چالش های پیش روی تحقق تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن احصا شد

ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در یک کار مطالعاتی، ۲۹ چالش پیش روی تحقق تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن را احصا کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، در ایام برپایی سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن و در روزهای پایانی برگزاری این رویداد، غرفه شورای توسعه فرهنگ قرآنی اقدام به برگزاری نشست‌هایی با محوریت اقدامات و فعالیت‌های کمیسیون‌های تخصصی این شورا کرد.


در یکی از این نشست‌ها که به تشریح فعالیت‌های ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم اختصاص داشت، محمدمهدی بحرالعلوم مسئول دبیرخانه این ستاد از احصای ۲۹ چالش پیش روی تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم در کشور خبر داد. 

 

چالش‌هایی که از طریق مطالعات کمیته‌های مختلف این ستاد صورت گرفته است.

 

در آن نشست تنها به تعداد اندکی از این چالش‌ها اشاره شد و با توجه به اهمیت موضوع چالش‌های ۲۹‌گانه عرصه حفظ قرآن به صورت مجزا معرفی شده است.

۱ - نبود انگیزه برای حفظ قرآن در فرهنگ عمومی جامعه

۲ - عدم توجه کافی رسانه‌ها به موضوع حفظ

۳ - ناکافی بودن تولیدات رسانه‌ای هدفمند و اثرگذار در زمینه حفظ قرآن

۴ - فقدان نظام جذب، بکارگیری و نگهداشت مربیان و معلمان حفظ قرآن در توسعه آموزش حفظ (در نظام رسمی و غیر رسمی)

۵ - عدم دغدغه و التزام نسبت به حفظ قرآن کریم در میان کارگزاران حاکمیتی و دولتی

۶ - فقدان شبکه تعاملی مناسب و مطلوب میان دستگاه‌ها در حوزه حفظ

۷ - عدم تأمین منابع مالی مورد نیاز پایدار برای توسعه حفظ قرآن کریم

۸ - اولویت نداشتن حفظ قرآن کریم در مراکز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کشور

۹ - کم‌توجهی به نوآوری در تولید و ارائه محتواهای مربوط به آموزش حفظ متناسب با اقشار مختلف

۱۰ - نبود گفتمان حفظ قرآن کریم در جامعه

۱۱ - عدم اشاعه و تبیین سند ملی حفظ در سطوح مختلف به ویژه مجریان

۱۲ - نبود نگاشت عملیاتی جامع برای طرح ملی حفظ قرآن کریم

۱۳ - ضعف سیستم‌های پایش و ارزیابی عملکردها

۱۴ - نبود الزام قانونی آموزش حفظ کل قرآن کریم در نظام آموزش و پرورشی و سایر نظام‌های آموزشی

۱۵ - اولویت نداشتن حفظ قرآن کریم در دولت و دستگاه‌های حاکمیتی در مقام اجرا

۱۶ - تلقی دشواری حفظ کل قرآن در فرهنگ عمومی(خود حفظ و حجم محفوظات)

۱۷ - کمبود امکانات موجود کشور برای توسعه حفظ قرآن کریم

۱۸ - عدم تبیین مبانی، ضرورت، برنامه‌ها و آثار معنوی حفظ قرآن

۱۹ - نبود نهاد و پایگاه داده و مرجع در زمینه حفظ قرآن(اطلاعات حافظان، اساتید و مربیان و ...)

۲۰ - فقدان مدیریت دانش در حوزه حفظ قرآن

۲۱ - عدم تنظیم اقدامات ملی حفظ بر اساس مأموریت‌های ذاتی، توانمندی‌ها و توافق دستگاه‌ها

۲۲ - عدم استفاده بهینه از فضاهای آموزشی برای توسعه حفظ قرآن کریم

۲۳ - نبود استانداردهای یکپارچه در خدمات آموزش و ارزیابی حفظ قرآن کریم

۲۴ - ضعف و کمبود منابع انسانی در دستگاه‌های متولی حفظ قرآن کریم

۲۵ - عدم ایجاد شبکه‌ تعاملی حافظان قرآن کریم برای ابقای نقش اثرگذار توسط آنان

۲۶ - ناکافی بودن پژوهش‌های انجام شده در حوزه حفظ قرآن کریم

۲۷ - عدم رصد و افکار سنجی مستمر جامعه در زمینه حفظ قرآن کریم

۲۸ - فقدان فرایند نیازسنجی و تربیت و ارتقای معلمان و مربیان حفظ قرآن کریم

۲۹ - ابهام در وظایف دستگاه‌ها در حوزه حفظ قرآن کریم .

کد خبر 1263337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha