مهم‌ترین جلوه عملی دعای فرج، زمینه‌سازی برای ظهور است/ وحدت ضرورت مهم امروز جهان اسلام است

حجت‌الاسلام میهن‌پرست بابیان اینکه وحدت جهان اسلام در منظومه فکری امامین انقلاب راهبردی اساسی است، گفت: مهم‌ترین جلوه عملی دعای فرج، زمینه‌سازی برای ظهور است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، امام‌جمعه شهر چوار، ظهر امروز (2 آبان) در خطبه‌های این هفته نماز جمعه در مسجد مقدس صاحب‌الزمان (عج) این شهر با اشاره به خطبه چهل و هفتم کتاب شریف نهج‌البلاغه، اظهار کرد: براثر سيطره بنی امیه بر کوفه و فرستادن جاسوسان و مأموران خشن و ناپاک خویش و دادن زمام امور به دست این‌گونه افراد و بخشش بیت‌المال به نااهلان، فضای آن را آلوده و مسموم ساختند و بسیاری از مردم را از آیین تقوی و پاکی منحرف کردند.

 

حجت‌الاسلام «شهاب‌الدین میهن‌پرست» تصریح کرد: بابیان اینکه دو دیدگاه مختلف درباره کوفه وجود دارد، افزود: اگر از کوفه مدح شده به خاطر قداست ذاتی مردم آنجا است و اگر مذمت شده به خاطر آلودگی‌هایی است که براثر حکومت بنی امیه پیدا کرد، در خطبه‌های نهج‌البلاغه تعبیرهای گوناگونی درباره کوفه و مردم آن دیده می‌شود، در بعضی از موارد مانند خطبه بالا كوفه به‌عنوان یک جایگاه مقدس معرفی‌شده که آبستن حوادث سخت و ناگواری است، ولی خداوند این کانون مقدس را از شر جباران روزگار حفظ می‌کند.

 

وی افزود: درحالی‌که در بعضی دیگر از خطبه‌های نهج‌البلاغه مذمت کوفه به‌خوبی آشکار است، مانند خطبه ۲۵ که حضرت امام علی (ع) خطاب به کوفه می‌فرماید: «اگر تنها تو بااین‌همه طوفان‌ها باشی چهره‌ات زشت باد!»، در بسیاری از روایات اسلامی مدح کوفه استفاده می‌شود، ازجمله در حدیثی از امیر مؤمنان حضرت على (ع) می‌خوانیم که فرمود اینجا شهر ما، محله ما و کانون شیعیان ماست.

 

امام‌جمعه شهر چوار بیان کرد: در حدیث دیگری از امام صادق (ع) می‌خوانیم که درباره کوفه دعا می‌فرمود و عرض کرد: «خداوندا آن‌کس که کوفه را هدف تیرهای خود قرار دهد هدف قرار ده و آن‌کس که با آن دشمنی کند با او دشمنی کن».

 

حجت‌الاسلام میهن‌پرست بیان کرد: جمع میان این روایات چنین است که کوفه ذاتاً مركز مقدسی بود و مردم شریفی از شیعیان خالص و وفادار به اهل‌بیت (ع) باایمان و تقوی در آن می‌زیستند.

 

وی در ادامه با اشاره به 8 و 9 ربیع‌الاول سالروز شهادت امام عسکری (ع) و آغاز امامت حضرت بقیة‌الله (عج)، گفت: عصر نورانی امامت امام حسن عسکری (ع) بااینکه کوتاه‌ترین دوران امامت ائمه هدی (ع) بود، يك ویژگی منحصربه‌فرد داشت و آن، زمان انتقال «عصر حضور» به «عصر غیبت» بود.

 

امام‌جمعه شهر چوار بیان کرد: ازاین‌رو می‌توان گفت اصلی‌ترین راهبرد (استراتژی) دوران شش‌ساله امامت آن حضرت، برنامه‌ریزی دقیق در خصوص استقرار، بسط و تحقق کامل فرهنگ مهدویت بود، به همین جهت در بیانات آن امام بزرگوار روایات متعدد گفتمان ساز این فرهنگ مشهود است.

 

وی در ادامه با اشاره به دو راهبرد نجات‌بخش در عصر غیبت، یادآور شد: امام حسن عسکری (ع)، بعد از معرفی امام مهدی (عج) به‌عنوان جانشینشان به وکیل خود در شهر قم - احمد بن اسحاق. به این راهبرد مهم اشاره فرمودند که «در دوران غیبت، کسی از هلاکت رهایی نمی‌یابد جز کسی که خداوند او را در اعتقاد به امامت او ثابت و استوار بدارد و برای دعا در ‌تعجیل فرج آن حضرت موفق نموده باشد.»

 

حجت‌الاسلام میهن‌پرست بیان کرد: در تبیین مختصر این دو راهبرد به دو نکته مهم یک‌عمر عبادت؛ اجر تبلیغ و ترویج فرهنگ مهدوی و جلوه عملی دعای فرج می‌توان اشاره کرد، حضرت عسکری (ع) روایتی از امام سجاد (ع) را باز روایی می‌فرمایند که موجز آن به این مضمون است «خداوند متعال به موسی علیه‌السلام فرمود: اگر می‌خواهی ثواب یک‌عمر عبادت در نامه عملت ثبت شود، مردم را با امام زمانشان آشنا کن!»

 

وی بیان کرد: دعا برای تعجیل در فرج امام زمان (ع) باید جلوه عملی داشته باشد، زیرا دعای بدون عمل بی‌ثمر است و به اجابت نخواهد رسید، امام رضا (ع) فرمودند: «کسی که بی‌عمل دست به دعا بردارد، خودش را مسخره نموده است.»

 

امام‌جمعه شهر چوار با اشاره به اینکه مهم‌ترین جلوه عملی دعای فرج، زمینه‌سازی برای ظهور است، گفت: لازمه این زمینه‌سازی هم این است که همان‌طور که امام زمان (عج) رهبری جهانی است، ما نیز باید از منظری جهانی به این موضوع نگاه و توجه داشته باشیم.

 

حجت‌الاسلام میهن‌پرست در ادامه با اشاره به راهبرد وحدت جهان اسلام در منظومه فکری امامین انقلاب، تصریح کرد: امامین انقلاب نیز همواره به‌طور نظری و عملی، پیگیر تقريب و وحدت جهان اسلام بودند و تصریح داشتند: «ما با مسلمین اهل تسنن یکی هستیم، واحد هستیم که مسلمان و برادر هستیم، اگر کسی کلامی بگوید که باعث تفرقه بين ما مسلمان‌ها بشود، بدانید که یا جاهل هستند یا از کسانی هستند که می‌خواهند بین مسلمانان اختلاف بيندازند. قضيه شيعه و سنی اصلاً در کار نیست، ماهمه با هم برادریم.»

 

وی با اشاره به جریان های وحدت ستیز، از ولایتی‌ها تا تشیع انگلیسی گفت: در مقابل، دسته‌ای هستند که با عنوان «ولایتی‌ها»، «شیعه تبرایی» و یا «اسلام برائتی» با شعار صیانت از مرزهای اعتقادی شیعه وجه تقریب را نپذیرفتند و با برگزاری آئین‌های به اسم «عمر کشان» یا «عبد الزهراء (سلام‌الله علیها)» و يا «غدير ثانی» در روز درگذشت خليفه دوم، مخالفت با نام‌گذاری هفته وحدت و تبدیل آن به اسم هفته نکبت و تعیین هفته‌ای به نام هفته برائت، توهین به برخی از همسران پیامبر (ص) و همچنین برجسته‌سازی حساسیت‌برانگیز آئین شهادت حضرات معصومین (ع)، ابداع دهه‌های عزاداری در کنار دهه اول محرم، ترویج نوع موهن عزاداری برای سیدالشهدا (ع) مثل قمه‌زنی، تیغ‌زنی و... درصدد موضع‌گیری سیاسی برابر انقلاب و نظام اسلامی برآمدند.

کد خبر 986014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha