عاشورا عالی ترین راه ورسم زندگی سعادمند را برای جهانیان ترسیم کرد

در همایش «زیارت به عنوان سلوک معنوی» تاکید شد: در ستیز ادمی به عنوان خلیفه خداوند بر روی زمین ، با شیاطین جنی و انسی و نمودهای جور و جهل، عاشورا عالی ترین راه ورسم زندگی سعادمند را برای جهانیان ترسیم می نماید.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان،  همایش بین الادیانی با موضوع «زیارت به عنوان سلوک معنوی» به صورت مجازی برگزار شد، در این همایش موبد دکتر «اردشیر خورشیدیان» رئیس انجمن موبدان ایران درهمایش بین المللی زیارت سلوک معنوی گفت: خداوند انبیا را فرستاد تا مردم را انسانیت و اخلاق نیکو بیاموزند و به وسیله خدمت به خلق، طرفداری از حق و مبارزه با باطل انسان هها را به سوی خداوند یکتا و بی همتا رهنمون شوند.

وی افزود: حرکت امام حسین حرکتی کنشگر، سازنده، خیّر و به دنبال نیکی و خیر و گسترش دهنده راستی و عدل و داد برخواسته از آن بود و ما باید از سیره امام حسین علیه السلام که در تاریخ کم نظیر است درس بگیریم که با ظلم و دروغ و ریا مبارزه کردند و رفتار ایشان در دوران زندگانی به ویژه در صحرای خشک و سوزان کربلا نه تنها درس بزرگی به مسلمانان آن زمان داد بلکه الگوی رفتاری بزرگی برای تمام انسان های نیک اندیش و نیک گفتار و نیک کردار در سرتاسر جهان از جمله زرتشتیان می باشد.

 

بنابراین گزارش در ادامه این همایش «حبیب عابدی» رییس انجمن صابئین گفت: مهمترین هدف عاشورا نیز اعتلای توحید و محو آثار هر گونه شرک، نفاق وخود خواهی بود. به همین دلیل نبایدبه حماسه کربلا، به عنوان حادثه ای تاریخی نگریست، بلکه لازم است ابعاد وجودی ان را در قلمرو گذشته وآینده ودر سیطره زمان ودر حیات انسانها مورد توجه قرار داد.

 

رییس انجمن صابئین افزود: در ستیز ادمی به عنوان خلیفه خداوند بر روی زمین ، با شیاطین جنی و انسی و نمودهای جور و جهل، عاشورا عالی ترین راه ورسم زندگی سعادمند را برای جهانیان ترسیم می نماید، به علاوه این حرکت مقدس مثل اعلای جهاد اکبر ومبارزه با نفس است ودراین رهگذر درس درست زیستن، به حیات معنوی  وکسب مقامات عالی عرفانی ودرجات معنوی را در عرصه عمل به مشتاقان کمالات ملکوتی اموخته ودر این راستا هیچ ابهامی برای پویندگان طریق حق وعاشقان عدالت بافی نگذاشته، است.

عابدی تصریح کرد: به همین دلیل قلوب اهل معرفت وفضیلت در برابر این مشعل فروزان به تعظیم فرو می افتد وان را بزرگترین تجلی مقام والای انسانیت تلقی کرده اند. از بارز ترین مسایلی که در سیره اهل بیت عصمت وطهارت مشاهده می گردد تبیین هدف امام حسین( ع) از نهضت عاشورا است. هدف قیام مقدس حسینی برای جلو گیری از انحراف وضلالت ودر راستای رهانیدن جامعه از جهل و نادانی بوده است.

رییس انجمن صابئین گفت: در واقع امام حسین ( ع) با فداکاری های خالصانه وهمه جانبه اش سر مشق جاویدان انسانهای ازاده شده که در مقام هدایت افرین با خون جوشان وتحول افرین، رهبری الهی والهام بخش بر اعماق قلوب واندیشه انان پر تو افشانی می نماید وضمیر انها را از امور دنیوی وحالات فنا پذیر فراتر می برد و به ملکوت وعرش وحقیقت پیوندمی دهد.

وی خاطر نشان کرد: قیام اصلاحی  ابا عبدلله الحسین ( ع) ریشه در نهضتهای اصلاحی انبیا داشت واو وارث خط صلاح پیامبران بود ودر این راه جان داد وشهید شد تا مفاسد  وظلم وجور ستمگران وزور گویان بر چیده شود. از مجموع این سخنان چنین بدست می ایدکه، امر به معروف ونهی از منکر، اصلاح امت اسلامی از تباهی ها وبر پا داشتن سیره وروش وپیامبر(ص) وحضرت علی( ع)، حاکمیت امام راستین، ارکان اصلی نهضت عاشورا را تشکیل می داد، اما بدون شک شاخصه نهضت امام حسین عامل امر به معروف و نهی از منکر است وبه سبب همین عامل، این نهضت شایستگی پیدا کرده است که برای همیشه زنده به ماند وبرایهمیشه یاد اوری شود واموزنده باشد۰

 

بنابراین گزارش در ادامه «یونس حمامی لاله زار» رئیس جامعه کلیمیان ایران در همایش «زیارت به عنوان سلوک معنوی در ادیان» گفت: از دو جهت می توان حرکت امام حسین را مورد مطالعه قرار داد. ابتدا مبارزه با ظلم، عدالت محوری و دفاع از حق که این جننبه وجه مشترک همه پیامبران و بزرگان دین هست. از حضرت ابراهیم (ع) گرفته تا دیگران که در آیین یهودیت حضرت موسی کلیم الله نمونه بارز ظلم ستیزی است که در مقابل امپراطور آن موقع دست به قیام میزند تا یهودیان را از دست او نجات دهد. و این نمونه ای است که در مورد امام حسین(ع)هم دیده میشود.

حمامی لاله زار به دومین جهتی که می توان حرکت امام حسین را مطالعه کرد اشاره کرد و گفتپایداری بر ایمان و اعتقاد حتی تا پای جان که این مورد هم در حضرت امام حسین دیده می شود که در اثر ایمان و باوری که دارد می خواهد حق را به اثبات برساند و مردم را امر به معروف و نهی از منکر بکند و در مقابل حاکم ظالمی که به ناحق حکومت را به دست گرفته و می داند که حتی او را خواهد کشت. این ها دلیلی برای سکوت او نمی شو

 

همچنبن ، آیت الله اعرافی درهمایش بین المللی « زیارت به عنوان سلوک معنوی» که با شرکت نمایندگان و رهبران ادیان مختلف برگزار شد گفت: اربعین فرصتی خاص و پر محتوا است که لازم است مورد مطالعه قرار گیرد و اینکه می بینیم سفر ساده و زیارت اربعین ای که جابر با همراهش عطیه رفت امروز بعد از ۱۴۰۰ سال به بزرگترین اجتماع بشری و دینی عالم تبدیل شده است که عاشقانه عدالت و انسانیت که در مقابل ظلم و ناعدالتی و استکبار می ایستند در آن حضور پیدا می کنند.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: پس خصوصیت اول تکامل در این حرکت است دوم اربعین امام حسین علیه السلام همه ابعاد هومی و جغرافی در تمام عالم را از بین برده است زیرا می بینیم که افراد مختلف با جنسیت و زبان و قومیت های مختلف از کشورهای گوناگون دور هم جمع می گردند و این مراسم مختص به جایی نیست این حرکت جهانی حتی به ملت های مسلمان دولت­های مسلمان محدود نمی شود بلکه دارای بُعد جهانی است سوم از اهم خصوصیات این پیاده روی اربعین است که دو عنصر مهم در آن وجود دارد یک عنصر تقریب بین مذاهب اسلامی مردم از مذاهب مختلف اسلامی در این مراسم حضور پیدا می کننند.

 

وی خاطرنشان کرد: تقریب بین ادیان مختلف در این حرکت عالمی پیروان ادیان مختلف شرکت می کنند پس از اربعین ۲ درس به ما میدهد، درس تقریب و انسجام مذهبی در عالم اسلام با همه اختلافات و ما به آن محتاجیم و امروزه بیش از هر زمان دیگر محتاج این تقریب و اتحاد هستیم و درس دیگری که می‌توانیم از این پیاده‌روی بگیریم تقریب و گفتگوی بین ادیان مختلف است که امروزه به این امر نیز محتاجیم  چهارم در این شعائر عظیم و حدت انسانی می‌بینیم از سوی حسن مهمانداری ملت عراق بدون هرگونه تفاوت قائل شدن بین افراد وجود دارد و از سویی دیگر می بینیم که این اجتماع میلیونی بی‌نظیر مشارکت صلح‌آمیز همه مردم از قواعد و اماکن و ادیان و مذاهب مختلف را دارد.

همایش بین الادیانی با موضوع «زیارت به عنوان سلوک معنوی» با شرکت نمایندگان ادیان اسلام ، مسیحیت ، یهود، زرتشت ، صابئین از سوی کمیته فرهنگی وآموزشی اربعین ، مرکز ارتباطات بین الملل حوزه های علمیه ،معاونت بین الملل بعثه مقام معظم رهبری وبنیاد بین المللی اربعین حسینی  18 مهر ماه به صورت مجازی برگزارشد.

 

 

کد خبر 981592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha