نشست «نقش رسانه‌ای امپریالیسم غرب بر جهان اسلام» برگزار شد

​رایزنی فرهنگی کشورمان و با همکاری اتاق‌های ایران در دانشگاه‌های اندونزی، نشست علمی «نقش رسانه‌ای امپریالیسم غرب بر جهان اسلام» را برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت رایزنی فرهنگی کشورمان و با همکاری اتاق‌های ایران در دانشگاه‌های اندونزی و با محوریت اتاق ایران در دانشگاه رادن فتح شهر پالمبانگ نشست علمی با موضوع نقش رسانه‌ای امپریالیسم غرب بر جهان اسلام" به مناسبت روز جهانی قدس در فضای مجازی و از طریق وبینار و توئتتر برگزار شد. 

در این نشست نزدیک به 50 نفر از طریق وبینار و 170 نفر از طریق توئتتر از قشرهای مختلف شامل دانشجویان، اساتید و علاقمندان به این موضوع حضور داشتند.

دراین نشست کی کی میکائیل مسوول اتاق ایران در دانشگاه رادن فتح شهر پالمبانگ به عنوان مدیر برنامه این نشست علمی ،ضمن بیان کوتاهی از کلیات نقش رسانه و جایگاه آن در جامعه و تاثیرات آن بر افکار عمومی از رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در اندونزی برای فراهم نمودن چنین فضایی آن هم در هفتاد و دومین سالروز نکبت تشکر کرد. 

دراین مراسم مهرداد رخشنده رایزن فرهنگی ج.ا.ایران در اندونزی درسخنانی گفت: بررسی نقش رسانه ای امپریالیسم غربی صهیونیستی یکی از موارد مهمی است که باید در باره آن بویژه در کشورهای اسلامی اهمیت داد و در باره آن بحث و تبادل نظر گردد تا واقعیت بیشتری از آن در این جوامع آشکار شود. نتايج تحقيقات پژوهشگران حاكي از آنست كه اكثريت قريب به اتفاق حجم اخباري كه در رسانه هاي كشورهاي جهان سوم انعكاس و انتشار مي يابد، به وسيله چند كارتل خبري بين المللي تهيه و مخابره مي شود. حتي كشورهاي همجوار نيز اخبار يكديگر را به نقل از اين كارتل هاي خبري بازگو مي كنند و محدود به اخبار و اطلاعات نمي شود بلكه مشابه آن را در تمامي محصولات فرهنگي اعم از فيلم هاي سينمايي، كتاب، امواج ماهواره اي و شبكه هاي كامپيوتري نیز مي توان ديد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: تصوير كشورهاي اسلامي و جهان سوم كه در رسانه هاي غربي به نمايش درمي آيد معمولا ناقص و تحريف شده است و تصوير جهان غرب كه توسط آژانس هاي بين المللي دراين كشورها انعكاس مي يابد، به همين نسبت غير واقعي است. طي قرن اخير بزرگراه هاي ارتباطي بر اساس ميزان پيشرفت فن آوري و بهره برداري از ثروت توسط كشورهاي پيشرفته به عنوان يك بازوي قوي و قدرتمند براي سلطه بر جهان سوم عمل مي كنند. اين بزرگراه ها با جهت دادن به افكار عمومي جريان اطلاع رساني را در كنترل گرفته و از ورود واقعيات به جامعه جهاني جلوگيري مي نمايند. 

رخشنده تاکید کرد:درجهان پرمكر و فريب امروز و در شرايطي كه توطئه هاي متعدد اعتقادي، سياسي، فكري، اجتماعي و اقتصادي عليه اسلام و مسلمانان اجراشده يا در حال اجراست، شناخت عميق تحريف هاي خبري دشمن بسيار مهم است. اين تحريف هاي خبري صرفا به ارائه چند خبر و تحليل مغرضانه از موضوعات سياسي و اقتصادي ختم نشده بلكه گاهي ناخواسته بر جريان هاي خبري نيز تأثير مي گذارند. درحال حاضر آمريكا به دلايل متعدد تاريخي به صورت پايتخت صهيونيسم جهاني و نقطه ابتدايي تحرك و منبع تبليغات رسانه هاي صهيونيستي درآمده است. 

وی خاطرنشان کرد:قدرت هراس انگيز لابي صهيونيست ها يك موضوع جديد نيست بلكه سال هاست به عنوان عاملي مهم در كشورهاي غربي و علي الخصوص آمريكا ايفاي نقش مي كند. بيشتر رسانه هاي آمريكا شامل شبكه هاي بزرگ راديويي، كانال هاي تلويزيوني، روزنامه ها و نشريات ديگر در اختيار گروهي از مؤسسات اقتصادي هستند كه در تملك صهيونيست ها قرار دارند. بنابراين تعجب آور نيست اگر تصميمات و سياست هاي متخذه در اين كشور به ويژه در عرصه سياست خارجي بيشتر منطبق با مواضع اسراييلي ها باشد.

 مهرداد رخشنده در پایان سخنان خود بیان داشت: امروز پایه های رژیم غاصب اسرائیل و بت غرب در حال فروپاشی است و به همین دلیل آنان از گسترش واقعیت های اسلام واقعی در هراس اند و به همین دلیل است که امروز شاهد هجمه های سخت دشمنان با شیوه های اسلام هراسی و ایران هراسی هستیم.

سخنران بعدی برنامه زهیری مسراوی از نویسندگان رسانه ای و اهل قلم اندونزی بود که ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از طریق پاورپوینت مطالب خود را ارائه داد و گفت: امپریالیسم از طریق رسانه های جمعی اداره می شود و این رسانه ها معانی و پیام ها را به عنوان بخشی از کنترل سیاست و اقتصاد تولید و توزیع می کنند تا بتوانند امپراطوری های قدرت بسازند و آن را حفظ کنند. رسانه های قدرت در تلاش برای گسترش دسترسی خود هستند تا بتوانند امپریالیسم خود را پرنفوذ تر نمایند و به همین دلیل رسانه ها به ابزاری برای شرکت سازی، تجمیع ثروت برای اهداف خاص، تحکیم و جهانی سازی تبدیل شده اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: روپرت مرداک از سال 2000 با کنترل 800 شرکت رسانه ای در 50 کشور قدرت رسانه ای را ایجاد کرده است. زهیری مسراوی درادامه تصریح کرد: امپریالیسم برای ترویج و توجیه دیدگاه بازیگران امپریالیسم راه اندازی شده است، نه قربانی امپریالیسم و ایالات متحده را می توان به عنوان یک امپریالیست واقعی دانست. ایالات متحده از نیروی نظامی خود، مانند عملیات نظامی، پراکسی، جاسوسی و اطلاعاتی، هواپیماهای بدون سرنشین، حملات سایبری، شبه نظامیان غیرنظامی جهت جلوه دادن خود به عنوان مبارزان بشردوستانه استفاده می کند. در همین راستا 400 عامل یا روزنامه نگار را در یک اتاق ویژه کنترل می کند تا نظرات خود را در رسانه های اصلی به دست بگیرد. 

وی درادامه سخنان خود تاکید کرد:پنتاگون همیشه از ژنرال های بازنشسته خود برای حضور در رسانه های اصلی و همچنین فروش سلاح های پیشرفته خود استفاده می کند و با شگردهای مختلف همچون 11 سپتامبر جهت شکل گیری کمپین جهانی "جنگ با تروریسم" بهره می برد و به افغانستان حمله می کند و در سال 2003 به عراق حمله می کنند و رسانه های آمریکایی از اصطلاح "تروریست" علیه صدام حسین که قبلا" شریک استراتژیک وی بود، استفاده کردند. همچنین شاهد بودیم از سال 2011 میلادی چگونه رسانه های آمریکایی به بهانه دموکراسی، مداخلات بشردوستانه، جنگ با تروریسم و سلاح های کشتار جمعی در سرنگونی رژیم بشار اسد در سوریه استفاده کرده اند. که البته با شکست روبرو شده است.مسراوی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز همچنان شاهد تبلیغات رسانه ای ایالات متحده علیه غنی سازی انرژی هسته ای ایران هستیم و این در حالی است که از سال 1968، ایران به طور داوطلبانه توافق نامه ای مبنی بر عدم توسعه هسته ای برای تسلیحات جنگی امضا کرده است. ایران از دهه 1950 برای نیازهای انرژی خود به توسعه انرژی هسته ای پرداخته است. امام خمینی و آیت الله علی خامنه ای، سلاح های هسته ای را یک عمل غیر اسلامی دانسته و می دانند. اما ایالات متحده و اسرائیل همواره از رسانه ها به عنوان تبلیغات استفاده می کنند که ایران سلاح های هسته ای بسیار کشنده تولید خواهد کرد.  در همین ارتباط رسانه های آمریکایی ، ایران را همواره به عنوان "دولت اقتدارگرا" یا اتوریته و "دولت فاسد" توصیف می نمایند و متاسفانه ذهنیت منفی شکل گرفته است. در حالیکه ایران تنها کشوری در خاورمیانه است که از انقلاب سال  1979 ، جمهوری اسلامی ایران موفق به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات پارلمانی شده است، به طوری که جانشینی مقامات به خوبی پیش رفته است. ایران یکی از کشورهای دموکراتیک خاورمیانه است.

زهیری مسراوی در پایان سخنان خود گفت: لابی های اسرائیل در ایالات متحده با موفقیت کنترل کاخ سفید و رسانه های اصلی، از جمله تأثیرگذاری بر نامزدهای ریاست جمهوری را انجام داده است، به گونه ای که هنگام انتخاب شدن، روسای جمهور آمریکا شجاعت این را نداشه باشند که اسرائیل را تحت فشار قرار دهند. حتی در دوره ترامپ، رسانه های آمریکایی همچنان از برنامه "امپریالیسم ترامپ" علیه فلسطین با دستور کار تشکیل "اسرائیل بزرگ" با قرار دادن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، حمایت می کنند.

کد خبر 930034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha