شب قدر بهترین فرصت برای توسل به حضرت زهرا(س) است

استاد حوزه علمیه قم، شب قدر را بهترین فرصت برای خودشناسی و خداشناسی دانست و از مومنان خواست برای درک و منزلت واقعی این شب به حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) متوسل شوند و از وجود ایشان بخواهند که حوائجشان را برآورده کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان،‌ حجت الاسلام والمسلمین «نجف نجفی روحانی» در گفتگوی اختصاصی با روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: تمام اموری که در عالم رخ می‌دهد، دو گونه است، یکی اینکه واقعه‌ای در یک مقطع خاصی رخ می دهد و پس از مدتی هم پایان می پذیرد که قالب وقایع تاریخی این گونه است، منتها اگر این واقعه تاریخی مهم و ارزشمند باشد، مردم برای آن بزرگداشت می گیرند و برای آن احترام قائل می شوند، همانند واقعه عاشورا که در روز عاشورا صورت گرفت و حضرت سیدالشهدا علیه السلام و اصحاب شان در بین جنگ حق و باطل به شهادت رسیدند و این واقعه به پایان رسید، اما چون جریان بسیار مهم، اثرگذار و الگوهی برای بشریت و برای مقابله با ظلم است، همیشه و همه ساله مردم آن را احترام می گذارند و عزاداری می کنند.

مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در کشور عراق افزود: دومین امور، اموری هستند که هر ساله تکراری می شوند و هر ساله نو به نو می شوند، مثل اینکه هر سال در فصل بهار، فصل زمستان و تابستان شاهد تغییر و تحولات فصلی هستیم، بنابراین بهار امسال با بهار سال گذشته و سال آینده متفاوت است، یعنی جلوه های خداوند سال به سال نو و تجلی جدید پیدا می کند. شب قدر هم از قسم دوم است که هر سال غیر از سال قبل است.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: از آیات قرآن هم در خصوص شب قدر به صورت فعل مضارع استفاده شده است، یعنی این برنامه همیشه استمرار دارد. بنابراین شب قدر همیشه تکرار می شود، برای اینکه امور بشر را اندازه گیری کنند. بهترین کاری که قرآن در شب قدر ما را به آن دعوت کرده ، احیای خویش است. احیای انسان هم در این است که هندسه وجودی خودمان را خوب بشناسیم و به قدر و منزلت خودمان پی ببریم، برای اینکه قرآن برای هدایت انسان ها نازل شده و وقتی خودمان را شناختیم خدا را هم می شناسیم، زیرا نمی توانیم بدون خودشناسی به خدا شناسی برسیم.

وی یادآور شد: در شب قدر قرآن را با دعا و مناجات تلاوت می کنیم و بر سر می گذاریم، معنا بر سرگذاشتن قرآن به این است که آن را در زندگی پیاده می‌کنیم و با آن پیمان می‌بندیم که آن را مهجور نگذاریم و آن را بخوانیم و تدبر و عمل کنیم. هنگام قرآن سر گذاشتن توسل به اهل بیت (علیهم السلام) به خصوص حضرت زهرا (سلام الله علیها) بسیار مهم است.

حجت الاسلام نجفی روحانی خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(سلام الله علیها) در واقع لیله قدر است و اهل دل می گویند، لیله القدر عارفان حضرت زهرا(سلام الله علیها) است، و وجود مقدس حضرت زهرا (سلام الله علیها) محل نزول یازده قرآن ناطق است، خود حضرت زهرا(سلام‌الله علیها) لیله القدر است که نزول قرآن بر وجود مقدس ایشان صورت گرفته که یازده امام از آن حضرت متولد شده و همسر ایشان هم امیرمومنان، قرآن ناطق است.

وی تاکید کرد: همان طور که در سوره «انا انزالناه فی لیله القدر..» خداوند می فرمائید شما چه می دانید، شب قدر چی است؟ یعنی آنقدر کُنه آن عمیق است که همه کس نمی‌توانند عمق آن را درک کنند. از این‌رو وجود مقدس اهل بیت (علیهم السلام) هم این گونه است، زیرا ما جنبه ملکوتی آن ها را نمی دانیم، مگر افرادی که سیر و سلوک و خودسازی کنند و خودشان در عالم بالاتر ببرند. حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) هم اینگونه است که ظرف وجودی ایشان، برای نزول یازده قرآن ناطق است.

کد خبر 928780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha