کودکان و نوجوانان  سرمایه مسجد هستند/شرط درک فضیلت شب قدر، مکلف بودن نیست

حجت الاسلام و المسلمین سراوکی گفت:کودکان و نوجوانان سرمایه مسجد بوده و امید ما به این نوجوانان است و باید در زمینه جذب نوجوانان و نونهالان تلاش کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی _فاطمه صمدزاده؛

ممکن است آموزش برخی مفاهیم و مناسبت ها برای کودکان زیر ۱۱ سال سخت و دشوار باشد ولی با گفتن فضیلت های این روزها می توان کمک بهتری برای درک کودکان کرد. روزهای 19، 21 و 23 ماه رمضان شب های قدر هستند.

علاوه بر اینکه در یکی از این شب های خداوند قرآن را به پیامبر نازل کرد مردم همراه کودکان خود به مصلی، حسینیه،  مساجد و تکایا رفته و در سوگ حضرت علی (ع) به ماتم نشسته و اشک میریزند. مردم ولایت مدار و مومن استان آذربایجان غربی در این شب ها نیز با کودکان خود به مراکز عبادتی رفته و همراه با والدین خود از فضیلت این شب ها بی بهره نماند. و مردم با سردادن صدای «الهی العفو»، خواهان بخشش گناهان و نزول رحمت گسترده الهی شدند.

همچنین در این شب ها  کانون های فرهنگی و هنری مساجد نیز با پذیرایی از کودکان،  دادن سحری ساده و طبخ غذای گرم، برپایی محافل های انس با قرآن،  نماز جماعت، قرآن به سرگرفتن در سوگ از دست دادن مولای متقیان اشک ریختند.

لیالی قدر بهترین فرصت برای خودسازی و نزدیکی به خداست، و نباید از عظمت و بزرگی این شب‌ها و توسل به درگاه معبود غافل شد. و با حضور در خانه های خدا ارتباط و انس با پروردگار شکل می گیرد و جامعه با ایمانی قوی محقق می شود. و جای فعالیت این قشر از جامعه باید مسجد باشد.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی سراوکی، کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی گفت: کودکان و نوجوانان  سرمایه مسجد بوده  و  امید ما به این نوجوانان است و  باید در زمینه جذب نوجوانان و نونهالان خیلی تلاش کنیم.

روحانی مسجد صاحب الزمان بخش محمدیار گفت: اگر ما در جذب جوانان و نوجوانان به مسجد کوتاهی کنیم ، دشمن دست اینها را خواهد گرفت و به انحراف خواهد کشید.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: شرط درک فضیلت شب قدر مکلف بودن نیست ولی مستحب است و در خانه خدا به روی همه انسان‌ها و گنهکاران باز است.

وی ادامه افزود: اول باید جوانان، نوجوانان و نونهالان را در مسجد قبول کرد و با محبت،  احترام و اخلاق خوب رفتا کرد تا تاثیرگذاری حرف  بیشتر شود.

حجت الاسلام و المسلمین سراوکی گفت: در مورد فضایل اهل بیت باید گفت و اهل بیت را  به این قشر معرفی کرد و  از رحمت خداوند  گفت تا عاشق خدا و اهل بیت شوند.

روحانی مسجد صاحب الزمان بخش محمدیار افزود: در این مسجد همچنین برای ۲۵۰ نفر از آقایان و بانوان که بیش از ۵۰ درصد را نونهالان و نوجوانان تشکیل می دادند همزمان با دومین شب قدر سحری ساده تهیه و توزیع شد.

محفلی برای انس با قرآن دهه نودی ها در شب های لیالی قدر در کانون فرهنگی و هنری ثقلین شهرستان باروق؛

 

 

غذای گرم و  سحری در شب دوم شب قدر نیز برای ۳۵۰ نفر توسط اعضای کانون‌ فرهنگی و هنری حبیب ابن مظاهر ارومیه با کمک دهه نودی ها تهیه و توزیع شد.

مراسم عزاداری و احیا شب بیست و یکم ماه رمضان در مسجد صاحب الزمان(عج) شهرک ولیعصر شهرستان خوی با حضور دهه نودی ها برگزار شد.

خواندن دعای جوشن کبیر،  قرآن به سر گرفتن نوجوانان از جمله برنامه ها بود.


 

گفتنی است؛ شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان به عنوان لیالی پرفیض و پربرکت قدر در نزد شیعیان و بسیاری از مسلمانان جهان دارای جایگاه باعظمتی است و مردم در این شب‌ها به قرائت ادعیه، اقامه نماز و انجام مستحبات و شب زنده‌داری مشغول می‌شوند.

کد خبر 1261455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha