سرهنگی: چند سالی بیشتر، برای ثبت ادبیات شفاهی جنگ فرصت نداریم

فرهنگی: مرتضی سرهنگی گفت: اگرچه در طلایی ترین دوران ادبیات شفاهی جنگ هستیم اما چندسالی بیشتر برای ثبت و ضبط آن فرصت نداریم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، مراسم رونمایی از کتاب "جای امن گلوله ها: خاطرات عبدالرضا آلبوغبیش" که در گفتگو با جواد کامور بخشایش گردآوری شده، عصر روز گذشته(اول آبان) با حضور محسن مومنی شریف، رییس حوزه هنری، امیرحسین فردی، مرتضی سرهنگی، هدایت الله بهبودی، رضا سورانی فرزند شهید دریاقلی معرف به ناجی آبادان، سیدزهرا حسینی و محمد حمزه زاده در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری گفت: از نظر امام خمینی (ره) بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی، تحول در درون انسانها است و این تحول در دوران دفاع مقدس به وقوع پیوست و هویت جدیدی دردرون مردم شکل گرفت و به نمایش گذاشته شد، تا آنجا که دنیا از آن زمان به بعد تعریف دیگری از مردم ایران پیدا کرد و ما ملتی شدیم که موجب شگفتی جهانیان شد.

وی درباره کتاب جای امن گلوله ها نیز عنوان کرد: این کتاب در بردارنده خاطرات قهرمانانی است که ما 30 سال از آنها غفلت کردیم، شهید شیخ شریف قنوتی از جمله کسانی است که ما با خواندن این کتاب وی را می شناسیم، نقش او را در آزادسازی خرمشهر درمی یابیم و یا شهید امان اللهی و دلاوری هایش را به یاد می آوریم، او در جوانی دانشکده افسری را به پایان برد و در دوران دفاع مقدس پس از نشان دادن رشادت ها، به اسارت درآمد. وی بعد از آزادی نیز در مظلومیت زیست و هنگامی که زخم و جراحت جنگ امانش را برید، وصیت کرد تا اعضای بدنش را به نیازمندان اهدا کنند و این ماجرای شگفتی آفرین، دفاع مقدس است.

وی در ادامه همچنین از عبدالرضا آلبوغبیش و ثبت کنندگان خاطرات وی نیز تشکر کرد که موجب شده تا این خاطرات ثبت شود.

در ادامه این مراسم فیلمی مرتبط با خاطرات عبدالرضا آلبوغبیش و مصاحبه های که با همرزمان او صورت گرفته بود، نیز پخش شد.

مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در ادامه مراسم اظهار کرد: سربازی که خاطرات جنگی خود را ثبت می کند، همیشه 20 ساله باقی می ماند، در واقع خاطرات نباید از ما قهر کند چرا که خاطرات شبیه خود ما هستند، بنابراین زمانی که ما خاطرات خودمان را ثبت نمی کنیم از خودمان قهر می کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر خاطرات جنگ آینده داشته باشد که حتماً دارد، پس لازم است که ما آنها را ثبت کنیم چرا که در یک چشم بر هم زدنی ما به نیاکان و گذشتگان تبدیل می شویم بنابراین تا فرصت هست باید به ثبت و ضبط خاطرات جنگ بپردازیم.

سرهنگی یادآور شد: واقعیت جنگ فردی و عمیق است، اما خواندن و دانستن آنها برای دیگران دلپذیر و شیرین است و اگر کسی بپرسد که چرا مردم خاطرات جنگ را می خوانند، باید گفت چون می خواهند بدانند کسانی که مانند خودشان هستند چگونه در این ایام دشوار ایستادگی کردند.

وی با بیان اینکه بسیاری از جنگ ها با هدف جهان گشایی اتفاق افتاده است، عنوان کرد: اگرچه جنگ های بسیاری برای مرزگشایی اتفاق افتاده، اما ادبیات بی مرز است و امروز نیز ما در طلایی ترین دوران ادبیات شفاهی جنگ هستیم، چون هنوز شاهدان جنگ دفاع مقدس زنده هستند و با ما راه می پیمایند و خاطرات خودشان را تعریف می کنند اما در حال حاضر در خوشبینانه ترین شرایط ما فقط 20 سال فرصت داریم و این 20 سال در قاموس تاریخ نگاری یعنی دو هفته بنابراین باید تلاش کنیم تا به گردآوری این خاطرات بپردازیم.

وی همچنین عنوان کرد: خاطرات آلبوغبیش حاشیه ای به اندازه خود متن دارد، روبه رو شدن او با علی سورانی یا همان دریاقلی، از جمله رویدادهای جذابی است که در هیچ کتابی دیده نمی شود و همین ویژگی اهمیت این اثر را دوچندان می کند.

در ادامه جواد کامور بخشایش تدوین کننده اثر نیز به ارایه سخنانی پرداخت و گفت: شاید اگر تقدیر را در نگارش کتاب شیخ شریف، اولین روحانی شهید دفاع مقدس یاری نمی کرد و من با شخصیت های دنیای شهید شیخ محمدحسن شریف قنونی آشنا نمی شدم هیچ گاه نمی توانستم با عبدالرضا آلبوغبیش آشنا شوم و خاطرات وی را تدوین کنم.

وی ادامه داد: آلبوغبیش در شمار مردان مردی است که در جریان مقاومت سی چهار روزه خرمشهر در آغازین روزهای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، رشادت های زیادی از خود نشان داد.

وی یادآور شد: بی تردید عامل اصلی به ثمر نشستن این کتاب، عبدالرضا آلبوغبیش است که با وجود مشکلات فراوان و با طیب خاطر و اطمینان کامل به روایت خاطراتش نشست و در اینجا نیز از او و خانواده اش کمال تشکر را دارم.

عبدالرضا آلبوغبیش راوی این کتاب در این مراسم تصریح کرد: انسان دارای کمال است و کامل ترین مراتب عشق به خداست و درباره این کمال سخنان زیادی در قرآن آمده است، نمونه این انسان را در جنگ دیدیم. ما به خوبی شاهد بودیم که چگونه این افراد که نمونه اعلای کمال در روزگار ما بودند، به شهادت رسیدند.

رضا سورانی و توران جوکار، همسر رضا آلبو غبیش که در دروان حصر آبادان به عنوان پرستار در یکی از بیمارستانهای آبادان مشغول خدمت بود، در این مراسم بخشی از خاطرات خود را از دوران جنگ بازگو کردند.

گفتنی است، مراسم رونمایی از کتاب جای امن گلوله ها عصر روز گذشته در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

پایان پیام/

 

 
 
 

کد خبر 166

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha