مسجد بهترین مکان برای تبلیغ عملی دین و آموزش نسل جوان است

مسجدو کانون های مساجد: مسئول ستاد اقامه نماز اداره کل آموزش وپرورش استان تهران مسجد رابهترین مکان برای تبلیغ عملی دین وآموزش نسل جوان درجامعه اسلامی دانست.<BR>

حجت الاسلام سیدمرتضی کریمیان، مسئول ستاد اقامه نماز اداره کل آموزش و پرورش استان تهران درباره نقش مساجد در نهادینه کردن ارزش‌ها، باورها و هنجارهای دینی به خبرنگار شبستان گفت: ائمه جماعات بر اساس آیات قرآن، روایات و احادیث ائمه (ع) موضوعات مختلف را برای نسل جوان تبیین می کنند و از این طریق ارزش‌ها و هنجارهای اسلامی از طریق مساجد و ائمه جماعات به نسل جوان منتقل می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه اجتماعی مساجد و نقش آن بیان کرد: نکاتی که ائمه جماعات مابین نماز، کوتاه، گویا و کاربردی از احکام، مبانی اعتقادی و روایات تبیین و تشریح می‌کنند، بهترین درس زندگی است. مطالبی که از قرآن بیان می‌شود زندگی انسان را متحول می‌سازد. بهترین درس و الگوی زندگی از قرآن استخراج می شود و از آموزه های استخراج شده از قرآن می توان برای تربیت مسجدی کودکان و نوجوانان استفاده کرد.

حجت‌الاسلام کریمیان فن بیان، ارتباط خوب و مناسب ائمه جماعات مساجد با نسل نوجوان و جوان، شیوه رفتار ائمه جماعات، شناخت ظرفیت‌ها و نیازهای نسل جوان را از مهم‌ترین عوامل جذب نسل جوان به مساجد برشمرد.

مسئول ستاد اقامه نماز اداره کل آموزش و پرورش استان تهران افزود: اکثر شخصیت‌ها و افرادی که در جامعه اسلامی به تکامل شخصیتی و علمی رسیده‌اند، مسجد و ارزش‌های دینی را مهم‌ترین عامل رشد و تکامل خود می دانند چرا که مسجد زمینه رشد و ارتقای معنوی وعلمی و تحول شخصیتی آنان را فراهم کرده است.

وی یادآور شد: مسجد بهترین مکان برای تبلیغ عملی دین و آموزش نسل جوان در جامعه اسلامی است و اگر عملکرد ائمه جماعات، هیئت امنا و مسئولان در مسجد مطابق با معیارهای اسلامی باشد، نسل جوان با فطرت پاک و حقیقت‌جویش به آسانی مباحث دینی را فرا می‌گیرند.نیاز به دوره آموزشی و بیان مربیان مباحث کاربردی و کلیدی احساس می‌شود اما بسیاری مواقع آنچه نسل جوان و کودک از رفتارهای دینی می‌آموزد بسیار بهتر و بیشتر و اثرگذارتر از آموزش‌هایی است که به او داده می‌شود.

حجت‌الاسلام کریمیان یکی از راهکارهای تقویت پیوند مسجد و مدرسه را ایجاد تعامل و رابطه بین این دو نهاد دانست و اظهار کرد: شناسایی مدارس نزدیک مسجد و ارتباط با آنها و به ویژه تعامل با ائمه جماعات مساجد و مدیران مدارس در توسعه و پیشرفت و تقویت پیوند مسجد و مدرسه موثر است. اگر مدارس نمی توانند امکان حضور دانش اموزان در مساجد را برای اقامه نماز یا شرکت در مناسبت ها فراهم کنند، می‌توانند از وجود ائمه جماعات در مدارس برای اقامه نماز یا تقدیر از دانش‌آموزان نمونه و بیان نکات کلیدی در مناسبت‌ها بهره مند شوند.

وی با اشاره به بیانات رییس‌جمهور پیرامون ایجاد 30 هزار مسجد ادامه داد: این مساجد باید در کنار مدارس یا به فاصله‌ای بسیار کم با مدارس ایجاد شوند تا پیوند مسجد و مدرسه همچون گذشته در ایران اسلامی مستحکم باشد.

وی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها رسالت عظیم و خطیری برای انعکاس اخبار دینی و ایجاد تحول در قلب‌های مردم جهان دارند.

پایان پیام/

کد خبر 138

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha