شناسایی و تقویت استعدادهای قرآنی خروجی «مدهامتان» باشد

انگشتان با بیان اینکه فعالان قرآنی در طول سال باید مورد آموزش و ارزیابی قرار بگیرند، گفت: کانون های مساجد برای پویایی جشنواره قرآنی «مدهامتان» باید در کنار برگزاری این جشنواره نسبت به شناسایی وتقویت استعداد های قرآنی مساجد اهتمام ویژه داشته باشند.

​خبرگزاری شبستان-مازندران؛ جشنواره قرآنی «مدهامتان» فرصتی کم نظیر برای نشان دادن توانمندی ها و شکوفایی استعدادهای قرآنی مساجد است  که برای تحقق اهداف این جشنواره باید برترین های  مرحله استانی و ملی را حفظ کرد از نفرات برتر جشنواره ها در محافل قرآنی و برنامه های صدا و سیما بهره گرفت.  تاکنون پانزده دوره از این جشنواره با حضور بچه های مسجد سراسر کشور در گروه های مختلف سنی برگزار شد. شانزدهمین دوره این مسابقات نیز همانند سال گذشته درحال برگزاری است. علاقه مندان به شرکت در این جشنواره تا پایان ۳۱تیر ماه جاری فرصت دارند از طریق ورود به سامانه بچه های مسجد به آدرسhttps://bachehayemasjed.ir/ برای نام نویسی در یکی ازرشته های  قرائت تحقیق، قرائت تقلیدی، قرائت ترتیل، مفاهیم، معارف اهل بیت(علیهم السلام)، اذان، حفظ کل، مکبری، ‌قرائت نماز، حفظ جزء ۳۰ و استعدادیابی اقدام کنند.

 

 

تلاش داریم  با تهیه و انتشار گفتگوهایی با فعالان قرآنی مازندران پیرامون اهمیت شرکت در مسابقات قرآنی زمینه ساز مشارکت حداکثری اقشار مختلف مردم به ویژه نوجوانان و جوانان در جشنواره شانزدهم باشیم.

 

 

سید پارسا انگشتان- عضو کانون فرهنگی و هنری یاوران حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) مسجد صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) روستای گله کلا علیا ساری که تجربه حضور در چند دوره از جشنواره «مدهامتان» را در کارنامه فعالیت های قرآنی خود دارد، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بیست و چهارمین بهار عمر خود را تجربه می کند و  طی این سال ها در  دو بخش تواشیح و سروده‌های دینی و حوزه تلاوت قرآن کریم فعالیت دارد.

 

 

وی افزود: در بخش سروده‌های دینی در گروه تواشیح و مدیحه سرایی اسرای مازندران و همچنین گروه ملی مازندران عضویت دارد.

 

 

انگشتان ادامه داد: در بخش تلاوت قرآن کریم هم افتخار همکاری با مجموعه ام ابیهای ساری را دارد و به‌عنوان عضو هیات مدیره این موسسه فعالیت کرده و به تلاوت قرآن کریم مشغول است.

 

 

وی که در بخش مسابقات قرآنی توفیق داشت به عنوان متسابق و داور در خدمت قاریان و حافظان کلام وحی باشد، گفت: حضور در فعالیت های قرآنی کانون های فرهنگی هنری مساجد نظیر جشنواره «مدهامتان» نیز از علاقه مندی های این قاری جوان است.

 

 

این قاری قرآن با اشاره به دو دوره حضورش در جشنواره قرآنی «مدهامتان»، بیان کرد: یک دوره مقام اول قرائت تحقیق و یک دوره مقام سوم را در این بخش کسب کرده است.

 

 

به عقیده وی این جشنواره دارای سبقه طولانی و از مسابقات شاخص در حوزه تلاوت قرآن کریم در ایران به حساب می‌آید و سطح این مسابقات همیشه بالا و قابل قبول بوده و وجود افراد برجسته در حوزه تلاوت و همچنین داورهای برجسته و کلاس A حساسیت‌های مسابقه را همواره دو چندان کرده است.

 

 

انگشتان با بیان اینکه هر مسابقه ای مزایا و معایبی دارد و به طور مطلق نمیتوان عملکرد آن را قبول را رد کرد، گفت: مهمترین اشکال و ضعف ما در کشور ضعف آموزشی است یعنی هر مسابقه ای که برگزار میشود میرود برای سال آینده و قاری و حافظ در طول این مدت تحت نظر مستمر نیستند که به طبع طی چند سال منجر به پایین آمدن سطح کیفی مسابقات خواهد شد.

 

 

این قاری مسجدی تاکید کرد: میتوان با یک برنامه‌ریزی هدفمند و کنترل قاری و حافظ سطح جشنواره «مدهامتان» را ارتقا داد و شاهد شکوفایی استعدادهای زیادی در این حوزه بود، همچنین اینکه ما اندکی از حوزه های قرآن غافلیم و سهم کمی از فعالیت‌های فرهنگی کشور به فعالیت های قرآنی اختصاص دارد.

 

 

وی یادآور شد: بعد از شیوع کرونا، آموزش و پرورش استعدادهای قرآنی به‌طور کلی افت بسیار شدیدی پیدا کرده است که دلایلی از جمله؛ عدم حمایت از برگزاری جلسات قرآنی که قطب پرورش قاریان و حفاظ بوده، عدم حمایت موسسات و تشکلات قرآنی و عدم رغبت خانواده ها جهت شرکت فرزندان شان در کلاس‌های آموزش قرآن و عدم مدیریت مدیران متخصص قرآنی و دلایلی دیگر در به‌وجود آمدن این شرایط دخیل بودند.

 

 

انگشتان ادامه داد: خانواده‌ها وقتی می‌بینند که حمایت چندانی از حوزه قرآنی نمی‌شود ترجیح می‌دهند فرزندان خود را در حوزه دیگر پرورش بدهند تا انگیزه‌ای باشد، اگر جلوی این بحث گرفته نشود در سال‌های آینده شاهد رکود و کمبود استعدادهای قرآنی خواهیم بود در حالی که مازندران یکی از قطب‌های استعدادهای قرآنی کشور است و افتخارآفرینان ملی و بین المللی زیادی دارد، به‌طور کلی اگر جهت‌گیری ما در سال‌های آینده بیشتر در جهت آموزشی باشد به وفور نام مازندران در قله تلاوت قرآن کریم می‌درخشد.

کد خبر 1274531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha