رایزنی برای اعزام تیم پژوهشی لرزه نگاری به کانون زلزله مراوه تپه

ضمیر گفت: با توجه به وقوع حدود ۲۰ پس لرزه پس از زلزله پنجم مهرماه مراوه تپه، خواستار اعزام تیم پژوهشی لرزه نگاری برای بررسی علل این حادثه در منطقه شدیم.

«امانگلدی ضمیر» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: زلزله ۵.۲ ریشتری پنجم مهرماه مراوه تپه حدود ساعت ۹ و ۱۶ دقیقه صبح در عمق ۱۰ کیلومتری زمین اتفاق افتاد و پس از آن حدود ۲۰ پس لرزه رخ داد که این پس لرزه ها ما را نگران کرده است.

 

فرماندار مراوه تپه ادامه داد: مقرر شد یک تیم از مؤسسه لرزه نگاری ژئوفیزیک دانشگاه تهران برای بررسی علت تداوم ‌پس لرزه های مراوه تپه به منطقه اعزام شوند.

 

وی بیان کرد: مکاتبه حضور تیم پژوهشی لرزه نگاری در مراوه تپه انجام شد و در آینده نزدیک برای بررسی و ریشه یابی حادثه وارد منطقه خواهند شد. 

 

ضمیر یادآور شد: مراوه تپه روی گسل قرار دارد و سال ۴۹ نیز زمین لرزه ۶ ریشتری در این شهرستان به وقوع پیوست که در آن زمان حدود ۸۰ قربانی گرفت.

 

فرماندار مراوه تپه خاطرنشان کرد: ما درخواست داریم مطالعه علمی در مراوه تپه انجام شود و نقاط پرخطر و روی گسل شناسایی شوند تا احداث بنا در آن مناطق ممنوع شود و جان مردم به خطر نیفتد.

 

وی ابراز داشت: خوشبختانه ۲۰‌ پس لرزه رخ داده در مراوه تپه خسارت جانی و مالی در برنداشت اما برای عمران و آبادانی و احداث جاده و سایر امکانات خدماتی نیاز است که نقاط پرخطر و روی گسل در این شهرستان شناسایی شوند.

 

ضمیر به گازرسانی به هفت روستای مرزی مراوه تپه اشاره کرد و گفت: مردم هفت روستای مراوه تپه از نعمت گاز محروم هستند که سال گذشته در جلسه با استاندار گلستان خواستار پیگیری این موضوع شدیم و مقرر شد با همت شرکت گاز گلستان گازرسانی به این روستاها تا سال آینده انجام شود.

 

فرماندار مراوه تپه تأکید کرد: در حال حاضر نقشه برداری برای گازرسانی به هفت روستای مراوه تپه در حال انجام است و در صورتی که پژوهش های زمین شناسی و لرزه نگاری در مراوه تپه سرعت بگیرد نقاط ناایمن شناسایی می شوند و با استخراج داده های علمی در اجرای پروژه ها، تصمیمات راهبردی اتخاذ می شود.

 

وی اضافه کرد: ۶۷ درصد از واحدهای مسکونی مراوه تپه خشتی و گلی است و مقاوم سازی این واحدهای غیرمقاوم در دستور کار ما قرار دارد.

 

ضمیر خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۷۰۰ پرونده برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی غیرمقاوم در مراوه تپه تشکیل شده و به هر واحد مسکونی ۵۰ میلیون تومان تسهیلات اعطاء می شود.

 

فرماندار مراوه تپه یادآور شد: در سال ۹۸ و ۹۹ ایمن سازی و نوسازی ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی در مراوه تپه انجام می شود.

 

کد خبر 982353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha