طراحان مد و لباس باید براساس مبانی نظری اسلامی طراحی کنند

حجت الاسلام قائمی گفت: طراحان مد و لباس برای ارائه الگوی لباس ایرانی اسلامی نیازمند داشتن اطلاعات کافی از نوع پوشش در اسلام هستند و حوزه های علمیه خواهران مازندران می توانند با برگزاری کارگاه های تولید پیش فرض‌های نظری طراحی لباس کمک کار آنها باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام «محمدجواد قائمی» امروز(29مهر) در جلسه اجرایی شدن تفاهم‌نامه چهارجانبه با موضوع مجموعه همکاری‌های ایجاد زنجیره «علم و فناوری، مهارت، تولید محصول، تجاری‌سازی» در راستای تحقق مدل اقتصاد مقاومتی با محوریت «پوشاک اسلامی ایرانی» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر با اشاره به مناسبت پیشرو و گرامیداشت هفته وحدت، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم با فهم معارف نبوی در مسیر انقلاب گام برداریم.

مدیرحوزه های علمیه خواهران استان مازندران ضمن مقایسه عملکرد ایران و دیگر کشورهاهمانند ترکیه و عربستان، افزود: اگر از عربستان بگذریم ترکیه و ایران هر دو مدعی ام القرا بودن در تحولات جدید جهان اسلام هستند، باید توجه کرد که اندیشه‌های دینی که حاکم بر واحد سیاسی ترکیه است با اندیشه‌های دینی ما متفاوت است.

 

وی تصریح کرد: گاهی این سؤال مطرح می‌شود که مردم ترکیه چرا اینقدر نمازشان منظم است، جواب این است که اعتقادات شیعه عقل گرایانه است ولی در حوزه سنت تعبدگرایی داریم، طبق سنت یک رویه دارند و محتوایی در پشت مسئله وجود ندارد.

 

حجت الاسلام قائمی یادآور شد: در ترکیه بحث سکولاریستی مطرح است. در اندونزی و مالزی درصد حجاب و عفافشان تا ۹۰ درصد است چراکه ما در ایران اسلامی مشاغل را مقید به رعایت حجاب و عفاف می کنیم اما این کشورها کل منافع دولتی را مقید به رعایت عفاف و حجاب می کنند.

 

وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه چهارگانه پیرو مسئله حجاب و عفاف و پوشش اسلامی نیازمند بازنگری است، گفت: مشکلات ما در طراحی ،هدف و وظیفه است، در خصوص طراحی در بخش مسئولیت حوزه علمیه خواهران قید شده، عرضه و فروش! در حالی که حوزه نه اصناف است و نه بازاریاب! بلکه یک مرکز آموزشی تولید نظریه است.

 

حجت الاسلام قائمی به فعالیت حوزه علمیه خواهران در حوزه مد و پوشش اسلامی با راه اندازی کارگروه های اندیشه ورز اشاره کرد و اذعان کرد: دانشجویان رشته طراحی دوخت دانشگاه آزاد قائمشهر برای ارائه الگوی لباس ایرانی اسلامی نیازمند داشتن اطلاعات کافی از نوع پوشش در اسلام هستند و حوزه علمیه خواهران می تواند با برگزاری کارگاه های تولید پیش فرض‌های نظری طراحی لباس کمک کار این طراحان باشند.

 

وی ادامه داد:  طراحی لباس در حوزه لباس باید حداقل ۴ مولفه شامل؛ جنبه نگرش دینی و ایجابی، نگرش سلبی دینی یعنی( در لباس زن و مرد جنبه ممنوعیت شهرت وجود دارد یعنی نباید برای بستر جامعه تحریک کننده باشد) و نگرش اجتماعی یعنی( پوشش زن و مرد نباید مانع از فعالیت‌ها و نقش‌آفرینی اجتماعیشان شود) باشد.

 

حجت الاسلام قائمی خاطرنشان کرد: در نگرش چهارم تاکید بر پوشش واجب آمده که با توجه به تعدد بحث نگرش زیبایی انگاری به لباس وجود دارد، تبیین این چهار مولفه باید در یک کارگاه اندیشه‌ورز شکل بگیرد ما مشکل بی پوششی و مشکل پوشش لاکچری داریم.

 

وی عنوان کرد: امروز بحثی که خانواده‌های متدین ما را درگیر کرده و به شدت لابی‌های صهیونیستی روی این موضوع درحال کار هستند و  حتی در امارات و گروه‌های اجتماعی مانور می دهند، بحث حجاب های لاکچری است به این صورت که در یک فرآیند بلند مدت بدون اینکه طرف متوجه بشود به بی حجابی و بی عفتی سوق داده می‌شود.

حجت الاسلام قائمی متذکر شد: ما پوشش را وجه ضمانت عفت می‌خوانیم باید اینها را در کارگاه‌های اندیشه ورز طراحی کنیم ما مبانی نظری اسلامی را بگوییم بعد روی مدلی به توافق برسیم پایلوت طراحی اسلامی شود و تکثیر پیدا کند.

 

مدیر حوزه های علمیه خواهران استان مازندران اعلام کرد: در حوزه فروش و حمایت از کالا و لباس میتوانیم در مدارس ۲۲ گانه با ایجاد نمایشگاه، فضایی در اختیار تولیدکننده  قرار دهیم، همچنین از ظرفیت ۶ هزار طلبه خواهر در سطح آموزشی و تبلیغی می توانیم در مسیر ترویج پوشش اسلامی استفاده کنیم.

کد خبر 985253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha