کتاب و کتاب‌خوانی یکی از مهم‌ترین لوازم هر توسعه پایداری است

حسنی خونسار ، گفت: دستیابی به اهداف توسعه اجتماعی و فرهنگی ممکن نیست مگر به تحقق و لوازم آن؛ و کتاب و کتاب‌خوانی یکی از مهم‌ترین لوازم هر توسعه پایداری است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، کتاب و کتابخوانی مقوله ای بسیار مهم و مورد نیاز جامعه است ، که باعث توسعه فرهنگ خواهد شد.

 

سرانه مطالعه کتابخوانی در ایران بسیار پایین است و این خیلی نگران کننده و باعث تاسف است زیرا کشوری که سابقه تمدن طولانی دارد نباید با این مقوله غریبه باشد.

 

در سبد خانواده هر ایرانی باید کتاب باشد بخصوص در این ایام کرونا که باید خانه باشیم ، پس می توانیم از این فرصت استفاده کنیم و فرهنگ خواندن کتاب را رواج دهیم تا کودکان ما که جوانان آینده هستند نسبت به خواند کتاب بی تفاوت نباشند و کمتر در فضای مجازی جولان دهند.

 

مطالعه کتاب، قوه تخیل شما را تقویت می‌کند. حال آنکه بسیاری از چیزهایی که بشر ساخته،ابتدا در رویاهای خود دیده بوده و بعد ساخته است. گاهاً مطالعه یک کتاب می‌تواند بینش ما را نسبت به زندگی، اقتصاد و جامعه تغییر دهد و نقش مؤثری در بهبود زندگی داشته باشد.

 

پس کتاب غذای روح، دوست و هم صحبت غربت و نشان دهنده الگوی زندگی ماست، در انتخابِ بهترِ آن، بکوشیم.

 

 

در همین راستا خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه به معصومه حسنی خونسار مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه گفتگویی ترتیب داده که با هم می خوانیم.

 

-نقش کتاب در انتقال علوم چیست؟
 

--کتاب وسیله ماندگار انتقال علوم است و بیشتر از مطبوعات و فضای مجازی ذهن خوانندگان را عمیق تر و ماندگارتر با علوم و آگاهی ها آشنا می کند.کتاب، محصول تجربه های بشری و خلاقیت های ذهنی و آموخته های دراز مدت انسان است. سهم کتاب در انتقال دانش ها گاهی به مراتب بیشتر و فراتر از دیگر ابزار آموزشی است. 

 

کتاب و کتابخوانی چه تاثیری دارد که باعث ارتقاء فرهنگ جامعه می‌شود؟
 

 

-- با کتابخوانی مردم مجموعه علم و دانایی را به صورت گسترده و عمیق و سامان یافته دریافت می کنند و به سادگی به دیگران هم یاد می دهند. با انتقال دانایی بسیاری از بزهکاری ها ، مفاسد و ناهنجاری ها کاهش می یابد.

 

كتاب و گسترش فرهنگ كتابخوانی همواره و در همه زمان ها نقش شایان توجهی در ارتقای سطح دانش و فرهنگ جامعه داشته است و دارد اما باید به این نكته توجه داشت كه نمی توان تاثیر مطالعه را به سرعت در رفتارهای مردم مشاهده كرد.

 

اگر کتاب خواندن رو همراستا با ارتقاء فرهنگ و موفقیت جوامع بدانیم آیا گوش کردن به کتاب صوتی هم می‌تواند موثر باشد؟
 

 

-- اصولا‌صوت جذابیت خاص خودش را دارد مخصوصا اینکه برخلاف متن در حال حرکت و رانندگی می توان به آن گوش داد و از اوقات فراغت استفاده بهینه کرد.کتاب صوتی فقط برای نابینایان کاربرد ندارد و تمام علاقمندان می توانند از مزایا و جذابیت های آن بهره ببرند.

 

مزیتی که این کتاب‌ها دارد این است که اشخاصی که فرصت کتاب خواندن ندارند می‌توانند از زمان‌های خود استفاده بهینه کنند ، و اگر این نوع کتاب تولید نشود به احتمال زیاد کسی که کتاب صوتی گوش می‌کند، هیچ‌گاه کتاب نمی‌خواند. حداقل با این روش کتاب را گوش می‌کند و یا کسی که به هر دلیلی کتاب دیجیتال می‌خرد به احتمال زیاد کتاب کاغذی نمی‌خرد.

 

چرا باید کتاب بخوانیم؟
 

-- ما نمی توانیم به همه دانشمندان و علما مستقیما دسترسی پیدا کنیم ولی کتاب فرصتی است برای بهره مندی از راه دور از محضر اهل علم. انسان بدون علم و‌معرفت انسانیت خود را از دست می دهد و زمینه پیشرفت را نخواهد داشت.

 

با خواندن کتاب، حافظه ما تقویت و باعث می‌شود هزینه کمتری برای یادگیری بدهیم و سریعتر یاد بگیریم و مهم‌تر از همه اینکه با کتاب خواندن می‌توانید به آسانی جواب سوال‌هایمان را از زبان نویسندگان مختلف با دیدگاه‌های متفاوت پیدا کنید.

 

سرانه کتابخوانی در استان را چگونه ارزیابی می کنید؟ 
 

--در کشور ما سرانه مطالعه توسط مرکز آمار ارزیابی نمی شود و نمی توان ارزیابی علمی از این مسئله داشته باشیم و در نتیجه آمار دقیقی موجود نیست. اما فکر می کنم هنوز تا رسیدن به سرانه مطلوب مطالعه راه نرفته در پیش داریم هر چند مردم ما به کتاب بی علاقه نیستند و کتابخوانی را یک‌ارزش می دانند ولی باید تقویت انگیزه ها موانع تحقق علاقه را از میان بردارد.

 

افرادی که در جو کتاب و کتابخوانی رشد می‌کنند، دستاورد‌ها و موفقیت‌های آموزشی بیشتری را کسب می‌کنند زیرا مطالعه و کتابخوانی علاوه بر تقویتِ هوش هیجانی و شناختی انسان ها، می‌تواند برای گسترش دایره واژگان افراد نیز مفید باشد. در واقع از آن جا كه كتاب منبع دريافت اطلاعات در هر موضوع و رشته اي مي باشد،  براي پيشرفت در هر رشته اي، كتاب هاي ويژه آن، وجود دارد. ودر واقع خواند کتاب عمر انسان را زیاد می کنند.

کد خبر 999819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha