امام رضا(ع) برای کمک به مردم نگاه فرادینی داشتند و گزینشی رفتار نمی‌کردند

استاد حوزه علمیه گفت: چند درصد زندگی ما با سیره عملی امام رضا(ع) سنخیت دارد، پررنگ‌ترین نقطه در زندگی اهل‌بیت(ع) از جمله امام رضا(ع) دسترسی آسان فقرا و محرومان به آنها بود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام «محمود ریاضت» شامگاه دوشنبه ۹ تیرماه به مناسبت دهه کرامت در مسجد جامع غدیر به سخنرانی پرداخته و گفت: یکی از راه‌های رسیدن به سعادت و خوشبختی داشتن الگوهای موفق در زندگی است.

وی افزود: امروز در دنیا تلاش می‌کنند برای نسل جوان الگو و شاخص معرفی کنند، به عنوان مثال در برخی جوامع هنرپیشه‌ها، ورزشکارها و نخبگان علمی به عنوان الگو معرفی می‌شوند و در هر جامعه مبنای الگو متفاوت است.

حجت‌الاسلام ریاضت ادامه داد: انسان‌ها در سن طفولیت پدر و مادر خود را موفق می‌بینند بنابراین سعی می‌کنند خود را شبیه آنها کنند، اما وقتی بزرگ می‌شود انتخاب الگوهای آنها تغییر می‌کند.

 

استاد حوزه با بیان اینکه الگوپذیری یک اصل ذاتی در خلقت انسان است، عنوان کرد: قرآن کریم می‌فرماید «ما برای همه انسان‌های با ایمان الگو معرفی می‌کنیم»، قرآن در این زمینه به جنسبت فکر نکرده و فرا جنسیتی عمل می‌کند، گاهی زنان را الگوی مردان معرفی می‌کند همچون حضرت آسیه(س) یا حضرت مریم(س) را که به عنوان الگو معرفی کرده است.

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) و خاندان آنها بهترین الگو برای شما هستند، اظهار کرد: همه اهل‌بیت(ع) نور واحد هستند، کتاب انسان ۲۵۰ ساله رهبر معظم انقلاب معرفی کننده ائمه معصومین(ع) به عنوان حقیقت یک روح در چهارده بدن با موقعیت‌های مختلف است.

حجت‌الاسلام ریاضت با بیان اینکه آیه مباهله امیرمومنان امام علی(ع) را جان پیامبر(ص) معرفی می کنند، ابراز کرد: سیره عملی اهل‌بیت(ع) باید الگوی ما باشد و افتخار کنیم که در سایه‌سار ولایت آنها هستیم. امروز بررسی کنیم چند درصد زندگی ما با سیره عملی امام رضا(ع) سنخیت دارد، باید به سیره عملی امام رضا(ع) معرفت پیدا کرده و آن را در زندگی خود اجرا کنیم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خدا چهارده معصوم(ع) را به ما داده که ما در خانه آنها هدایت شویم اما متاسفانه ما در خانه آنها می‌رویم که فقط حاجات دنیوی و پست خود را بگیریم بدون اینکه دنبال اطاعت از درخواست‌های آنها باشیم، گفت: در تاریخ زندگی اهل‌بیت(ع)‌ و از جمله امام رضا(ع) پررنگ‌ترین نقطه در زندگی آنها دسترسی آسان فقرا و محرومان به آنها بود، طوری کمک می‌کردند که آبروی محرومان نرود.

وی با اشاره به این آیه قرآن کریم که «ای ایمان آوردندگان کمک‌های خود را با اذیت و آزار باطل نکنید» اظهار کرد: امام رضا(ع)‌ در منزل خود برای رفع حوائج مردم و فقرا جایی را قرار داده بودند که به باب‌الحوائج معرف شده بود بعد شهادت حضرت به امام جواد(ع) سفارش می‌کنند که باب‌الحاجات فراموش نشود و مبادا مردم از در خانه ما ناامید بروند یا دسترسی آنها به ما سخت باشد. این رفتار امام رضا(ع) الگوگرفته از سیره عملی سایر ائمه معصومین(ع) است.

حجت‌الاسلام ریاضت افزود: یکی از اصول مهم معرفتی ما بر سیدالشهدا(ع) قصه دفن ایشان است که مغفول مانده است. هنگام دفن ایشان مشاهده می‌شود که به اندازه کف دست روی کتف حضرت پینه بسته شده است و آن آثار فشار کیسه‌هایی بوده که برای کمک به محرومان بر پشت خود حمل کردند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام رضا(ع) برای کمک به مردم نگاه فرادینی داشتند و گزینشی رفتار نمی‌کردند، گفت: امام رضا(ع) در کرامت، بذل و بخشش به نیازمندان و محرومان به فرد نگاه نمی‌کند به کرم خود توجه دارد.

وی با اشاره به روایتی از ائمه معصومین(ع) عنوان کرد: «خوش به حال کسی که امر ما را زنده می‌کند، معارف ما را یاد گرفته و به دیگران آموزش می‌دهد»؛ امروز در عرصه کرونا ما بیش از گذشته نیاز داریم که سیره عملی اهل‌بیت(ع) را به اجرا بگذاریم.

حجت‌الاسلام ریاضت ادامه داد: امروز کل دنیا با همه پیشرفتی که دارد اسیر ویروسی است که همه آن ۵ گرم هم نمی‌شود، کارتل‌ها و سرمایه‌داران بزرگ اقتصادی را به ورشکستگی رسانده است. انسان با علم اندکی که داشت به خود ظلم کرده که به اینجا رسیده است.

 استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ظلم ما شیعیان این است که سیره عملی اهل‌بیت(ع) را کنار گذاشتیم، گفت: پس از گره‌گشایی از گرفتاری مردم شکر به درگاه الهی بسیار اهمیت دارد، خداوند در قرآن فرموده است اگر کفران کنید عذاب من سخت می‌شود. امام صادق(ع) در هر حالی خدا را شکر می‌کردند.

وی افزود: خداوند چیزی را که داده پس نمی‌گیرد اما اگر ناشکری کنیم دیگر نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم. ما قدرشناس هیات، مساجد و زیارت ائمه معصومین(ع) نبودیم به عنوان مثال برخی به خاطر مسجد و هیات با خانواده خود قطع رابطه می‌کنند در حالی که قطع صله رحم سیره عملی ائمه معصومین(ع) نیست.

حجت‌الاسلام ریاضت با بیان اینکه اید به یکدیگر رحم کنیم تا خداوند به ما رحم کند، اظهار کرد: بسیاری اعم از مسئولان و مردم در کرونا به جای رفع گرفتاری دیگران به ویژه محرومان و نیازمندان گره در کار آنها می اندازند و گرانی ایجاد می‌کنند این اقدام با سیره عملی اهل‌بیت(ع) سنخیت ندارد.

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: پیر پالان دوز یکی از سران صوفیه بوده است، ائمه معصومین(ع) همواره صوفیان را مورد لعن خود قرار دادند این سخن این اشتباه است که گفته می‌شود برای زیارت امام رضا(ع)‌ در ابتدا پیرپالان دوز را زیارت کرده و از او اذن دخول بگیرید؛ از کارهایی که به نام امام رضا(ع) و اهل‌بیت(ع) کردید در حالی که سیره آنها نبود استغفار کنید.

کد خبر 944187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha