهضت و فعالیت های بزرگ قرآنی دانست و اظهار داشت: همه ما وظیفه داریم که قرآن را در همه زمینه ها، محور امورات زندگی قرار دهیم.

وی بر گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه اسلامی ایران تاکید کرد و ادامه داد: قرآن به عنوان کامل ترین کتاب الهی، دارای بهترین آموزه ها و الگو برای نسل نوجوان و جوان جامعه است.

 

دیانتی فر ضمن تاکید بر اینکه آموزش های قرآنی بايد به گونه‌ ای باشد كه باعث فهم آيات قرآن شود، یادآور شد: برای تفهيم بهتر آيات نورانی قرآن می توان از روايات استفاه كرد تا برای نسل نوجوان و جوان جذابيت لازم را داشته باشد.

سوال: کانون فرهنگی و هنری حضرت زینب (س) چه برنامه هایی در زمینه قرآن در دستور کار دارد؟

مدیر کانون حضرت زینب (س) مسجد صاحب الزمان (عج) کلات دشمن زیاری در ادامه، به برنامه های این کانون در زمینه فعالیت های قرآنی اشاره کرد و گفت: کانون حضرت زینب (س) در زمینه حفظ، ترتیل و روخوانی قرآن فعالیت های خوبی انجام می دهد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شالوده تشکیل کلاس های این کانون حول محور کتاب مقدس قرآن کریم است، این کلاس ها با هدف زندگی قرآنی، تربیت قرآنی و همچنین پرورش روحی و فکری فرزندان معصوم روستا برگزار می شود .

دیانتی فر با اشاره به اینکه اهالی روستای کلات از برگزاری این کلاس ها رضایت کامل دارند، اظهار داشت: اهالی روستا، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کهگیلویه و همچنین سازمان تبلیغات اسلامی همراه و همگام در این کار با کانون همکاری دارند؛ ضمن اینکه رئیس اداره ارشاد شهرستان مشوق اصلی کلاس قرآن هستند و از ایشان بی نهایت تشکر می کنم.

مدیر کانون حضرت زینب (س) مسجد صاحب الزمان (عج) کلات دشمن زیاری تعداد شرکت کنندگان در کلاس های قرآنی کانون را حدود 40 نفر در رده های سنی مختلف دانست و ادامه داد: از این تعداد قرآن آموز، حدود 17 تا 25 نفر پسران و 15 نفر دختران هستند.

سوال: چه درخواستی از ستاد کانون های فرهنگی مساجد استان دارید؟

وی خواستار همکاری، هم فکری، پای کار بودن و به اشتراک گذاشتن تجربیات دیگر کانون ها توسط مسئولان ستاد کانون های مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه برگزاری کلاس های قرآنی شد و خاطرنشان کرد: از موثرترین روش های ارشاد و تربیت جوانان مسجدی، دایر بودن محفل های قرآن محور است.

دیانتی فر رشد سطح فکری افراد روستا را ناشی از برگزاری کلاس های قرآنی و حضور در فعالیت های کانون دانست و گفت: به عنوان مدیر کانون فرهنگی مسجد کلات شاهد تاثیر قرآن بر نوجوانان و جوانان روستا و خانواده های آنها هستم.

سوال: تاکنون چه تعداد حافظ قرآن توسط کانون فرهنگی مسجد تربیت شده است؟

مدیر کانون حضرت زینب (س) مسجد صاحب الزمان (عج) کلات دشمن زیاری یادآور شد: هم اکنون پنج نفر حافظ جزء 30 قرآن، چهار نفر حافظ سه حزب از جزء 30  و سایر شرکت کنندگان در کلاس های قرآن حافظ یک حزب و دو حزب هستند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کلاس بندی هایی که در زمینه فعالیت های قرآنی انجام گرفته و نتایجی که به دست آمده، پیش بینی می شود بتوان در آینده حافظان قرآن بیشتری تربیت کرد.

دیانتی فر تاکید کرد: سه نفر از حافظان قرآن دارای مقام کشوری در آزمون جزء 30 و همچنین یک نفر در زمینه اذان در این کانون فرهنگی و هنری تربیت شده اند.

سوال: چه برنامه هایی برای پسا شرایط کرونا ویژه حافظان قرآن دارید؟

مدیر کانون فرهنگی مسجد صاحب الزمان (عج) کلات دشمن زیاری عنوان کرد: طبق برنامه ریزی انجام گرفته توسط کانون فرهنگی حضرت زینب (س) به لطف الهی پس از برطرف شدن بیماری کرونا، یک دوره پنج جلسه ای برای مرور حفظیات حافظان در نظر گرفته شده و با کمک مسئولین امر این کلاس ها در اماکن مذهبی، امامزاده و صحن شهدای روستا برگزار خواهد شد.


وی در پایان بر برگزاری کلاس ها با استفاده از نرم افزارها و ویدئو پروژکتور تاکید کرد و گفت: انیمیشن و تصاویر فانتزی بر نوجوانان و کودکان تاثیر بیشتری برای نهادینه کردن مطالب دارد.

 

کد خبر 914589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha