آتش نشانان جان خود را برای ایمنی مردم به خطر می اندازند

پورکربلایی محمد با بیان اینکه از دوران کودکی همیشه دوست داشتن آتشن شان شوم، شور و هیجان و نجات دادن جان مردمی که دچار حادثه می شوند برایم لذت بخش بود، گفت:آتش نشانان جان خود را برای ایمنی مردم به خطر می اندازند.

خبرگزاری شبستان - مشهد؛ آتش‌نشانی در زمره سخت ترین کارهای دنیاست، باید بدنی آماده داشت و از سرعت عمل خوبی هم برخوردار بود، قدرت تحلیل سریع، اعصاب قوی و کنترل خود در برابر واکنش‌های احتمالی آسیب دیدگان از حریق یا هر حادثه دیگری، از لازمه‌های عملکرد یک آتش‌نشان در محل حادثه است.

 

تجهیزات خوب و به روز را هم که به این خصوصیات اضافه کنیم موفقیت یک عملیات تقریبا تضمین می‌شود، اما برای یک آتش ‌نشان خوب بودن چه چیزهایی لازم است، به مناسبت ۷ مهر روز آتشنشانها گفت و گویی با یکی از آتشنشان فداکار مشهدی ترتیب دادیم، «مرتضی پورکربلایی محمد» از آن دسته از آتشنشان ورزشکاری است اکه عشق و فداکاری را لازمه شغل خود می داند، آنچه را که در ادامه می خوانید شرح این گفتگو است.

 

چه قدر به شغل اتش نشانی علاقه دارید و علت نامگذاری روز آتش نشان چیست؟

 

از دوران کودکی همیشه دوست داشتن آتشنشان شوم، شور و هیجان و نجات دادن جان مردمی که دچار حادثه می شوند برایم لذت بخش بود، در هفتم مهرسال ۱۳۵۹ شرکت نفت آبادان مورد حمله هوایی قرار گرفت و آتش نشانان برای اطفا حریق به آن محل اعزام شدند.

 

در حین عملیات اطفاء حریق پالایشگاه نفت آبادان دوباره مورد حمله هوایی نیروهای عراقی قرار گرفت که در این حمله تعدادی از آتش نشانان به شهادت رسیدند به همین این روز را روز آتش نشانی و خدمات ایمنی نامگذاری نمودند.

 

حادثه پلاسکو چه تاثیری در روحیه شما گذاشت؟

 

ما آتشنشانان عاشق کارمان هستیم اما حدود چهار سال پیش که «پلاسکو» فرو ریخت و آتش‌نشانان را به کام مرگ کشاند ناراحت و اندوهگین شدیم اما این حادثه تلخ سختی این کار را بیش از پیش به مردم نشان داد و ثابت کرد آتش‌نشانان تا پای جان، از مردم در برابر بلایا دفاع می‌کنند.

 

در یک جمله آتش نشانی را تعریف کنید و ویژ گی های یم آتش نشام موفق را بگویید؟

 

آتشنشانی را می توان درعشق، ایثار و جان فدایی خلاصه کرد، یک آتش نشان خوب باید دارای ویژگی های بالایی باشد از جمله می توان به منظم، شجاعت و ایثار اشاره کرد، دیگر ویژگی مهم اینکه یک آتش نشان خوب باید ورزید و دارای آمادگی جسمانی بالایی باشد تا در صحنه های آتش سوزی و میدان عمل کارایی لازم را داشته باشد.

 

شغلتان جزء مشاغل سخت است کمی از سختی های شغلتان برایمان توضیح دهید؟

 

تصور کنید که در خواب عمیقی هستید و ناگهان با صدای آژیر بلندی بیدار می‌شوید و باید بلافاصله لباس‌های چند کیلویی را بپوشید و خودتان را به ماشین آتش‌نشانی برسانید و حرکت کنید. چقدر بدن و سیستم عصبی تان باید چنین فشاری را تحمل کند که بتواند شما را برای اطفای حریق آماده کند این بخش کوچکی از سختی کارمان است.

 

وظایف یک آتش‌نشان تنها به خاموش کردن آتش ختم می‌شود یا گسترده‌تر از آن است؟

 

ما خیلی فعالیت‌های گسترده‌ای داریم مثلا یک‌سری‌ کارها که شاید مردم ندانند و اطلاعات کامل و جامعی درباره آنها نداشته باشند مثلا انواع آتش‌ها وجود دارد؛ حریق‌های مسکونی، تجاری، انواع حریق‌های خودرو و حتی سطل‌های زباله که شاید پیش‌پاافتاده به نظر برسند، همچنین در فضای سبز و پارک‌ها اگر دو خودرو با هم تصادف کنند و نشتی گاز یا بنزین داشته باشند، آتش‌نشانی برای پیشگیری حتما باید آنجا حضور داشته باشد یا اگر خودرویی تصادف کرده باشد و چند نفر داخل خودرو مانده باشند، تیم نجات وارد عمل شده و افرادی که محبوس شده‌اند را بیرون می‌کشند.

 

مورد دیگری که در طول روز به ما گزارش داده می‌شود، حادثه آسانسور است و کسانی که داخل آسانسور حبس می‌شوند که نجات آنها بر عهده آتش‌نشان‌هاست. همین‌طور حادثه چاه یا فضای معلق کوهستان که در این حادثه‌ها معمولا با تلفات جانی و حوادث دلخراشی مواجه می‌شویم.

 

شیفت‌های آتش‌نشانان به چه صورت است؟

 

۲۴ ساعت سر کار هستیم و ۴۸ ساعت استراحت می‌کنیم. البته از این ۴۸ ساعت هر موقع که با ما تماس گرفته شود، باید سرکار حاضر شویم البته چند ایستگاهی در مشهد وجود دارد که همکاران ۲۴ ساعت سرکار بوده و تنها ۲۴ ساعت استراحت هستند.

 

شیرین ترین و تلخ ترین خاطره دوران کاری خور را بیان کنید ؟

 

در کار ما شیرین ترین خاطره نجات به موقع جان مردم حادثه دیده است اما هر لحظه که تلفن آتشنشانی به صدا در میآید تمام کارکنان نگران می شوند که چه حادثه ای پیش آمده است، اما تلخ ترین خاطره من مربوط به شهادت دوست و همکار فداکارم حمید نوروزی هست، تایم صبح بود که خبر شهادتش رو پای بیسیم شنیدم و به شدت ناراحت و اندوهگین شدم.

 

سخن پایانی؟


در پایان، ضمن تشکر از پدر،دمادر و همچنین همسر مهربانم فرارسیدن هفت مهر روز آتش نشان را به همکاران عزیزم در سازمان آتش نشانی شهرستان مشهد و تمامی آتش نشانان ایثارگر کشور عزیزمان ایران تبریک و تهنیت عرض می نمایم و روزهای بی خطر و حادثه ای را برای شهروندان آرزو می نمایم.

کد خبر 977149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha