لزوم  نهادینه کردن مصرف ویتامین ستاره دار در جامعه

ویتامین D که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی، عروقی، تراکم استخوان ها و ... دارد به عنوان یک ویتامین ستاره دار نقش مهمی در ارتقای سطح سلامت جامعه دارد که باید مصرف آن را نهادینه کرد.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد کشور ما در سنین مختلف را دچار خود کرده است، کمبود کلسیم و ویتامین D است که نقش موثری در ابتلا به پوکی استخوان دارد و همچنین موجب بروز آسیب های عضلانی و مفاصل می شود. 
مصرف مداوم مکمل و مواد غذایی حاوی این ویتامین نقش موثری در تامین پایدار آن و جلوگیری از بسیاری از عوارض جسمی و حتی روحی دارد که باید در این حوزه در جامعه فرهنگ سازی کرد:

«مرضیه اکبر زاده» با تاکید بر اهمیت وجود ویتامین D کافی در بدن می گوید: کارکرد ویتامین D در بدن تنها به تراکم استخوان محدود نمی شود بلکه در سلول های مغز، پانکرانس و تولید انسولین، سول های سیستم ایمنی، عضلانی و پوستی نیز گیرنده دارد.

استادیار دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز می افزاید: در بهترین حالت، روده ها تنها 30 درصد کلسیم دریافتی را جذب می کنند اما مصرف ویتامین D موجب افزایش جذب کلسیم و ایجاد تراکم استخوانی در کودکی و نوجوانی و حفظ آن در بزرگسالی می شود.

وی تاکید می کند: ویتامین D از بروز بیماری های دیابت، ام اس، عوارض قلبی، فشار خون و ... جلوگیری می کند و نقش مطلوبی در مبارزه با افسردگی و سرطان های سینه و پروستات دارد.

اکبر زاده با اشاره به راه های دریافت این ویتامین بیان می کند: راه های دریافت ویتامین D3 در معرض نور خورشید قرار گرفتن به مدت 20  دقیقه، مصرف ماهی ساردین و روغن کبد ماهی و ... است اما مصرف محصولات غذایی غنی شده با ویتامین D آسان ترین و ارزان ترین راه است که اثر ماندگار و پایدار خواهد داشت.

وی تصریح می کند: لبنیات به دلیل برخورداری از کلسیم، گزینه خوبی برای غنی شدن با ویتامین D است و باید فرهنگ مصرف بیشتر از لبنیات در خانواده ها با ارائه و معرفی محصولات جدید و غنی شده تقویت شود.

اکبر زاده با اشاره به نقش ویتامین D در مقابله با کرونا می گوید: تحقیقات اخیر نشان داده است که احتمال ابتلا به کرونا در افراد دارای کمبود ویتامین D بیشتر است و مصرف لبنیات غنی شده با این ویتامین می تواند موثر باشد.

وی تاکید می کند: عدم مصرف لبنیات در بحران کرونا مصداق علمی ندارد و متاسفانه در سال های اخیر، علیه لبنیات، تبلیغات منفی شده است اما علت اصلی بر هم خوردن تعادل ریز مغذی هایی مثل کلسیم، منیزیم، ویتامین  D و ... در بدن در واقع عدم ایجاد تناسب میان مصرف لبنیات و سبزیجات است.

رفع کمبود ویتامین D با غنی سازی محصولات غذایی

«ابراهیم ترابی»، نیز با تاکید بر لزوم نهادینه کردن مصرف ویتامین D در جامعه می گوید: 70 تا 80 درصد مردم در جامعه با کمبود این ویتامین مواجه هستند و شرکت فرآورده های لبنی «رامک» برای جبران این کمبود به غنی سازی محصولات خود با ویتامین D و کلسیم روی آورده است.

مدیر کارخانه محصولات لبنی «رامک» می افزاید: مصرف محصولات غنی شده با ویتامین «دی» در این شرکت می تواند، 30 درصد نیاز روزانه هر فرد را تامین کند.

وی اضافه می کند: برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن، مصرف شیر و ماست و پنیر غنی شده توسط متخصصان و پزشکان توصیه شده و  گروه لبنیات همچنین، مهم‌ ترین منبع تامین کلسیم و فسفر است.

ترابی تاکید می کند: بهره مندی محصولات جدید «رامک» از ویتامین D3 علاوه بر تامین سلامت مصرف کنندگان، آنها را از عوارض کمبودهای این ویتامین در امان نگه می دارد.

وی ادامه می دهد: بر این اساس محصولات جدید در قالب «سان ماست» و «سان چیز» با هدف تقویت هرم غذایی به جامعه عرضه شده اند که با برخورداری از ویتامین  D3موجب بهبود تراکم و استحکام استخوان و دندان و همچنین موجب افزایش جذب کلسیم در بدن می شوند.

 

ترابی ابراز امیدواری می کند: امیدواریم که با ترویج فرهنگ و توسعه تغذیه سالم در جامعه از بیماری‌های پوکی استخوان و کم خونی پیشگیری شود و شاهد استفاده بیشتر از ماست و پنیر غنی شده در سبد غذایی خانواده ها باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش قیمت محصولات غذایی می گوید: افزایش قیمت کالاهای ورودی به کارخانه ها، قیمت ظروف پلاستیکی، کارتن و ... همگی بر افزایش قیمت مواد غذایی اثر گذار است.

ترابی می افزاید: 70 درصد قیمت تمام شده محصولات لبنی را شیر تشکیل می دهد که قیمت نهاده های دامی نیز 70 درصد قیمت شیر را تحت تاثیر قرار می دهد و گرانی و کمبود نهاده ها در شرایط حاضر تا 85 درصد بر قیمت شیر اثرگذار است.

وی تاکید می کند: در این شرایط، تولید کننده یا باید کار را تعطیل کند و یا در مقابل این افزایش قیمت ها تصمیم بگیرد و به تولید ادامه دهد و در شرایط امروز، تولید سخت است و باید به عنوان یک سرباز در حوزه اقتصادی تلاش کرد.

جهش تولید با غنای محصولات غذایی

«محمد هاشم پور» نیز با تاکید بر لزوم ایجاد ارتباط مستمر با مصرف کنندگان برای تولید محصولات غذایی گفت: نگاه و ذائقه مصرف کننده در طراحی یک محصول نقش مهمی دارد.

مدیر بازاریابی کارخانه محصولات لبنی «رامک» ادامه می دهد: محصولات «سان ماست» و «سان چیز» کارخانه «رامک» بعد از تست خانگی بر روی 300 مصرف کننده و نظر سنجی آنها برای مطابقت با ذائقه ایرانی به مرحله تولید رسیده اند.

وی اضافه کرد: همچنین این محصولات مورد تایید انجمن تغذیه ایران نیز قرار گرفته است و علاوه بر عرصه در بازار داخلی کشور، صادر نیز می شود که نقش مطلوبی در جهش تولید نیز خواهد داشت.

متاسفانه اینکه بسیاری از ما مصرف لبنیات را در طول هفته جدی نمی گیریم و شاید مکمل های حاوی ویتامین D  را نیز به طور مداوم استفاده نمی کنیم، باعث می شود در طولانی مدت، علاوه بر ایجاد مشکلات جسمی و هزینه فردی، برای جامعه نیز هزینه های درمانی قابل توجهی ایجاد شود.
گزارش: مریم شمالیان

 

کد خبر 978209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha