خانواده تمدن سازی که کانون محبت و کرامت شدند

خانواده تمدن ساز امام موسی کاظم(ع) به یُمن وجود رابطه خواهر و برادری امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) کانون و مرکز محبت و کرامت هستند و امروزه تمامی آنانی که به افق بالای معرفتی و انسانی می اندیشند با تأسی به این کانون پرمُهر در محور محبت و کرامت هستند.

خبرگزاری شبستان - البرز؛ نگاه خداوند به جمعیت است و جمعیت در اولین مرتبه زندگی انسان یعنی خانواده. یعنی پدر، مادر، خواهر و برادر و در اجتماع بزرگ تر خویشاوندان. این مهم در بنیان زندگی ایرانیان ریشه دوانده است. 

 

خانه در سبک ایرانی و اسلامی یعنی سکون، آرامش و زیربنایی برای حرکت های متعالی با هدف زیست مومنانه. شاید در گام نخست باید خانه را قرارگاه نامید چرا که بستر رشد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و معرفتی انسان از همین منزل نخست آغاز می شود.

 

در فرهنگ اسلامی ایرانی جایگاه مادر به عنوان مأمن تربیتی و آرامش و پدر تکیه گاه و ستون خانواده است با این وجود به مرتبه و جایگاه مادر تا سه مرتبه تأکید شده است و بعد پدر. این رکن اساسی خانواده یعنی مادر، بخش مهمی از هویت فرهنگی ایرانی اسلامی است. 

 

حال آنکه این تراز را با خانواده ائمه اطهار و معصومین (ع) قیاس کنیم، حقایق نهفته و معجزات انسانی و الهی معرفتی را در خواهیم یافت. کانون خانواده حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت علی(ع) که با وجود امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و آن دردانه دخترشان حضرت زینب(س) را تصور کنیم. خانه ای که روز و شب آن نورباران از معرفت و عشق به حق تعالی است.

 

و امّا؛ برای ما ایرانیان که سرزمینمان مفتخر به یُمن وجود مبارک امام رضا(ع) است و دهه کرامت را در تقویم کشورمان داریم، تراز محبت خانواده به ویژه رابطه خواهر و برادری سرفصل فرهنگ رضوی است که به برکت حضور حضرت معصومه(س) و حضرت امام رضا(ع) رشد یافته است.

 

خانواده رضوی امام رضا(ع) را به جرأت می توان یک خانواده تمدن ساز نامید، به ویژه آنجا که برادری همچون امام رضا(ع) به خواهر دردانه خویش می گوید: « فاطمه جان(س) مرا از شفاعت خود محروم نکن». 

 

حضرت معصومه سلام الله علیها را کریمه اهل بیت می نامند، زمانی که تنها ۱۰ سال داشت پدر بزرگوارش امام موسی کاظم(ع) در زندان هارون به شهادت رسید و امام رضا(ع) تنها تکیه گاه و مأمن او شد. پس از گذشت یک سال از زمانی که مأمون عباسی امام رضا(ع) را مجبور به هجرت به خراسان کرد، حضرت معصومه(س) تصمیم به مهاجرت به خراسان برای دیدار امام رضا(ع) گرفت.

 

خانواده تمدن ساز امام موسی کاظم(ع) به یُمن وجود رابطه خواهر و برادری امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) کانون و مرکز محبت و کرامت هستند و امروزه تمامی آنانی که به افق بالای معرفتی و انسانی می اندیشند با الهام از این جایگاه معرفتی خانواده خویش را رشد می دهند. 

 

دومین روز از دهه کرامت را با عنوان خانواده تمدن ساز، کانون محبت و کرامت نام گذاری کرده اند، عنوانی که با تأمل و تدبر می تواند تجلی رشد خانواده ها به ویژه الگوبرداری خواهران و برادران از رابطه خواهرانه و برادرانه رضوی باشد. 

 

* یادداشت از مهدیه دانایی

 

 

کد خبر 1181786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha