نیاز اولیه اندیکا تامین اسکان اولیه و سیاه چادر برای مردم عشایر و روستا است

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه اندیکا از جمله ۳۱ شهرستان محروم از سوی وزارت کشور اعلام شده است، گفت: نیاز اولیه اندیکا تامین اسکان اولیه و سیاه چادر برای مردم عشایر و روستا است.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران روز دوشنبه ۱۲ مهر وقوع زمین لرزه ۵.۷ درجه در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) را در ساعت ۰۶:۰۹ دقیقه در منطقه چلگرد استان چهارمحال و بختیاری و قلعه خواجه مرکز شهرستان اندیکا خوزستان ثبت کرد. این زمین لرزه در ۳۳ کیلومتری چلگرد در استان چهارمحال و بختیاری۳۷ کیلومتری قلعه خواجه در استان خوزستان، ۶۳ کیلومتری  شهرستان ایذه،  ۱۰۲ کیلومتری شهرکرد و ۱۵۸ کیلومتری اهواز رخ داد. اندیکا با مرکزیت شهر قلعه خواجه دارای سه بخش و با جمعیت حدود ۸۰ هزار نفر و مساحت ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع در شمال شرق خوزستان واقع است در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام سید اکبر موسوی، امام جمعه اندیکا به شرح زیر ارایه می شود.

 

در مورد زلزله اندیکا و خسارت جانی آن توضیح بفرمایید؟

در اندیکا شاهد دو زلزله شدید بودیم. زلزله 5.7 دهم ریشتر، پنج ریشتر و ده ها پس لرزه از پی اهم اتفاق افتاد که در دوازدهم و هفدهم مهر ماه به وقوع پیوست. در پی این زلزله ها آسیب های جدی به مناطق اندیکا و مناطق روستایی و عشایری آن وارد شد و در بدو حادثه مسئولان محترم حضور یافتند و البته خودمان نیز به شکل میدانی از مناطق زلزله زده بازدید کردیم تا ببینیم شدت آسیب ها به چه میزان است.

 

خدا رو شکر در این حادثه تلفات جانی وجود نداشت و تنها 12 نفر به صورت سرپایی مداوا شدند. این زلزله در زمانی اتفاق افتاد که عشایر ما در حال کوچ بودند و بعضا به سمت منطقه ما حرکت کرده بودند . در این فصل سال افراد تا هوا خنک است در سیاه چادرها اسکان دارند و در شدت سرمای زمستان در خانه های خشکه چین که سنگ بدون ملات و مصالح است، زندگی می کنند که اگر این زلزله در زمستان اتفاق می افتاد، آنچه پیش بینی می شود بیش از 500 نفر کشته بر جای می گذاشت.

 

در اولین روزهای زلزله چه سازمانهایی و جه خدماتی ارایه شد؟ چه مناطقی از اندیکا در زلزله آسیب دیده اند؟

در اوایل این حادثه گروه هلال احمر و نهادهای حمایتی دیگر مانند بنیاد مسکن تیم های ارزیابی خود را به مناطق اعزام کردند و همچنان این بررسی ها ادامه دارد زیرا زلزله های مکرر ادامه دارد و وسعت منطقه بسیار وسیع است. اندیکا قریب به 2 هزار و 400 کیلومتر مربع است و دارای 612 روستا است که این مناطق بسیار پراکنده هستند و 95 درصد این روستاها حوزه عشایری و 5 درصد روستایی است و تمام این آسیب ها ناشی از زلزله در مناطق عشایری و روستایی رخ داده است.

 

دفتر ائمه جمعه در این زلزله چه خدماتی ارایه می دهد؟

دفتر ائمه جمعه شهرستان قرارگاه خدمتگزاری در بخش مرکزی شهرستان را تشکیل دادیم. در بخش چلو (بخش مرکزی) سپاه و بسیج حضور یافتند و سردار سلیمانی رییس سازمان بسیج با حضور خود از مناطق بازدید کرد. آن قدر وسعت منطقه زیاد است و پراکندگی آن گسترده برای کمک به سپاه و بسیج قرارگاهی در بخش مرکزی به کمک طلاب و روحانیون و ائمه جماعات مساجد شکل گرفت و گروه های جهادی مختلفی حضور یافتند. گروه جهادی حاج قاسم سلیمانی و گروه جهادی شهید متوسلیان در پی این حادثه در منطقه حضور یافتند. طلاب و روحانیون نیز از سطح استان و کشور اعلام آمادگی و همدردی کردند و در حال برنامه ریزی برای حضور و برخی نیز در این شهرستان حضور دارند و محموله های خدمت رسانی خود را تحویل دادند.

 

طبق صحبتی که با شورای سیاستگزاری ائمه جمعه و دفتر نمایندگی شورا در خوزستان انجام شد، مقرر شد ائمه جمعه استان ورود جدی تری به موضوع زلزله داشته باشند و جلسه عملیاتی در این زمینه تشکیل شود و پیشنهاد شود شهرستان هایی که توانایی بیشتری دارند هر یک، یک واحد ساختمانی را برای منازل ساختمانی احداث یا ترمیم کنند.

 

مسئولان کشوری  چه رویکردی در موضوع زلزله اندیکا دارند؟

تمام مسئولان کشوری اعلام همدردی و آمادگی خود را برای حضور در این مناطق داشتند و رییس جمهور دو روز گذشته در روستای سرشت از توابع اندیکا حضور یافتند. این سفر بسیار پر برکت بود و مردم بدون تکلف و به راحتی رییس جمهور را از نزدیک دیدند و با او درددل کردند به طوری که خود مردم تصریح کردند که سختی زلزله را فراموش کردیم. در این سفر رییس بنیاد مسکن، رییس بنیاد مستضعفان، وزیر کشور، مدیرعامل بنیاد علوی حضور داشتند و مصوبات بسیار خوبی در این جلسات تدوین شد و تامین سیمان مورد نیاز کل مناطق زلزله زده توسط بنیاد مستضعفان و تامین 1500 پکیج خانگی مانند یخچال و فرش برای مردم آسیب دیده و توزیع 2هزار بسته معیشتی توسط بنیاد مستضعفان مقرر شد و گزارش مبسوطی برای رییس جمهور ارایه شد. در این جلسه تصریح شد تا موضوع بیمارستان و 400 کیلومتر راه خاکی و صعب العبور بودن این مسیر مشکل و بحران آب شرب و آب کشاورزی با وجود 100 کیلومتر رودخانه کارون از مسایل اصلی زیرساختی شهرستان محسوب می شود.

 

 چه نوع تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن زلزله زدگان اندیکا مقرر شده است؟

مسئله نبود بانک در شهر اندیکا که پاسخگوی مردم باشد از مسائل مهم این شهرستان است تا اگر بنا شد تسهیلات مسکن در اختیار آنها قرار بگیرد، شهرستان ظرفیت دادن این وام به مردم را ندارد و ناقص بودن چارت اداری شهرستان، نبود گاز در مرکز شهرستان و در مناطق سردسیر خوزستان از دیگر مشکلات بود که البته واکنش مسئولان در این جلسه بسیار مثبت بود و مقرر شد تا پایان سال موضوع بیمارستان برای اندیکا حل شود و بنا شد دستگاه های تخصصی رادیولوژی، سونوگرافی و سایر تجهیزات گروه پزشکی برای این شهرستان تامین شود و مقرر شد دستگاه سونوگرافی را ستاد اجرایی فرمان امام تقبل کند و بنیاد مستضعفان نیز موضوع بی آبی آب شرب شهرستان را حل کند. همچنین مقرر شد جاده دسترسی به روستای سرشت آسفالت شود و زیرسازی آن هرچه سریع تر آغاز شود و قبل از آغاز فصل سرما هرچه سریع تر موضوع اسکان موقت انجام شود و امدادرسانی با سرعت بیشتری انجام گیرد.

 

در روزهای آینده چه برنامه ای برای ادامه خدمت رسانی به مردم اندیکا در دستور کار قرار دارد؟

مهمترین مصوبه این جلسه دعوت از مسئولان شهرستان از جمله امام جمعه اندیکا و فرماندار شهرستان در جلسه فردا بعد از ظهر در دفتر معاون اول رییس جمهور برگزار می شود تا مورد به مورد مسایل مطرح شده و با حضور وزرای دولت در یک فرصت کافی و وسیع انشاءالله موضوعات حل شود و به موضوع اندیکا فراتر از بحث زلزله نگاه شود و محرومیت ریشه دار اندیکا مورد توجه قرار گیرد.

 

وضعیت اندیکا به لحاظ برخورداری از امکانات زندگی چگونه است؟

اندیکا توسط وزارت کشور رسما به عنوان محروم ترین شهرستان استان خوزستان سه سال قبل اعلام شد و این موضوع بر اساس کار کارشناسی است و جزء 31 شهرستان محروم کل کشور است. در حال حاضر میزبان کمیسیون عمران مجلس هستیم و بسیاری از مسئولان بلندپایه در حال بازدید از مناطق زلزله زده هستند.

 

میزان خسارت وارده شده به منازل اندیکا تا چه میزان است؟

 هزار منزل صددرصد تخریب شد و هزار منزل آسیب جدی دیدند که نیاز به ترمیم و توجه دارد. در حال حاضر اسکان اضطراری مردم انجام شده است اگرچه این اسکان برای این تعداد خانوار کافی نیست زیرا منطقه، عشایری است و عشایر تعداد خانواده هایشان زیاد است و این چادرها ظرفیتی در حد 3 یا 4 نفر دارند و تنها یک مسکن اولیه محسوب می شود و درد آنها را پاسخ نمی دهد و نیازمند سیاه چادرهای عشایری هستیم و با توجه به بافت عشایری منطقه باید این امدادرسانی انجام شود که در قالب چادرهای هلال احمر تامین شده اما ظرفیت چادرها 3 الی 4 نفر است. انشاءالله ظرف دو سال آینده بازسازی مناطق و منازل در قالب تسهیلات کم بهره و وام های بلاعوض انجام می شود. پیش نویس این موضوع توسط ستاد بحران آماده شده است و به وزیر کشور اعلام شده است و اعتباراتی برای وام کم بهره و بلاعوض مشخص شده است که در هیئت دولت مصوب شود  و به بانک مرکزی و بانک های عامل ابلاغ می شود.

 

کد خبر 1111269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha