اقدامات خوبی در حوزه کشف کالای قاچاق و تعیین تکلیف کالا‌های مکشوفه انجام نشده است

یارمحمدی با اشاره به اینکه اقدام‌های مناسبی را در حوزه پیشگیری از قاچاق از سوی نهاد‌های متولی شاهد بوده ایم، گفت: در حوزه مقابله از جمله کشف کالای قاچاق و تعیین تکلیف کالا‌های مکشوفه خوب عمل نشده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، علی یارمحمدی، کارشناس اقتصادی شب گذشته (یکشنبه ۲ آذر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: اقدام‌های مناسبی را در حوزه پیشگیری از سوی نهاد‌های متولی شاهد بوده ایم، اما در حوزه مقابله از جمله کشف کالای قاچاق و تعیین تکلیف کالا‌های مکشوفه خوب عمل نشده است.

 

وی ادامه داد: در بخش تشخیص، سامانه‌هایی که در قسمت پیشگیری وجود دارند، این امکان را به ما خواهند داد که بتوانیم سیگار قانونی را از سیگار غیرقانونی تشخیص دهیم.

 

این کارشناس اقتصادی گفت: اکنون در بازار سیگار کشورمان، برخی نشان‌های تجاری وجود دارند که نیاز به ابزار تشخیص ندارند و از ظاهر آن به راحتی می‌توان قانونی و غیرقانونی بودن سیگار را تشخیص داد.

 

وی ادامه داد: در سال‌های ۹۶ یا ۹۷ کمتر از ۴۰۰ میلیون نخ؛ کشفیات سیگار قاچاق داشتیم که در مقایسه با حجم قاچاق، زیر ۳ درصد است.

 

یارمحمدی افزود: این موضوع نشان می‌دهد در مرحله تشخیص و کشف این سیگار‌ها دچار مشکل هستیم.

 

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: بر اساس قانون، نهاد‌های تصمیم گیر و متولی این حوزه مشخص شده اند، اما ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق، نهاد سیاست گذار در این بخش است که باید این نهاد‌ها را پای کار نگه دارد.

 

یارمحمدی افزود: حتی اگر ترانزیت خارجی سیگار را ممنوع کنیم، قاچاقچی سیگار در زمان کمتر از ۳ ماه، مسیر جایگزین را برای ورود سیگار به کشور پیدا خواهد کرد، زیرا برای آن‌ها به صرفه است.

 

کارشناس اقتصادی در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: موضوع پیشگیری و مقابله هنوز کامل نشده است و البته رهگیری اتفاق بسیار خوبی است که در منطقه برای نخستین بار در ایران انجام شده است.

 

وی درباره بازار مارلبرو (Marlboro) در کشور افزود: این نشان (برند) در گذشته در بازار ایران وجود داشته است، ولی تاکنون مجوز تولید برای این شرکت صادر نشده است.

 

یارمحمدی ادامه داد: دستگاه‌های متولی برخورد با بخش قاچاق باید به بازار ورود کنند.

 

کد خبر 996108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha