گزارشی از کمیسیون تخصصی الگوهای مقاومت در قرآن کریم

دبیر علمی کمیسیون تخصصی الگوهای مقاومت در قرآن کریم به ارائه گزارشی از این کمیسیون در همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم پرداخت و گفت: لازم است در ارائه الگو صرفا به امور انتزاعی پرداخته نشود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «سید علی اکبر حسینی» در مراسم اختتامیه اولین همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» که پیش از ظهر امروز(پنجشنبه 3مهر) در سالن نشست های ستاد دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، به ارائه گزارشی از کمیسیون تخصصی «الگوهای مقاومت در قرآن کریم» پرداخت.

 

دبیر علمی کمیسیون الگوهای مقاومت در قرآن کریم یادآور شد: شش مقاله در این کمیسیون ارائه شد که حجت الاسلام والمسلمین الهی نژاد به عنوان اولین نفر به تبیین قرآنی نقش مقاومت در حکومت جهانی مهدوی پرداخته و هندسه بحث را به گونه ای طراحی کردند که تقابل حق و باطل به عنوان محوری ترین مبنا و بنیادی ترین نقطه اتکای بحث بود.

 

وی اضافه کرد: ایشان اشاره کردند که در حوزه تکوین و تشریع این تقابل وجود دارد و بالاترین تقابل بین حکومت جهانی امام زمان(عج) و دشمنان ایشان است و آیات مناسب قرآنی برای استناد و اثبات ادعای خود را مطرح کردند و به پنج مؤلفه قرآن بیان گر تقابل دائمی حق و باطل نیز اشاره داشتند.

 

حجت الاسلام حسینی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: آقای عیسی زاده دومین مقاله را ارائه کردند که شاخص های الگوی مقاومت در قرآن کریم بود؛ مباحث ایشان در این مقاله تقریبا انتزاعی است ولی می‌تواند شاخص هایی را برای ایجاد رفتار ارائه کند و ایشان 12 راهبرد و شاخص را مطرح کردند که از جمله آنها ایمان، اخلاص، توکل و پرهیز از صلح با کفار بود.

 

وی عنوان کرد: آقای حسینی نودادی در مقاله بعدی با عنوان «شاخصه های اجتماعی الگوی برتر مقاومت در قرآن» به قدرت، علم، امانت داری، شجاعت، پرهیز از تفرقه، ولایت پذیری و غیرت ورزی به عنوان برترین و اساسی ترین شاخصه های اجتماعی الگوی برتر قرآن اشاره کردند.

 

این پژوهشگر قرآن و معارف اسلامی در ارائه گزارشی از مقاله شاخصه‌های فرهنگی گفتمان مقاومت اسلامی در قرآن به قلم سرکار خانم صدیقه بنازاده اظهار داشت: در این مقاله نیز شاهد تکرار مؤلفه های فرهنگی مقاومت و اجتماعی بودیم یعنی به نوعی شاخصه های مطرح شده در این مقاله و مقاله قبل یکی بودند.

 

وی اضافه کرد: با توجه به این که ما در این کمیسیون به دنبال ارائه الگو بودیم مقالاتی که به این حوزه به صورت تخصصی بپردازند کمتر بود چون هر تراز مدلی پشتوانه دانشی و نظری را اقتضاء می‌کند، ولی در این بخش دو مقاله شاخص داشتیم که از این جهت، فاخرتر و متشخص تر بود.

 

حجت الاسلام حسینی یادآور شد: «طراحی الگوی مقاومت اسلامی از منظر قرآن کریم» نوشته خانم ها حمزه ای وجانجانی به خوبی این بحث را مطرح کرده بود که به عقیده من می‌تواند این مدل تعمیم داده شود و بر اساس این مدل گویا، علمی و کلاسیک و منطبق با آن چیزی که امروز اقتضای دانش  است، از جهت کاربردی و پدیدار شناسی کارهای دیگری انجام شود.

 

وی افزود: آقای حبیب زمانی محجوب کاری به عنوان «عوامل موفقیت امت های استقامت کننده در قرآن کریم» پرداختند که از کارهای انتزاعی رایج فاصله گرفته و پدیدهای اجتماعی قرآن که در جامعه پیش از قرآن و در بستر رابطه امت و پیامبر بود را مطرح می کرد ولی در مؤلفه ها باز هم انتزاعی است که از جمله آنها ایمان و توکل و اعتقاد و همبستگی که از جهت گزارشی با مقالات قبل فرقی ندارد.

 

دبیر علمی کمیسیون الگوهای مقاومت در قرآن در ادامه عنوان کرد: به عقیده من برای انتشار مجموعه مقالات به صورت فاخر و ارزنده باید زمینه ایجاد و تألیف و ارائه آثار با رفع کاستی ها و ناراستی ها مهیا شده و یک متن قابل ارائه و قابل استفاده برای جامعه علمی و پژوهشی کشور در حوزه قرآن و معارف آن آماده شود.

کد خبر 975538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha