قدردانی مجلس از فراجا برای مقابله با بی‌حجابی

علی کریمی فیروزجایی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه علنی امروز، بیانیه نمایندگان مجلس در حمایت از فراجا برای اجرای طرح عفاف و حجاب موسوم به طرح «نور» را قرائت کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمد باقر قالیباف امروز (یکشنبه ۹ اردیبهشت) برگزار شد و ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (ایرادات شورای نگهبان) و بررسی گزارش کیمسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح اصلاح جدول حوزه های انتخابیه مجلس و تعداد نمایندگان آنها در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

مالیات بر سوادگری و سفته بازی

در ابتدا، محمد باقر قالیباف در نطق پیش از دستور با اشاره به فرا رسیدن روز شوراها گفت: قدردان زحمات نمایندگان مردم و شوراهای شهر و روستا هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پایه و اساس شورا مورد تاکید آموزه های دین مبین اسلام است، افزود: شوراهای شهر و روستا برای استفاده از ظرفیت های نخبگان محلی در راستای جذب مشارکت های مردم و حل مشکلات است.

وی با اشاره به اهم و جایگاه شوراهای شهر و روستا در تحقق شعار مورد تاکید رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: مجلس یازدهم نیز با رویکرد انقلاب و بر اساس مصالح قطعی مردم و کشور و بدون توجه به فشارها و تهدیدها قانون مهم اخذ مالیات بر سوداگری و سفته بازی را دنبال خواهد کرد.

قالیباف تصریح کرد: قانون اخذ مالیات بر سوداگری و سفته بازی فقط یک درصد از افراد جامعه را شامل می شود و آن هم افرادی هستند که به قصد دلالی و سوداگری حجم وسیعی از طلا، ارز، سکه، منزل مسکونی و یا خودرو را خریداری می کنند و با این کار به زندگی عمومی مردم فشار وارد می کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مالیات در اصل مالیاتی بر سوداگری و سفته بازی و برای ایجاد آرامش در بازارها و کند کردن تیغ سوداگران است. این قانون به صورت هوشمند و دقیق نوشته شده و به هیچ وجه معاملات طبیعی و نیازهای روزمره مردم را شامل نمی شود.

وحدت خط قرمز مردم استان سیستان و بلوچستان

در ادامه، نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با گرامیداشت روز شوراها، کارگر و روز معلم گفت: به رغم خدمات بی بدیل نظام و کارهای بزرگی که در استان سیستان و بلوچستان انجام شده است، هنوز مردم استان با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

معین الدین سعیدی با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه اش بر ضرورت رفع مشکل حاشیه نشینی در چابهار و کنارک تاکید کرد و گفت: با توجه به وقوع دو سیل ویرانگر اخیر در منطقه لازم است سهمیه کنکور به دانش آموزان مناطق سیل زده اختصاص یابد.

وی تصریح کرد: دشمنان ملت ایران بدانند مردم استان سیستان و بلوچستان قدردان نعمت امنیت و وحدت هستند و به احدی اجازه تفرقه اندازی میان صفوف شان را نمی دهند.

مشکلات فرهنگی و اجتماعی باید با ظرافت حل شود

 جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی نیز در نطق میان دستور خود بر لزوم حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی کشور با روش‌های نرم و با ظرافت تاکید کرد.

 برای حقوق و مزایای کارکنان فراجا اقدام جدی شود

 حسین محمدصالحی دارانی نماینده مردم فریدن در مجلس شورای اسلامی نیز در نطق میان دستور خود گفت: در یک سال اخیر شاهد شهادت و جانبازی بسیاری از عزیزان فراجا بودیم. ماموریت های گسترده و دشوار این عزیزان از یک سو و سختی معیشت خانواده آنها از سوی دیگر هر وجدان بیداری را وادار به تامل می دارد؛ آنگونه که شایسته این افراد است در حقوق، مزایا و تامین معاش آنها اقدام جدی و اساسی صورت گیرد.

حل مشکلات داخلی و تهدیدات خارجی سرلوحه کار قوا 

 شبیب جویجری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در نطق میان دستور خود گفت: تاکید مقام معظم رهبری در مقابله با مشکلات داخلی و تهدیدهای خارجی سرلوحه گفتار و عمل همه قوا و نهادها باشد، لذا دولت و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مرکز یا شورایی در جهت ارائه راهکارهای عملی برای تحقق این امر ایجاد کنند.

در ادامه جلسه علنی امروز، نمایندگان مجلس ایرادات شورای نگهبان در مواد ۱۴ و ۱۵ طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی را رفع و سازوکار و شرایطی برای معافیت از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه برای نقل و انتقال املاک با کاربری غیر مسکونی تعیین کردند.

همچنین با اصلاح مواد ۱۶ تا ۱۸ این طرح موعد پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه تعیین شد و با تصویب مجلس سازمان امور مالیاتی موظف شد تا در مجموع درآمدهای متعلق به هر شخص غیری تجاری را برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال کند.

هدایت منابع اقتصادی به سمت تولید با اجرای قانون مالیات بر سوداگری، 

بر اساس این گزارش، در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طرح مذکور به کاهش قیمت و التهابات در بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می کند.

محمدرضا پورابراهیمی تاکید کرد: با این قانون می توانیم منابع اقتصادی را به سمت بازارهای مولد هدایت کنیم.

در ادامه، نمایندگان با اصلاح مواد ۲۳ و ۲۴ طرح مذکور سازوکاری را برای مواعد مربوط به مالیات اشخاص غیر تجاری تعیین کردند و برای تامین نظر شورای نگهبان مواردی را تصویب کردند که بر اساس آن افراد غیر تجاری مشمول معافیت مالیات بر عایدی سرمایه می شوند.

همچنین، در مصوبه دیگری شروطی برای اخذ مالیات بر عایدی سرمایه حاصل از انتقال دارایی ها در مناطق آزاد تجاری صنعتی تعیین شد.

در ادامه جلسه علنی امروز، نمایندگان با کلیات و جزییات لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند (STC) به داوری موافقت کردند.

مخالفت مجلس با کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان

در ادامه جلسه علنی مجلس و در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح اصلاح جدول حوزه های انتخابیه مجلس و تعداد نمایندگان این طرح با ۱۲۰ رای مخالف، ۹۴ رای موافق و پنج رای ممتنع از مجموع ۲۱۹ رای ماخوذه تصویب نشد.

بر اساس این گزارش، کمیسیون اجتماعی گزارشی درباره جزییات لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار را در دستور کار قرار داد و در جریان بررسی این لایحه تعدادی از نمایندگان پیشنهاداتی مطرح کردند که تصویب نشد، بنابراین ادامه بررسی جزییات لایحه مذکور به جلسه آینده موکول شد.

قدردانی مجلس از فراجا برای مقابله با بی‌حجابی

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، علی کریمی فیروزجایی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه علنی امروز ضمن قرائت بیانیه نمایندگان مجلس در حمایت از فراجا برای اجرای طرح عفاف و حجاب موسوم به طرح «نور» گفت: این بیانیه به امضای ۱۶۰ نماینده مجلس رسیده که همچنان تعداد امضاها در حال افزایش است.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

با سلام و صلوات بر ساحت مقدس شهیدان والامقام

وظیفه خود می‌دانیم از مجاهدت‌های فرماندهی محترم فراجا و نیروهای تحت امر در انجام مأموریت ها به ویژه حفظ و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و سالم سازی محیط های اجتماعی در راستای حفظ کیان خانواده و کرامت زنان، عمیقا تقدیر و تشکر کنیم و ضمن اعلام حمایت برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و حمایت از کرامت خانواده و زنان، موارد زیر را متذکر می شویم:

۱- انتظار می رود مسئولان محترم دولتی و قضایی با هم افزایی در انجام وظایف قانونی خود با حمایت از فراجا در راستای سالم سازی محیط های اجتماعی و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب اهتمام ویژه داشته باشند.

۲ - انتظار می رود اکنون که فراجا با دغدغه‌مندی در این مسیر گام برداشته است ضمن توجه به ادامه مسیر اصلاح در اقدامات اجرایی با حفظ کرامت زنان، با ایجاد ظرفیت های لازم، اقدامات خود را منطبق بر شرع مقدس و قانون و محیط مؤمنانه پیش برده و ضمن تجلیل از نیروهای دلسوز تحت امر اقدامات خلاف ضوابط را نیز متذکر شده و اصلاح کند.

۳ - مردم عزیز ایران اسلامی که همواره زیست عفیفانه داشته و نسبت به حفظ بنیان خانواده و کرامت زنان توجه ویژه داشته، همواره در میدان انقلاب اسلامی نقشی ممتاز در دفاع از سبک زندگی ایرانی-اسلامی داشته اند، امروز نیز باید همه با هم افزایی، فضایی مؤمنانه با دلسوزی ضمن تذکرات سازنده و محترمانه با حفظ کرامت، مجریان قانون را مورد حمایت قرار داده و برای آینده این سرزمین با همدلی و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب از کیان خانواده و کرامت زن ایرانی مسلمان حراست نماییم.

کد خبر 1760836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha