واقعه عاشورا «درست» نشان داده شود نه «درشت»

واقعه عاشورا به جای درشت نشان دادن بایددرست نشان داده شود و تحقق این مهم ملزم ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین شعرا و مداحان است و باید دید مخاطب چقدر رشد کرده و شعر فاخر را حمایت و دنبال می کند و تحقق این اقدامات نیاز به فرهنگ سازی دارد.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی:کارنامه شعر دینی و آیینی ما از آثار فاخر، عمیق و ارجمند بی بهره نیست شاعران ما در طول زمان و شرایط موجود با سرودن اشعار آیینی و دینی نقش آفرینی کرده اند و ما از روزگاران گذشته شاعران به نام و فاخری مانند فردوسی، مولانا، سعدی، حافظ، عطار و ... را داریم که از دل و جان سروده اند و دست به خلق و آفرینش آثار فاخر و به یاد ماندنی زده اند و خراسان جنوبی نیز به گفته صاحب نظران مهد شعر آیینی است و استاد حسام خوسفی گواه بر این مدعا است.

 

با توجه به قرار داشتن در دهه امر به معروف و نهی از منکر و دهه محرم استفاده از اشعار آیینی فاخر می تواند تا حدود زیادی از آسیب های مداحی بکاهد.

 

ارتباط شعرا و مداحان

در این زمینه یکی از شعرای شعر آیینی خراسان جنوبی با بیان این که فرهنگ سازی زمانی محقق می شود که واقعه عاشورا به جای درشت نشان دادن، درست نشان داده شود، تاکید کرد: تحقق این مهم نیاز به ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین شعرا و مداحان دارد و باید دید مخاطب چقدر رشد کرده و شعر فاخر را حمایت و دنبال می کند.

 

دکتر«حبیب حاجی پور» در گفتگو با خبرنگار شبستان خواستار نزدیکی ارتباط و هم اندیشی بین محافل، حسینیه ها، مساجد، مداحان و شعرا و دادن خوراک فکری خوب به جامعه شد و تاثیر این اقدام را بر مخاطب مهم ارزیابی کرد.

 

به گفته وی اشعار فاخر و ارزشی نسبت به اشعاری در سطح پایین تر، باید باز شناخته شده و در اختیار اقشار مختلف جامعه به خصوص جوانان قرار گیرد که در این زمینه رسانه ها نقش به سزایی دارند و رسانه های مختلف اعم از نوشتاری، دیداری، مجازی و... با مطرح کردن اینگونه آثار می توانند نقش مهمی در هدایت جوانان ایفا کنند.

 

توجه به بعد معرفتی شعر آیینی

به گفته این شاعر شعر آیینی، در عرصه شعر آیینی باید به دو مطلب توجه ویژه کرد، یادآور شد: در زمینه سرودن شعر آیینی علاوه بر بعد محبت، بعد معرفت را هم باید مد نظر قرار داد.

 

حاجی پور در خصوص آسیب های مداحی ها به فاصله بین شعر فاخر و اشعار سروده شده مداحان اشاره و تاکید کرد: برخی مواقع بحث محبت اهل بیت (ع) بر بعد معرفتی آن غلبه می کند و شاهد مداحی هایی هستیم که به قول عوام، مداح برای مجلس گرمی اقدام به سرودن اشعاری می کند که درست نیست باید محبت همراه با معرفت بوده تا بتواند فرهنگ ساز باشد.

 

وی با بیان این که مداحان کمتر از اشعار فاخر استفاده می کنند و یا شعرا کمتر شعر خود را در اختیار مداحان می گذارند، اظهار داشت: متاسفانه با توجه به ارتباط کم مداح و شاعر، برخی مواقع فقط به دنبال برانگیخته شدن بعد هیجانی و احساسی مردم هستیم.

 

این شاعر آیینی یادآور شد : آنچه مداحان در قالب شعر ارایه می کنند گرچه در بین آن ها کار فاخر هم دیده می شود اما در مواقع زیادی بسیار نازل بوده و از لحاظ موضوعی، محتوا و ساختاری باید از یک جایی جلوی آن گرفته شود.

 

حاجی پور با بیان این که سرودن شعر نباید بر اساس خواسته مخاطب باشد، تاکید کرد: رسالت شاعران این است که ذائقه، احساس، اندیشه و آگاهی مخاطب را با آثار تولیدی خود رشد دهند و این مهم نیاز به فرهنگ سازی دارد.

 

به گفته وی گرچه فرهنگ سازی نیاز به زمان دارد و به سرعت محقق نمی شود اما باید از یک جا شروع کرد و به طور یقین با گذشت زمان این مهم هم محقق می شود.

 

وی ارایه خوراک خوب در جامعه در زمینه های مختلف مانند شعر و ... را مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: با شناساندن اشعار فاخر و ... روح و ذهن مردم به خصوص نسل جوان عادت کرده و به مرور تاثیر آن در جامعه بیش از پیش مشاهده می شود.

 

انتقال دغدغه مردم

حاجی پور با بیان این که ارتباط باید دو سویه باشد، تاکید کرد: به عنوان هنرمند انجام کار مانند سرودن اشعار باید دغدغه مند بوده و هنرمند با گنجاندن خواسته و دغدغه مردم در اشعار خود ارزش ها را منتقل کند.

 

در ادامه«فاطمه مریم حسامی» یکی دیگر از شاعران استان هم در گفتگو با خبرنگار شبستان زبان شعر را زبان احساس و عاطفه دانست که بر افراد به خصوص جوانان که تابع احساس هستند تاثیر به سزایی دارد.

 

وی زبان شعر آیینی را به مثابه آیینه تشبیه کرد که عقاید و افکار اسلامی را منعکس کرده و می تواند مانند رسانه ای باشد که از آن برای بازگو کردن مشکلات جامعه بهره برد.

 

مسئولیت شعر آیینی

حسامی نیز بسیاری از اشعار سروده شده برخی مداحان را مورد قبول ندانست و تاکیدکرد: شعر آیینی از نظر محتوا و معنی نسبت به دیگر اشعار مسئولیت مهمی دارد و هر کس نمی تواند محتوای عالی آن را بیان کند.

 

وی بر این نکته اذعان دارد که گاها تاثیر شعر آیینی از رسانه ها هم بیشتر است و متاسفانه در برخی موارد اشعاری توسط برخی مداحان خوانده می شود که در شأن و منزلت ائمه اطهار نیست.

 

وی با بیان این که شاعر فرزند زمان خود است، خاطر نشان کرد: شاعر باید در جامعه ای که زندگی می کند مسایل و مشکلات زمان خود را در قالب شعر بیان کند.

 

 

 

کد خبر 965929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha